KAS
Czwartek, 3 października 2024 (11:41)
Aktualizacja Czwartek, 3 października 2024 (11:42)
KAS, czyli Krajowa Administracja Skarbowa to główny organ administracji skarbowej i celnej, powstały w wyniku konsolidacji i reorganizacji dotychczas rozproszonych struktur podatkowych, skarbowych i celnych w Polsce. Proces ten został zrealizowany poprzez przyjęcie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, która została uchwalona 16 listopada 2016 roku i weszła w życie w marcu 2017 roku.

KAS - najważniejsze informacje
-
Kraj:
Polska
Jaki był cel połączenia służb?
Konsolidacja służb była niezbędna do osiągnięcia trzech głównych celów działania Krajowej Administracji Skarbowej. Wcześniej zarówno administracja podatkowa jak i celna funkcjonowały jako oddzielne piony z rozproszoną strukturą.
Połączenie tych służb miało na celu usunięcie nierówności w zasobach poszczególnych urzędów, optymalizację wykorzystania funduszy przeznaczonych na działalność, usprawnienie komunikacji między organami skarbowymi i celnymi, integrację baz danych, ujednolicenie standardów operacyjnych oraz procedur, a także skonsolidowanie systemu kompetencji, aby eliminować dublowanie się zadań i niezdrową konkurencję, która mogła negatywnie wpływać na wizerunek administracji.
Co wchodzi w skład KAS?
Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) składa się z następujących jednostek organizacyjnych:
- Izby administracji skarbowej (16),
- Urzędy skarbowe (400),
- Urzędy celno-skarbowe (16, wraz z 43 delegaturami i 134 oddziałami celnymi),
- Krajowa Informacja Skarbowa (centrala w Bielsku Białej, 5 delegatur oraz 2 wydziały),
- Krajowa Szkoła Skarbowości (centrala w Warszawie i 8 filii).
Dyrektor izby administracji skarbowej jest odpowiedzialny za nadzór nad działalnością naczelników urzędów skarbowych oraz naczelnika urzędu celno-skarbowego.
Naczelnicy urzędów skarbowych, którzy do 28 lutego 2017 r. funkcjonowali jako niezależni naczelnicy urzędów skarbowych i celnych, teraz zajmują się poborem podatków, należności celnych, opłat oraz innymi niepodatkowymi należnościami budżetowymi. Odpowiadają również za wsparcie i obsługę podatników.
Zadania naczelnika urzędu celno-skarbowego obejmują kontrolę celno-skarbową, ustalanie i określanie podatków, opłat oraz innych należności budżetowych, a także zarządzanie procedurami celnymi.
Najważniejsze zadania KAS
W ramach skonsolidowanej Krajowej Administracji Skarbowej kluczowe są:
- Obsługa dużych podatników: w centrali KAS zostanie utworzony Departament Obsługi Klientów oraz Kluczowych Podmiotów, który będzie zajmował się ustalaniem standardów obsługi oraz zapewniał profesjonalną obsługę kluczowych i dużych podatników.
- Jednolita informacja podatkowa i celna: została utworzona ogólnopolska Krajowa Informacja Skarbowa, oferująca jednolite interpretacje prawa podatkowego oraz informacje podatkowe i celne, dostępne telefonicznie.
- Zapobieganie przestępczości: nowe struktury w centrali KAS oraz w jednostkach terenowych będą skupiały się na zwalczaniu przestępczości ekonomicznej, likwidacji szarej strefy oraz minimalizacji wykroczeń i nieprawidłowości.
KAS a Konstytucja Biznesu
Wszystkie urzędy w ramach KAS mają obowiązek przestrzegania zasad zawartych w Konstytucji Biznesu podczas rozpatrywania spraw z udziałem przedsiębiorców. Te zasady obejmują:
- Zasadę, że co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone,
- Domniemanie uczciwości przedsiębiorcy,
- Obowiązek udzielania informacji i przyjaznej interpretacji przepisów,
- Proporcjonalność działań urzędu,
- Uczciwą konkurencję,
- Szybkość działania urzędu.