Reklama

​Leasing liczy na odmrożenie inwestycji

Pandemia i lockdown spowodowały, że finansowanie udzielone przez polskie firmy leasingowe w I półroczu zmniejszyło się do 29,8 mld zl, czyli o 24 proc. rok do roku. Ten rok przebiegnie pod znakiem gospodarczego szoku, ale branża liczy, że firmy stopniowo będą odmrażać inwestycje i finansować je leasingiem.

Jaka zareagowały firmy leasingowe na epidemię koronawirusa?
 - Przedsiębiorstwa obawiały się o płynność, obawiały się bankructw. W reakcji na to branża leasingowa objęła wakacjami lesingowymi 160 tys. przedsiębiorstw i 360 tys. umów.

Reklama

To znaczy, co piąta umowa leasingu na polskim rynku została objęta wakacjami - powiedziała na konferencji prasowej Związku Polskiego Leasingu Ewa Łuniewska, przewodnicząca Komitetu Wykonawczego ZPL.

Dodała, że wakacje leasingowe, czyli zawieszenie spłat rat objęły od 20 do 35 proc. portfeli firm leasingowych. Po "odmrożeniu" gospodarki w ostatnich miesiącach jednak przedsiębiorstwa same rezygnują z zawieszenia spłat czynszu, a niektóre oceniają, że panika była przedwczesna. 

- Część firm weszła do normalnej obsługi. Nie ma sygnałów, żeby portfele wysłane na wakacje się psuły - powiedziała Ewa Łuniewska.

Czy drugie półrocze będzie lepsze?

ZPL przewiduje, że w tym roku wartość nowego finansowania w leasingu zmniejszy się w tym roku do 62,8 mld zł, czyli o 19,3 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Stanie się tak głównie z powodu spadku inwestycji przedsiębiorstw o 9 proc. w tym roku. Najbardziej spadnie finansowanie ciężarówek i autobusów.

- Pomimo, że leasing jest instrumentem inwestycyjnym, dostarczającym środki trwałe, nawet w największym lockdownie pokazał sprzedaż. To znaczy, że część naszych klientów oceniała, że są w na tyle dobrej sytuacji, by zawierać kontrakty leasingowe - powiedziała Ewa Łuniewska.

- Będziemy bardzo otwarci na biznes w drugiej połowie roku. Na pewno przyłożymy się do tego, żeby inwestycje rosły. Po aktywności naszych klientów widzimy optymizm. Jestem spokojna, że firmy leasingowe nie będą zmniejszać swojego finansowania. Ten kryzys w mniejszym stopniu przełoży się na nasze algorytmy (oceny zdolności finansowej) - dodała.

W I półroczu finansowanie leasingu aut osobowych i dostawczych zmniejszyło się 19,6 proc. do 13,7 mld zł w porównaniu z I półroczem zeszłego roku. Po spadku w kwietniu nawet o 55 proc. rok do roku nastąpiło już odbicie. W czerwcu skala spadku była już mniejsza i wyniosła 14,5 proc. rok do roku. Auta osobowe i dostawcze to ponad 46 proc. całego finansowania udzielanego przez branżę leasingową. 

- Finansowanie pojazdów lekkich pokazuje bardzo dobrze to, co dzieje się w gospodarce - powiedział na konferencji Marcin Nieplowicz, dyrektor ds. Statystyki i Monitorowania Rynku ZPL.

 - Do czerwca ponad 50 mld zł z tarczy PFR zasiliło mikro-, małe i średnie firmy. Z tej góry pieniądza troszkę kapnęło na finansowanie aut osobowych - dodał.

Ciężarowy hamulec

ZPL szacuje jednak, ze dynamika konsumpcji prywatnej spadnie w tym roku o 3,5 proc., po wzroście o 3,9 proc. w ubiegłym roku. A popyt konsumpcyjny jest głównym motorem napędzającym leasing aut osobowych. Dlatego prognozy mówią o spadku leasingu samochodów osobowych o 16,6 proc. w tym roku.

