Amazon chce mieć dostęp do mieszkań klientów
Utrapieniem dla klientów i dla kurierów jest sytuacja, kiedy przesyłka nie może być dostarczona do rąk własnych, bo adresata nie ma w domu. Amazon znalazł na to sposób.
Klienci handlu internetowego znają problem, gdy nie są w stanie odebrać pilnej przesyłki, bo nie ma ich w domu. Gigant handlu internetowego Amazon znalazł teraz na to sposób: chce dostarczać przesyłki do domu pod nieobecność adresata, posługując się specjalnym elektronicznym kluczem.
Elektroniczny system zabezpieczenia domu będzie umożliwiał kurierom wejście do mieszkania, co będzie firmowane przez specjalną kamerę. Tzw. Amazon Key będzie od 8 listopada dostępny dla klientów płatnej usługi Amazon Prime w 37 amerykańskich miastach. Cena najprostszego inteligentnego zamka wyniesie 250 dolarów USA.
Klienci systemu Amazon Key otrzymają gwarancję, że przesyłka będzie czekać na nich w domu - zapewniał, przedstawiając nową usługę przedstawiciel koncernu Peter Larsen. Wyjaśniał, że kurierzy będą mogli przez internet poprosić o wpuszczenie ich do domu. System autoryzacji, będący w rękach koncernu, otworzy im drzwi. Kamera automatycznie zarejestruje moment wejścia do mieszkania, co mogą obserwować klienci na żywo lub później odtwarzając nagranie.
Co będzie jednak, jeśli kurier np. zdewastuje mieszkanie, coś ukradnie albo zasłoni obiektyw kamery? W przekonaniu koncernu Amazon Key to żaden problem. Tak zwana Amazon Key Happiness Guarantee zapewnia, że klient, jeśli nie będzie zadowolony z usługi, może zgłosić to natychmiast systemowi.
- Wraz z klientami będziemy starać się rozwiązać ten problem - wyjaśniał menadżer koncernu. Ten nowatorski dostęp do mieszkań Amazon chce udostępnić także przyjaciołom i członkom rodziny klienta albo specjalnym usługodawcom. Planowane są partnerstwa np. z firmami porządkowymi. - Z przyjemnością połączymy nasze siły z Amazonem - zapewniał szef firmy usług porządkowych Merry Maids Nik Varty.
Jak na razie nie planuje się jeszcze zastosowania tego systemu w Niemczech. Niedawno koncerny Audi, DHL i Amazon zapowiedziały, że zamierzają deponować przesyłki w bagażnikach pojazdów.
AFP / Małgorzata Matzke, Redakcja Polska Deutsche Welle