KNF: Nieuczciwe polisy dostaną czerwone światło
Komisja Nadzoru Finansowego tłumaczy, że celem zapowiadanej interwencji produktowej dotyczącej nieuczciwych polis inwestycyjnych UFK ma być ograniczanie wprowadzania ich do sprzedaży.
- Celem interwencji produktowej KNF ma być ograniczenie wprowadzania do sprzedaży ubezpieczeń na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym charakteryzujących się określonymi cechami. Skutki interwencji produktowej będą odnosiły się wyłącznie do produktów ubezpieczeniowych sprzedawanych po wejściu w życie decyzji KNF. Interwencja nie będzie miała zatem wpływu na umowy ubezpieczenia dotychczas zawarte. W związku z tym ograniczenie sprzedaży określonych w decyzji KNF umów nie będzie oznaczało wycofania produktów ubezpieczeniowych obecnie funkcjonujących, które klienci zakupili przed wydaniem decyzji przez KNF- tłumaczy Jacek Barszczewski, rzecznik prasowy KNF.
Rozpoczęte prace dotyczą ograniczenia możliwości wprowadzania do obrotu, dystrybucji oraz sprzedaży ubezpieczeń na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, charakteryzujących się nieakceptowalnymi w punktu widzenia organu nadzoru cechami.
Jak już pisaliśmy w tym tygodniu, chodzi o takie produkty, w których m.in. jest brak realnych korzyści dla inwestorów (tu: ubezpieczających, ubezpieczonych i uprawnionych z umów ubezpieczenia), w których lokowanie środków pochodzących ze składek w aktywa charakteryzuje się wysokim ryzykiem, niską płynności, tam gdzie jest przekazywanie inwestorowi niejednoznacznej i nieprzejrzystej informacji o opłatach.
Komunikat KNF w tej sprawie został opublikowany po wtorkowym posiedzeniu, a w czwartek rzecznik Urzędu opublikował dodatkowe wyjaśnienia.
Ze problemem UFK zwanymi często potocznie polisolokatami, które już wcześniej zostały sprzedane klientom, walczą już od dłuższego czasu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Rzecznik Finansowy.
W Polsce problem oszukańczych polis z UFK przybrał duże rozmiary, a ich kwota była szacowana na 50 mld zł. Miały często skrajnie niekorzystną dla klienta konstrukcję i drakońskie kary za wcześniejszą rezygnację, pochłaniające większą część wpłaconej kwoty.
W ostatnich latach Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał ponad 20 decyzji w sprawie polis z UFK. Posypały się też kary, a do tego ubezpieczyciele zostali zmuszeni do obniżenia opłat likwidacyjnych tym klientom. Problem strat jakie ponieśli klienci nie został jednak całkowicie rozwiązany.
krześ