mojeID: jeden login zamiast wielu
Jest już pierwsza umowa na "mojeID" usługę elektronicznego potwierdzania tożsamości. To będzie duże ułatwienie, bo nie trzeba będzie zapamiętywać dziesiątek loginów i haseł i jednocześnie ograniczenie konieczności składania wizyt w punktach obsługi klienta.
PKO Bank Polski jest pierwszym bankiem i dostawcą tożsamości, który podpisał umowę z Krajową Izbą Rozliczeniową dotyczącą możliwości korzystania z usługi "mojeID" przez swoich klientów.
Bank, wspólnie z KIR, pracuje nad pilotażowym wdrożeniem tej usługi, a pierwszym podmiotem komercyjnym u którego będzie się można w ten sposób uwierzytelnić będzie PGNiG Obrót Detaliczny.
O planach stworzenia takiego narzędzia służącego do elektronicznego potwierdzania tożsamości poprzez wykorzystanie bankowej autoryzacji prezes KIR, Piotr Alicki zapowiedział Interii już wiosną ubiegłego roku. Przygotowania się trochę przeciągnęły, ale wprowadzenia takiej usługi wymaga nie tylko przygotowania od strony informatyczno-technologicznej, ale również regulacyjnej.
mojeID umożliwi klientom elektroniczne potwierdzanie tożsamości i łatwy dostęp do usług on-line, także tych wymagających silnego uwierzytelniania. Wprowadzenie usługi wyeliminuje m.in. konieczność posiadania kolejnych loginów i haseł do różnych serwisów. Pozwoli także na przeniesienie do cyfrowego świata nowych usług, które wcześniej wymagały osobistej wizyty w urzędzie, punkcie obsługi czy umawiania się z kurierem.
- Możliwość zdalnego potwierdzania tożsamości jest kluczem do całego szeregu e-usług, który umożliwi kolejny etap cyfrowej ewolucji kraju - mówi Adam Marciniak, wiceprezes PKO Banku Polskiego. Obsługując kilka milionów aktywnych klientów internetowych, chcemy zapewnić im dostęp do nowych usług poprzez narzędzia spełniające najwyższe standardy bezpieczeństwa. Naszym celem jest popularyzacja cyfrowej tożsamości w świecie komercyjnym jak i e-administracji - dodaje.
W praktyce będzie oznaczać to, że zawierając umowę on-line klient będzie przekierowany na stronę banku, gdzie po zalogowaniu zaakceptuje potwierdzenie swojej tożsamości przez bank podmiotowi trzeciemu (dostawcy usług).
- Nowe rozwiązania cyfrowe pozwolą klientom PGNiG na wygodną i szybszą obsługę umów oraz dostęp do nowych usług. Dla nas z kolei to możliwość skutecznego dotarcia do odbiorców, którzy coraz chętniej korzystają z nowoczesnych technologii. W tym zdecydowanie pomoże nam usługa mojeID - powiedział Tadeusz Kuczborski, wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny.
Kolejnym krokiem w realizacji porozumienia, będzie pilotażowe wdrożenie kwalifikowanego podpisu elektronicznego mSzafir, wykorzystującego technologię chmurową. Dzięki niemu będzie można zdalnie wyrobić certyfikat, wykorzystując do tego uwierzytelnienie tożsamości on-line w usłudze mojeID. Porozumienie zakłada również udostępnienie usługi automatyzującej płacenie rachunków Qlips, rozwoju i promocji innowacyjnych form płatności elektronicznych oraz pilotaż procesu przyjmowania płatności WebPOS Paybynet w wirtualnych terminalach.
- Nasze wspólne działania adresują potrzeby sektora bankowego, usługodawców i oczywiście klientów, którzy będą mieli szansę korzystać z ich oferty bez potrzeby wychodzenia z domu - mówi Piotr Alicki, prezes KIR. - Kluczem jest komplementarność - myślimy o cyfrowych usługach, które budują w sieci środowisko przyjazne klientowi. To przyniesie także bezpośrednie korzyści biznesowe, m.in. redukcję stałych kosztów obsługi. Przykładowo, dzięki wdrożeniu usługi Qlips, ograniczymy obieg papierowych faktur, a informacje o płatnościach klient dostanie bezpośrednio w swojej bankowości internetowej - dodaje Piotr Alicki.
Monika Krześniak-Sajewicz