Ciężarówki należały do tej kategorii aktywów, które przez lata leasingodawcy finansowali najczęściej. Polskie firmy transportu drogowego zdobyły już ponad 35 proc. całego unijnego rynku przewozów drogowych. Ale teraz udział ten tracą, także pod wpływem wprowadzanego w Unii Pakietu Mobilności.

Pandemia zadała siny cios handlowi międzynarodowemu także w skali naszego kontynentu. A prócz tego pogorszyła koniunkturę w strefie euro. Spadek eksportu spowodował zmniejszenie przewozu ładunków w I półroczu o 7,2 proc. Zamarła turystyka zorganizowana i transport osobowy, więc spadł popyt na dzierżawę autobusów. 

Wartość leasingu samochodów do transportu ciężkiego zmniejszyła się w I półroczu do 5,6 mld zł, czyli o 49,2 proc. rok do roku. Udział leasingu ciężarówek w finansowaniu ogółem zmniejszył się do 18,7 proc.  Prognozy na cały ten rok nie są dobre i przewidują spadek leasingu tej kategorii aktywów o 41 proc. 

- Firmy przewozowe przewidują, ze ich portfel zamówień w perspektywie trzech-czterech miesięcy będzie nadal się kurczył. Prognozujemy, że sektor pojazdów samochodowych ciężkich skurczy się o ponad 40 proc. (w tym roku) - powiedział  Marcin Nieplowicz.

Nadzieja w maszynach

Dużo lepiej jest teraz i prawdopodobnie także będzie w całym roku jeśli chodzi o leasing maszyn. Nawet oczekiwany spadek inwestycji nie powinien spowodować tu silnego załamania. Firmy leasingowe widzą w maszynach rosnący potencjał i zamierzają rozbudowywać swoje kompetencje w tej dziedzinie aktywów.

- Jesteśmy coraz bardziej zdolni do tego by finansować coraz bardziej różne maszyny i urządzenia  - mówiła Ewa Łuniewska.

Finansowanie leasingu maszyn i urządzeń zmniejszyło się w pierwszej połowie roku o 7,7 proc. do 9,7 mld zł. W całości finansowania udzielanego przez firmy leasingowe udział maszyn i urządzeń wzrósł jednak do prawie 33 proc. z powodu spadku udziału ciężarówek. 

- Branża leasingowa w obszarze maszyn i urządzeń pokłada duże nadzieje. Idą maszyny rolnicze, sprzęt medyczny, maszyny dla przemysłu spożywczego. Zmiany w tym obszarze zależą od tego jak zmienia się produkcja przemysłowa (...) Struktura (produkcji) pokazuje, że w dużej części realizowane były zaległości produkcyjne, głownie przez branże eksportowe - powiedział  Marcin Nieplowicz.

- Relatywnie najlepsze wyniki uzyska sektor finansowania maszyn. Przemysł ma bowiem możliwość odrobienia znacznej części strat z pierwszej połowy roku, kiedy powoli odbudują się już globalne łańcuchy dostaw i produkcji - dodał.

W drugiej połowie roku utrzymają się jednak spadki w finansowaniu maszyn z uwagi na spadające nowe zamówienia, wciąż słabą koniunkturę w przemyśle oraz niski poziom wykorzystania zdolności produkcyjnych. ZPL przewiduje, że leasing maszyn zmniejszy się w tym roku o 12 proc.

Przynajmniej jak na razie pandemia nie dotknęła leasingu nieruchomości. Przeciwnie, ich finansowanie wzrosło w pierwszym półroczu o 17,9 proc., a są to głównie biura. Tyle tylko, ze udział nieruchomości w portfelach firm leasingowych jest bardzo mały i stanowi zaledwie 1,5 proc., czyli niespełna 0,5 mld zł.

Pomimo bardzo silnych spadków nowego finansowania w pierwszej połowie roku, aktywa firm leasingowych, czyli całość udzielonego i spłacanego wciąż finansowania lekko wzrosły do 158,5 mld zł. Były one na koniec czerwca większe niż przed rokiem o 0,6 proc.

ram

Dowiedz się więcej na temat: leasing | samochód w leasingu
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »