Wakacje 2022. 10 europejskich lotnisk z największym odsetkiem opóźnionych lotów w lipcu
Wakacyjne podróże w tym roku mogą wielu osobom kojarzyć się z opóźnieniem połączeń czy nawet odwoływaniem konkretnych lotów. Obrazkiem ilustrującym wakacje 2022 może okazać się chaos na londyńskim Heathrow z niekończącymi się kolejkami pasażerów oczekujących na kontrolę i zbyt małą liczbą pracowników, które miałyby się tym zająć. Lotnisko w Londynie zdecydowało się na drastyczny krok polegający na ograniczeniu sprzedaży biletów lotniczych do czasu aż uda się sytuację opanować.
Być może Heathrow to najbardziej widoczny przykład dysfunkcji letniego podróżowania w tym roku, ale okazuje się, że sytuacja tam wcale nie jest najgorsza. Według najnowszych danych firmy Hopper, Heathrow nie znajduje się nawet wśród 10 najgorszych europejskich lotnisk pod względem opóźnień w bieżącym miesiącu. Konkretnie, to zajmuje 15 miejsce na tej liście, ze średnią 51 proc. lotów opóźnionych od początku lipca.
Rzecznik firmy Hopper zwraca uwagę, że w ujęciu ilościowym londyńskie Heathrow jest znacznie większe niż większość lotnisk na poniższej liście, a sam ranking opiera się na procencie opóźnień, a nie na liczbie osób dotkniętych tym problemem. Oprócz tego, dane ujmują średnią dla pierwszych dni lipca, a warto wiedzieć, że w czerwcu opóźnienia na Heathrow sięgały 62 proc. lotów, więc z pewnością lotnisko znalazłoby się na niechlubnej liście.
Jednak wśród portów lotniczych z największymi opóźnieniami znajdziemy też takie, które mają wielu pasażerów. Ponownie korzystając z danych OAG możemy zauważyć, że Lotnisko Charlesa de Gaulle’a w Paryżu miało w ciągu pierwszych dni lipca 3,4 miliona pasażerów, port we Frankfurcie 3,3 miliona, a Gatwick - 2,2 miliona. Dla porównania Heathrow obsłużyło 3,8 mln pasażerów w tym samym czasie.
Innymi słowy, nie należy traktować tych danych w kategoriach bezwzględnych, ale należy pamiętać, że opóźnienia mogą się pojawić. Jeśli nasze plany podróży są elastyczne, być może warto rozważyć zmianę rezerwacji, aby zminimalizować ryzyko.
źródło: OAG
Krzysztof Maciejewski