Black Friday, czyli nadchodzące żniwa w e-commerce
Zamówień w sklepie internetowym podczas Black Friday (dzień po Święcie Dziękczynienia) może być nawet o 70 proc. więcej, a ruch na stronie kilkukrotnie wyższy niż przeciętnie - wynika z analiz RTB House, polskiej spółki technologicznej specjalizującej się w działaniach reklamowych opartych na zaawansowanych scenariuszach retargetingowych. Firma wzięła pod lupę setki kampanii zrealizowanych w ubiegłym roku na blisko 40 rynkach, by oszacować potencjał zakupowy w nadchodzącym najgorętszym okresie sprzedażowym.
Już 25 listopada kolejne święto wszystkich e-commercowych przedsiębiorców. Ekstremalne obniżki dotyczą niemal każdej branży, począwszy od elektroniki, po meble i odzież, a potencjał zakupowy w trakcie Black Friday jest często znacznie większy niż przed samymi świętami.
Jak pokazują zagregowane dane RTB House, w ubiegłym roku współczynnik konwersji (czyli stosunek wykonanych akcji do liczby kliknięć w reklamę) kampanii realizowanych w Black Friday i Cyber Monday był o odpowiednio prawie 70 proc. i niemal 30 proc. lepszy niż średnia dla listopada 2015 roku. Z kolei całkowity ruch na obserwowanych stronach internetowych był wyższy o ponad 30 proc. w Black Friday i 20 proc. w Cyber Monday.
Jak zauważa Łukasz Abgarowicz, business development director Polska w RTB House, Black Friday to nie jeden dzień, ale właściwie czterodniowa celebracja, generująca ogromny popyt. - Oprócz oczywistych możliwości wsparcia aktywności sprzedażowych jest to również okazja do podjęcia działań, które korzystnie wpłyną na przyszłe zaangażowanie ze strony klientów. Dzięki spersonalizowanym ofertom, dostarczanym dokładnie w chwili gdy internauci szukają konkretnych produktów, firmy mogą zwiększyć rozpoznawalność marki czy zachęcić konsumentów, zwłaszcza takich, którzy od dawna nie odwiedzali strony e-sklepu, do zakupu asortymentu uzupełniającego już posiadane produkty. To również świetna okazja, by już kilka tygodni przed świętami wpływać na wyniki w okresie bożonarodzeniowym - podkreśla Abgarowicz.
Według analiz RTB House, współczynnik konwersji ubiegłorocznych kampanii reklamowych w Polsce był podczas Black Friday wyższy aż o 54 proc. niż średnia w listopadzie.
- Wyraźny wzrost w wynikach wskazuje, że spersonalizowana reklama to narzędzie, które podczas takiego zakupowego szaleństwa, sprawdza się świetnie, nie tylko wpływając na sprzedaż, ale także dostarczając maksymalny zwrot z inwestycji w działania marketingowe - podsumowuje Abgarowicz.
W tym roku przedłużony okres zakupów rozpocznie się w piątek, 25 listopada i potrwa do końca poniedziałku 28 listopada.
Dane wykorzystane w powyższym badaniu uzyskano za pomocą spersonalizowanych narzędzi retargetingowych, opracowanych przez firmę RTB House. Analizie poddano wybrane kampanie obsługiwane przez spółkę w listopadzie 2015 roku.