Rzeczywistość stawia przed liderami nowe wymagania. Kapituła wyłoniła Laureatów Plebiscytu VII edycji BrandMe CEO

Kilkadziesiąt zgłoszeń pojawiło się w tegorocznej edycji plebiscytu BrandMe CEO, którego kapituła wybrała laureatów w czterech kategoriach. W podjęciu decyzji kierowano się kryteriami, lecz wybór nie był łatwy. Zwracano uwagę nie tylko na strategię liderów, ale na dbałość o społeczeństwo, empatię czy też sposób komunikacji. Wyniki zostaną ogłoszone 2 października 2024 r. w trakcie Gali i Spotkania Liderów BrandMe CEO.

Kapituła VII edycji plebiscytu BrandMe CEO po kilkumiesięcznych pracach wybrała laureatów nagród przyznawanych dla liderów w biznesie. W tym roku trafią one do osób uhonorowanych w czterech kategoriach: BrandMe CEO (dla lidera), BrandFamily (firma rodzinna), BrandWe (zespół) i BrandMe Leading with the Heart. Rywalizacja była spora; wpłynęło kilkadziesiąt zgłoszeń, a każdy z kandydatów mógł znaleźć się wśród nagrodzonych za promocję dobrych praktyk w biznesie i innowacyjnych modeli zarządzania w swoim przedsiębiorstwie. 

Kto jest nowoczesnym liderem?

Wybór był trudny, bowiem definicja lidera zmieniała się z czasem.

Reklama

- Dawniej lider to był jeden mocny przywódca. W dzisiejszym, dość wymagającym, skomplikowanym świecie, przywódca to lider plus zespół. Do tego dochodzi autentyczność - podkreśla Michał Mastalerz, prezes PwC Polska.

Wśród kandydatów do nagrody szukano nie tylko tych liderów, którzy sprawnie zarządzają firmą. Stawiano także np. na dbałość o lokalne społeczności. 

- Przywództwo ewoluuje. Czasy się zmieniają. I to w pewnym sensie nie jest dobre dla liderów i liderek. Muszą być jeszcze bardziej transparentni i jeszcze bardziej dbający nie tylko o wyniki finansowe, ale też o zespoły i etykę działania - nie ma wątpliwości prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego.

- Menedżer może mieć na tyle dużą intuicję, tak bogaty zapas wiedzy i doświadczeń, że nie potrzebuje analiz, by w miarę poprawnie i intuicyjnie podejmować właściwe decyzje - mówi prof. Piotr Zielonka z Katedry Fizyki w Instytucie Biologii SGGW

Nagroda BrandMe Leading with the Heart zostanie przyznana w tym roku po raz pierwszy. Jak wskazuje Beata Mońka, CEO Art of Networking, a jednocześnie inicjatorka BrandMe CEO, osoba uhonorowana tym wyróżnieniem stawia bardzo mocno na pomaganie innym - bardziej, niż stawiane w firmie wymagania.

- Im większy wpływ lidera wynikający z piastowanego stanowiska i zajmowanej pozycji, tym większa możliwość pozytywnego oddziaływania. A to wręcz zobowiązuje do działania, którego celem jest zmienianie świata na lepsze - podkreśla.

Rośnie rola młodych przedsiębiorców

Na posiedzeniu Kapituły, które odbyło się 9 września, stwierdzono, że w Polska może pochwalić się ciekawymi, także rodzinnymi firmami, co jest też istotne po 20 latach obecności naszego kraju w Unii Europejskiej i po 35 latach transformacji gospodarczej..

Polski biznes bardzo dynamicznie się rozwija. Mamy świetnych menedżerów, mamy świetne firmy, które niejednokrotnie rozwijają się globalnie. Wybór był trudny. Osoby, które dotarły do ścisłej czołówki zasługują na nagrody, za to co zrobiły, za pomysł jak się chcą dalej rozwijać, jak chcą promować Polskę - mówi dr Sylwia Hałas-Dej, dyrektor Centrum Doradztwa i Kształcenia Menedżerów, Akademia Leona Koźmińskiego.

- Mamy bardzo dużo wybitnych liderów, wybitne firmy i wybitne zespoły. I bardzo trudno wybrać komu ta nagroda przysługuje - tak nominacje w tegorocznej edycji plebiscytu komentowała Elżbieta Czetwertyńska, prezes CitiHandlowy. Z kolei Janusz Grądzki, prezes Fundacji Kierunkowskaz podkreślał, że wybór laureatów był trudny ze względu na determinację wśród kandydatów. Zauważył również, że bardzo trudno jest wybrać idealnego, wzorcowego lidera. - Musimy spojrzeć na nich nie tylko przez pryzmat tego, co sami osiągnęli, ale także przez pryzmat tego, co osiągnęły ich zespoły - podkreślił.

Dużą konkurencję potwierdził także Włodzimierz Wlaźlak, prezes Lidl Polska. - Napawa optymizmem, jak wiele polskich firm ma świetne wyniki i świetnych liderów - mówił.

