Spędzasz wakacje w plenerze? Zadbaj o segregację odpadów

Niezależnie od tego, co zaplanowaliśmy - festiwale, piesze wędrówki czy udział w wydarzeniach sportowych - chętnie ruszamy w plener. W takich okolicznościach warto zadbać o środowisko. Jak radzić sobie z puszkami po napojach poza domem wyjaśniają animatorzy „Każda Puszka Cenna” obecni m.in. na największych polskich festiwalach.

"Każda Puszka Cenna" to punkt obowiązkowy wielu wydarzeń plenerowych. Projekt inspirujący do recyklingu puszek po napojach rozwija skrzydła latem, gdy animatorzy ze specjalnymi plecakami wspierają zbiórkę opakowań aluminiowych oraz edukują na temat recyklingu. Spotkamy ich na wydarzeniach muzycznych, miejskich happeningach i imprezach sportowych.

Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2022 r. w 14 europejskich państwach przez agencję badawczą LUCID we współpracy z "Każda Puszka Cenna", 91% Europejczyków chce, by robiono więcej w zakresie ochrony środowiska. Niemal 70% badanych za priorytetowe uznaje redukcję ilości odpadów, a 63% zachęcanie indywidualnych osób do recyklingu.

"Jeśli weźmiemy pod uwagę przekazywanie puszek aluminiowych do ponownego przetworzenia, Polacy wypadają bardzo dobrze na tle innych państw. Aż 57% Polaków odkłada do recyklingu puszki używane w domu. To o 5 pp. więcej niż wynosi średnia dla wszystkich badanych państw" - zauważa Paweł Wiśnioch z Fundacji RECAL odpowiedzialnej za polską edycję "Każda Puszka Cenna". "Jednak, podobnie jak w innych europejskich krajach, problem zaczyna się, gdy wychodzimy z domu. Wtedy do odpowiedniego, żółtego kosza puszkę wrzuca około co trzeci z nas" - dodaje.

Z czego wynika taka postawa? Czy podczas wakacji zapominamy o swoich przekonaniach związanych z dbałością o środowisko?

"Na pewno wiele osób podczas urlopu zwraca mniejszą uwagę na kwestie związane z ekologią, ale problemem jest także brak odpowiedniej infrastruktury. Wielu z nas ma w domach specjalne kosze do segregacji, ale w przestrzeni publicznej wciąż ich brakuje - wskazuje tak około połowa Europejczyków" - wyjaśnia Paweł Wiśnioch. - Stąd pomysł na inicjatywy podejmowane w ramach >>Każda Puszka Cenna<<. Nasi animatorzy pojawiają się w przestrzeni publicznej, by edukować, przewodzić ekologicznym happeningom, a także zbierają puszki, które potem trafią prosto do recyklingu".

Akcje "Każda Puszka Cenna" współgrają z wakacyjnym nastrojem. Edukacyjny przekaz uatrakcyjniają m.in. pop-upowe instalacje wykonane z aluminiowych puszek czyli PIXELATy - innowacyjny podpis projektu, każdorazowo wykonany z około 2000 puszek po napojach, ułożonych w pikselowe malowidła ścienne. To symbol nieskończonych możliwości recyklingu aluminium.

"Sezon festiwalowy rozpoczęliśmy na początku czerwca od International Recycling Tour, gdy na warszawskich schodkach nad Wisłą postawiliśmy ekologiczną PIXELATę - podobne instalacje powstały jednocześnie w 16 krajach .Za nami także 4 koncerty Męskiego Grania czy Jarocin Festiwal, w których uczestniczyło ok 50 tys. osób i mniej więcej taką ilość puszek pomogliśmy zebrać i przekazać do recyklingu" - opowiada Paweł Wiśnioch. "Właśnie rozpoczyna się Pol’and’Rock, a przed nami udział w CieszFanów Festiwal oraz pozostała trasa Męskiego Grania" - dodaje.

Aluminium, z którego produkowane są puszki napojowe, to materiał permanentny - można przetwarzać go w nieskończoność bez utraty właściwości. Wykorzystanie tego metalu pochodzącego z recyklingu zamiast surowca pierwotnego pozwala na dużą oszczędność energii w procesie produkcyjnym. Dlatego tak ważna jest idea segregacji opakowań aluminiowych. Idzie nam w tym naprawdę dobrze, a poziom recyklingu aluminiowych puszek napojowych wynosi w Polsce ok. 80%.

Źródło informacji: Fundacja na rzecz Odzysku Opakowań Aluminiowych RECAL

Artykuł sponsorowany

materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »