EKObarometr 2025: 56% Polaków chce, by firmy inwestowały w infrastrukturę rowerową
Siódma edycja badania EKObarometr wykazała, że po chwilowym wzroście świadomości ekologicznej w polskim społeczeństwie przyszło zahamowanie nastrojów. Konsumenci nie chcą już pustych gestów i słów - oczekują działań. Jakich? Ponad 56% ankietowanych Polaków chce m.in, by firmy wspierały rozwój rowerów miejskich oraz nowych dróg rowerowych.
W maju 2025 roku siódma edycja EKObarometru, badania przeprowadzonego przez SW Research we współpracy z Nextbike Polska, objęła ponad 1500 respondentów w wieku od 16 do 82 lat. Respondenci oceniali znaczenie ekologii w różnych sferach codziennego życia. Wyniki pokazują rosnący sceptycyzm wobec pustych eko-haseł. Prawie 60% Polek i Polaków uważa, że "zielony marketing" służy głównie promocji marek, a 50% ma poczucie, że firmy przesadnie eksponują ekologię. Jednocześnie 41% Polek i Polaków nie uważa ekologii za chwilowy trend. Konsumenci nie chcą już po prostu samych deklaracji albo punktowych akcji - oczekują realnego zaangażowania.
"Polacy chcą działać na rzecz środowiska, zmieniając codzienne nawyki - segregują odpady, oszczędzają wodę czy wybierają niskoemisyjne środki transportu. Prawie połowa ankietowanych, deklaruje, że już częściej korzysta z roweru, hulajnogi, transportu miejskiego lub chodzi pieszo, a kolejne 28,1% planuje to w najbliższym czasie. Potrzebują często jednak nie tyle zachęty, co wsparcia od organizacji, które stawiają na ekologię i zrównoważony rozwój. Polacy potrzebują poczucia sprawczości oraz konkretnych rozwiązań. Sami więc przyznali, że dobrym kierunkiem byłoby zaangażowanie firm np. w budowę infrastruktury rowerowej" - komentuje Marcin Sałański, Head of Communications w Nextbike Polska.
Według badania EKObarometr ponad 40 proc. Polaków deklaruje obecnie korzystanie z miejskich rowerów publicznych przynajmniej raz w roku.
"W ostatnich latach Polska przeszła prawdziwą rowerową rewolucję. Ta rosnąca popularność jednośladów stała się jednocześnie kapitałem społecznym, który jest ważny dla decydentów czy lokalnych organizacji . Także coraz więcej firm dostrzega potencjał roweru jako elementu strategii marketingowej i społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Inwestując w rozwój rowerów miejskich - na przykład przez sponsoring systemów czy stacje przy siedzibach - przedsiębiorstwa mogą nie tylko poprawić warunki transportu i środowisko w miastach, ale także wzmocnić swój własny wizerunek" - podkreśla Marcin Sałański z Nextbike.
Z badania EKObarometr wynika, że 62% respondentów postrzega firmy angażujące się w działania promujące jazdę na rowerze jako bardziej ekologiczne i społecznie odpowiedzialne. To ma realne przełożenie na wyniki biznesowe - 39% konsumentów chętniej kupiłoby produkty marek wspierających rowery miejskie. Działania proekologiczne to też ważny atut dla pracodawców - 65,8% ankietowanych docenia ekologiczne inicjatywy swoich firm.
Jak pokazuje EKObarometr, już 1 na 4 Polaków zwraca uwagę na reklamy na miejskich rowerach publicznych. Co ważne, ta forma reklamy ma najwyższy poziom akceptacji w porównaniu z reklamą online (37%) czy klasycznym OOH/DOOH (25%) - tylko 16,9% ankietowanych oceniła ją negatywnie.
"Takie działania doskonale wpisują się w wartości coraz większej grupy konsumentów. Odpowiedzialność (37,4%) i ochrona środowiska (28,1%) to jedne z najważniejszych postaw deklarowanych przez Polaków. Rower to też zdrowie - wartość, którą wskazuje aż 70,6% badanych" - mówi Cezary Dudek, Head of Marketing w Nextbike Polska. Inwestowanie w systemy rowerów miejskich może stać się dla firm nie tylko efektywną formą promocji, ale także realnym narzędziem do przeciwdziałania rosnącemu eko-sceptycyzmowi w Polsce dzięki konkretnym działaniom, które widać i mają realny wpływ na naszą codzienność - dodaje.
Źródło informacji: Nextbike