Adam Kiciński
Środa, 6 listopada 2024 (15:29)
Aktualizacja Środa, 6 listopada 2024 (15:32)
Adam Kiciński jest jedną z najważniejszych postaci w polskim przemyśle gier wideo. Jako prezes i współtwórca sukcesu CD Projekt, firmy odpowiedzialnej za takie hity jak seria "Wiedźmin" i "Cyberpunk 2077", Kiciński miał decydujący wpływ na rozwój polskiej branży gier, która zdobyła międzynarodowe uznanie.
Adam Kiciński - najważniejsze informacje
-
Kraj:
Polska
Jego kariera to dowód na to, jak wizja, determinacja i umiejętność prowadzenia firmy przez trudności mogą przynieść sukces w dynamicznie zmieniającym się świecie gier wideo.
Edukacja
Adam Kiciński przyszedł na świat 18 września 1969 roku. Dorastał w Polsce, w czasach, gdy komputeryzacja dopiero raczkowała, ale już wtedy zafascynowały go nowe technologie.
Zainteresowanie komputerami i grami wideo pojawiło się u niego w okresie, gdy dostęp do nich był mocno ograniczony, jednak ta pasja szybko stała się inspiracją do wyboru ścieżki zawodowej.
W latach 90. Kiciński nawiązał współpracę z grupą miłośników technologii, którzy później założyli firmę CD Projekt.
Na początku firma zajmowała się lokalizacją zagranicznych gier na polski rynek, co okazało się ogromnym sukcesem, zwłaszcza w czasach, gdy polscy gracze poszukiwali wysokiej jakości produkcji w rodzimym języku.
Kiciński, wspólnie z Marcinem Iwińskim i Michałem Kicińskim, szybko dostrzegli, że lokalizacja gier to dopiero początek większej, ekscytującej drogi.
CD Projekt
Pod koniec lat 90. CD Projekt zaczęło stawiać pierwsze kroki w tworzeniu własnych gier. Kluczowym momentem było zdobycie praw do adaptacji literackiej serii "Wiedźmin" autorstwa Andrzeja Sapkowskiego.
Była to śmiała decyzja, która stała się fundamentem przyszłego rozwoju firmy. Kiciński, już wtedy odgrywający istotną rolę menedżerską w spółce, odegrał kluczową rolę w skierowaniu firmy na produkcję własnych gier, zamiast ograniczać się jedynie do dystrybucji zagranicznych tytułów.
Prace nad pierwszą grą z serii "Wiedźmin" ruszyły na początku lat 2000. Kiciński od samego początku widział w tym projekcie potencjał na międzynarodowy sukces.
Jego niezachwiana wiara w to, że gra powinna spełniać najwyższe światowe standardy, sprawiła, że zespół CD Projekt RED, wewnętrzne studio deweloperskie firmy, pracował nad nią z niezwykłą starannością.
Premiera "Wiedźmina" w 2007 roku okazała się ogromnym sukcesem, który umocnił pozycję CD Projekt na światowej scenie gier wideo.
Rozwój
Po sukcesie pierwszej części "Wiedźmina" Adam Kiciński kontynuował rozwój CD Projekt, prowadząc firmę na ścieżkę globalnego znaczenia w branży gier wideo. Dzięki jego przywództwu, CD Projekt stał się jedną z czołowych firm na świecie w tej branży, nie tylko w Polsce.
W 2011 roku wydano grę "Wiedźmin 2: Zabójcy Królów", która jeszcze bardziej podniosła standardy, zdobywając liczne nagrody oraz uznanie zarówno graczy, jak i krytyków.
Jako prezes CD Projekt, Kiciński kontynuował strategię skupioną na długoterminowym planowaniu i inwestowaniu w jakość.
Doskonale zdawał sobie sprawę, że klucz do sukcesu to nie tylko produkcja znakomitych gier, ale także budowanie silnej marki i relacji z graczami.
Pod jego kierownictwem firma uruchomiła platformę GOG.com (Good Old Games), która szybko stała się jedną z wiodących platform do cyfrowej dystrybucji gier, znaną z polityki bez zabezpieczeń DRM oraz doskonałej obsługi klienta.
"Wiedźmin 3: Dziki Gon"
Największym osiągnięciem w karierze Adama Kicińskiego był bez wątpienia "Wiedźmin 3: Dziki Gon", wydany w 2015 roku. Gra ta zdobyła niemal wszystkie najważniejsze nagrody w branży, w tym tytuł Gry Roku na The Game Awards, i zyskała status jednego z najlepszych tytułów w historii gier wideo.
Kiciński, wraz z zespołem, postawił na rozległy otwarty świat, głęboką fabułę i niezwykłą dbałość o detale, co przyczyniło się do sprzedaży przekraczającej 30 milionów egzemplarzy na całym świecie.
Sukces "Wiedźmina 3" podniósł CD Projekt do rangi jednego z czołowych studiów na świecie, porównywanego do takich gigantów jak Rockstar Games czy Bethesda.
Jednak droga do tego sukcesu nie była pozbawiona trudności. Kiciński często podkreślał, jak wielkim wyzwaniem było pogodzenie oczekiwań graczy, inwestorów oraz własnego zespołu.
Jego umiejętność zarządzania firmą w trakcie intensywnych prac nad projektem okazała się kluczowa dla osiągnięcia ostatecznego sukcesu.
"Cyberpunk 2077"
Po ogromnym sukcesie "Wiedźmina 3", Kiciński wraz z zespołem rozpoczął prace nad kolejnym ambitnym projektem - "Cyberpunk 2077". Gra, oparta na popularnym systemie RPG, stała się jednym z najbardziej wyczekiwanych tytułów dekady.
Wierząc w potencjał projektu, Kiciński postawił na rozwój gry o imponującej skali i zasięgu, która miała przewyższyć wszystkie wcześniejsze dokonania CD Projekt.
Jednak premiera "Cyberpunka 2077" w grudniu 2020 roku okazała się kontrowersyjna. Gra została przyjęta z mieszanymi recenzjami, głównie z powodu licznych problemów technicznych i wydajnościowych, zwłaszcza na konsolach starszej generacji.
Chociaż fabuła i świat gry zostały dobrze ocenione, problemy techniczne wywołały rozczarowanie wśród wielu graczy. Kiciński, jako prezes firmy, musiał zmierzyć się z trudnym zadaniem zarządzania kryzysem i odbudowywania zaufania zarówno wśród graczy, jak i inwestorów.
Pomimo trudności, Kiciński nie poddał się. Pod jego kierownictwem CD Projekt RED podjęło intensywne prace nad poprawkami i aktualizacjami, mającymi na celu naprawienie błędów i poprawę ogólnej jakości gry.
Dzięki jego determinacji i nieustannemu dążeniu do udoskonalenia gry, "Cyberpunk 2077" stopniowo odzyskiwał swoją reputację, zwłaszcza po wydaniu licznych aktualizacji oraz dodatku "Phantom Liberty".