Małe mieszkanie czy duże – jakiej wielkości mieszkania cieszą się największym zainteresowaniem?
Duży metraż daje większe możliwości. Nie wszyscy mogą sobie jednak pozwolić na 4-, 5-pokojowe czy nawet większe mieszkanie. Jednocześnie kawalerki generują coraz mniejsze zainteresowanie – podaje portal Otodom. Jakich mieszkań szukamy?
Z danych jednego z największych serwisów ogłoszeniowych Otodom wynika, że z każdym rokiem poszukujemy coraz więcej mieszkań na sprzedaż. W czerwcu Otodom odnotowało 4 mln poszukujących własnego mieszkania, tj. o 36 proc. więcej w porównaniu do poprzedniego roku. Największe zainteresowanie mieszkaniami na sprzedaż portal odnotował w Małopolsce (61 proc.) i na Mazowszu (51 proc.).
Z danych Otodom wynika, że w czerwcu na rynku pierwotnym, jak i wtórnym najczęściej wyszukiwaliśmy mieszkania 3-pokojowe (35 proc.) oraz 2-pokojowe (23 proc.). Duże mieszkania w formie 5-pokojowych lokali i większych były przedmiotem wyszukiwań 8-9 proc. osób.
Najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się mieszkania 1-pokojowe, czyli tzw. kawalerki. Nie byłoby w tym nic dziwnego, ponieważ tego typu lokale zwykle generują mniejsze zainteresowanie użytkowników serwisu, ale teraz widzimy wyraźne osłabienie popytu.
Od maja 2022 roku, kiedy to prawie 6 proc. wyszukiwań mieszkań w Otodom dotyczyło kawalerek, zainteresowanie 1-pokojowymi lokalami spada. W czerwcu 2023 poziom zainteresowania kawalerkami osiągnął zaledwie 3,7 proc. i wygląda na to, że będzie dalej się zmniejszał.
Ciekawostką jest, że najwięcej kawalerek poszukiwanych jest w Łodzi - obecnie to 5,5 proc. - ale w rekordowych miesiącach to nawet 8 proc.
Wygląda na to, że dzisiaj bez balkonu się nie obejdzie. Blisko 100 tys. wyszukiwań dotyczyło mieszkań z balkonem a 48 tys. z ogródkiem. Dla wielu osób równie ważne jest miejsce postojowe - 61 tys. wyszukiwań.
Jeśli chodzi zaś o wybór piętra, to 35 proc. wyszukujących postawiło na mieszkania zlokalizowane wysoko, powyżej 5. piętra, 14,5 proc. - na 1. piętrze, 13 proc. - na 2. piętrze oraz 7,5 proc. na 5-piętrze.
Artykuł sponsorowany