Inflacja w grudniu 2000
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie dwunastu miesięcy 2000 r. wyniósł 8,5% (wobec 9,8% w analogicznym okresie 1999 r.), przewyższając założenia ustawy budżetowej o 3,3 pkt proc.
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie dwunastu miesięcy 2000 r. wyniósł 8,5% (wobec 9,8% w analogicznym okresie 1999 r.), przewyższając założenia ustawy budżetowej o 3,3 pkt proc. Większą dynamiką w tym okresie charakteryzowały się ceny usług,
a mniejszą - towarów.
Ceny żywności i napojów bezalkoholowych były wyższe niż w grudniu poprzedniego roku o 8,5% (wobec 6,0% przed rokiem). Znacznie podrożała mąka (o 28,0%), pieczywo (o 26,6%) oraz cukier (o 24,5%). Wysoki był również wzrost cen mięsa - 13,1%, w tym mięsa wołowego - 17,7%, wieprzowego - 14,7%, drobiu - 14,5%, a wędlin - 12,2%. Artykuły w grupie "mleko, sery i jaja" podrożały o 9,6%, ryby - o 7,1%, a znacznie mniej oleje i pozostałe tłuszcze - o 1,8%. Tańsze niż przed rokiem były warzywa (o 10,5%), zwłaszcza ziemniaki (o 37,5%), jak również owoce (o 10,3%). Ceny napojów bezalkoholowych wzrosły w porównaniu z grudniem 1999 r. o 3,9%.
Ceny napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych w okresie od stycznia do grudnia 2000 r. podniesiono w skali dużo mniejszej niż przed rokiem (o 5,8%, wobec 10,7%), przy czym napoje alkoholowe podrożały o 6,1%, a wyroby tytoniowe - o 5,2%.
Wzrost cen pozostałych towarów konsumpcyjnych w porównaniu z grudniem 1999 r. wyniósł 6,5%. Znacznie podrożały leki (o 11,7%) oraz paliwa do środków transportu
(o 11,0%). Wysoki był również wzrost cen gazet i czasopism (12,5%), a także książek przeznaczonych do celów edukacyjnych (10,7%). Więcej niż przed rokiem konsumenci płacili za opał (o 9,4%), wyroby kosmetyczne i perfumeryjne (o 7,6%) oraz za środki do prania
i czyszczenia (o 5,9%). Ceny odzieży wzrosły o 4,0%, a obuwia - o 3,9%.
W okresie styczeń-grudzień 2000 r., podobnie jak w roku poprzednim, największym wzrostem charakteryzowały się ceny usług (11,0%). Na ich dynamikę wpłynęły m.in. podwyżki opłat za najem mieszkania (o 19,5%), zimną wodę (o 17,4%), gaz (o 17,3%) oraz energię elektryczną (o 11,1%). Więcej należało zapłacić za ubezpieczenia związane
z transportem (o 17,1%), a także za przejazdy komunikacją miejską (o 17,0%). Droższe były również usługi edukacyjne (o 7,9%) oraz medyczne (o 5,6%). Znacznie powyżej przeciętnej dynamiki cen wzrosły opłaty za abonament telefoniczny (o 66,7%) oraz telewizję kablową
(o 18,1%). Obniżyły się natomiast ceny rozmów telefonicznych krajowych (o 7,3%).
Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie dwunastu miesięcy 2000 r. miał wzrost cen usług - 3,49 pkt proc. Dynamika cen żywności
i napojów bezalkoholowych oraz towarów nieżywnościowych (bez wyrobów tytoniowych) ukształtowała wskaźnik cen ogółem na poziomie wyższym odpowiednio o 2,59 pkt proc.
i 2,03 pkt proc.
Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2000 r. w stosunku do 1999 r. był większy niż przed rokiem (10,1%, wobec 7,3%), a także wyższy od założonego w ustawie budżetowej (o 4,4 pkt proc.). Więcej podniesiono ceny usług (o 11,0%) niż ceny towarów
(o 9,6%). Ceny żywności i napojów bezalkoholowych wzrosły przeciętnie o 10,0%, w tym znacznie podrożał cukier (o 48,5%), jaja (o 23,1%), pieczywo (o 18,2%), mąka (o 17,1%) oraz sery (o 14,6%). Ceny mięsa wieprzowego wzrosły o 10,9%, wołowego - o 10,4%, wędlin -
o 9,5%, a drobiu - o 6,9%. Za oleje i pozostałe tłuszcze należało zapłacić o 9,4% więcej, a za ryby - o 4,5% więcej. Warzywa podrożały o 7,9%, tańsze natomiast niż przed rokiem były owoce (o 1,4%). Wzrost cen pozostałych towarów i usług konsumpcyjnych wyniósł 9,6%, w tym znacznie podniesiono ceny paliw do środków transportu (o 36,8%) oraz leków (o 12,6%). Na wysoką dynamikę cen usług wpłynął m.in. wzrost opłat za najem mieszkania o 20,2% oraz zimną wodę - o 18,8%. Gaz z butli z dostawą podrożał o 45,8%. Znacznie więcej niż w 1999 r. konsumenci płacili również za abonament telefoniczny, przejazdy komunikacją miejską oraz za pobyt dziecka w przedszkolu, a mniej - za rozmowy telefoniczne krajowe.
Wzrost cen usług wpłynął w największym stopniu na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2000 r. w stosunku do 1999 r. - 3,53 pkt proc. Dynamika cen żywności
i napojów bezalkoholowych oraz towarów nieżywnościowych (bez wyrobów tytoniowych) ukształtowała wskaźnik cen ogółem na poziomie wyższym odpowiednio o 3,04 pkt proc.
i 2,98 pkt proc. Średnie miesięczne tempo wzrostu cen konsumpcyjnych zanotowane
w 2000 r. było nieco mniejsze niż w 1999 r. (0,68%, wobec 0,78%). Największe tempo zanotowano w pierwszym kwartale 2000 r. (1,19%), natomiast znacznie mniejsze w drugim (0,63%) oraz trzecim i czwartym kwartale (po 0,46%).
Wzrost kursu dolara amerykańskiego (o 3,4%) w okresie styczeń-grudzień 2000 r. był znacznie mniejszy niż wzrost cen konsumpcyjnych. Kurs marki niemieckiej był niższy niż przed rokiem o 8,1%, a euro - o 8,0%.