- Mieliśmy ciekawy przekrój mocnych kandydatów - zarówno młodszego, jak i starszego pokolenia - zdradził Paweł Jarski, założyciel i prezes Grupy Elemental Holding. To właśnie na młodych przedsiębiorców uwagę zwróciła Ewelina Niewińska, dyrektorka Działu Marketingu, Komunikacji i Rozwoju Biznesu, PwC Polska.

- Rosnąca rola młodych liderów wśród przedsiębiorców to też zjawisko, które zmienia oblicze biznesu na całym świecie. Młodzi przedsiębiorcy, często należący do pokolenia Millennialsów i Generacji Z, wnoszą nową energię, świeże spojrzenie na zarządzanie firmami. Ich rosnący wpływ jest widoczny zarówno w start-upach, jak i w tradycyjnych branżach, które dzięki nim zyskują nową dynamikę - wyjaśniła.

"Lider przyszłości potrafi działać i w dobrych, i w trudnych czasach"

Podejmując decyzję o przyznaniu nagród Kapituła brała pod uwagę kilka kryteriów. Przyglądano się autentyczności i spójności danego kandydata, analizowano odwagę w podejmowaniu ryzyka. Skupiano się na komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej, a także na sile działań lidera na wzrost zaufania i wartości firmy. Przyglądano się strategii zarządzania, jak i bardziej miękkim cechom - nastawieniu lidera do następców, odpowiedzialności i empatii. Członkowie Kapituły kierowali się różnymi przesłankami w podjęciu decyzji.

- Nie tylko autentyczność, ale też wychodzenie na zewnątrz oraz sposób, w jaki liderzy odnajdują się w nowej rzeczywistości - wylicza Mariusz Dziurdzia, partner zarządzający, PwC Polska. W tym ostatnim przypadku są to chociażby wyzwania technologiczne oraz geopolityczne.

-  W moim wypadku to był wpływ na społeczeństwo i przedsiębiorczość w Polsce. Starałem się doceniać liderów, którzy dzielą się swoim doświadczeniem i wiedzą - dodaje Mateusz Kowalczyk, współzałożyciel Foodsi.

Lider przyszłości potrafi działać i w dobrych, i w trudnych czasach. Ostatnie lata dla wielu branż to były czasy zmian i liderzy, którzy byli elastyczni, potrafili w różnych momentach wspierać swoje zespoły, budować swoje biznesy i organizacje, to są liderzy, których dzisiaj szukamy - mówi Wiktor Schmidt, prezes wykonawczy Netguru.

Beata Mońka wskazuje, że spotkania Kapituły to okazja nie tylko do poznania samych kandydatów, ale i siebie. 

- Również laureaci poprzedniej edycji podkreślali, że uczestnicząc w obradach, są zdziwieni, jak wiele czynników jest faktycznie branych pod uwagę przy wyborze laureatów. Zwracali uwagę na głębokość analiz dokonań kandydatów, co tym bardziej pozwala docenić nagrodę przyznaną w ubiegłym roku - podsumowuje.

Wyniki zostaną ogłoszone 2 października 2024 r. w trakcie Gali i Spotkania Liderów BrandMe CEO.

***

Zgłoszenia na Galę i Spotkanie Liderów: https://bit.ly/3X4Wxmk

Interia jest jednym z partnerów BrandMe CEO. W Interia Biznes czytelnicy znajdą specjalne wywiady z liderami polskiego biznesu oraz osobami, które mogą stanowić nie tylko inspirację, ale i drogowskaz, w jaką stronę zmierza przywództwo w erze transhumanizmu i humanocentrycznści.

Członkowie Kapituły VII edycji BrandMe CEO: Andrzej Anton (Blue Media), Bartosz Bednarz (Interia), Rafał Brzoska (InPost), Elżbieta Czetwertyńska (Citi Handlowy), Mariusz Dziurdzia (PwC Polska), Aleksander Fedoruk (BrandMe CEO), Janusz Grądzki (Eleport), Sylwia Hałas-Dej (Akademia Leona Koźmińskiego), Stanisław Janowski (Grupa Polsat), Paweł Jarski (Elemental Holding), Jan Kolański (Grupa Colian), Mateusz Kowalczyk (Foodsi), Jarosław Królewski (Synerise), Adam Marciniak (VeloBank), Michał Mastalerz (PwC Polska), Marek Maślanka (MDM Holding, MyRoof), prof. Grzegorz Mazurek (Akademia Leona Koźmińskiego), Omenaa Mensah (Omenaa Mensah Foundation), Adam Mokrysz (Grupa Mokate), Beata Mońka (Art of Networking), Ewelina Niewińska (PwC Polska), Wiktor Schmidt (Netguru) , Marek Sypek (Stock Polska), Włodzimierz Wlaźlak (Lidl Polska), Paweł Zielewski (ex Forbes Polska), prof. Piotr Zielonka (SGGW).

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: BrandMe CEO
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »