KNF: Nieuczciwe polisy dostaną czerwone światło

Komisja Nadzoru Finansowego tłumaczy, że celem zapowiadanej interwencji produktowej dotyczącej nieuczciwych polis inwestycyjnych UFK ma być ograniczanie wprowadzania ich do sprzedaży.

- Celem interwencji produktowej KNF ma być ograniczenie wprowadzania do sprzedaży ubezpieczeń na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym charakteryzujących się określonymi cechami. Skutki interwencji produktowej będą odnosiły się wyłącznie do produktów ubezpieczeniowych sprzedawanych po wejściu w życie decyzji KNF. Interwencja nie będzie miała zatem wpływu na umowy ubezpieczenia dotychczas zawarte. W związku z tym ograniczenie sprzedaży określonych w decyzji KNF umów nie będzie oznaczało wycofania produktów ubezpieczeniowych obecnie funkcjonujących, które klienci zakupili przed wydaniem decyzji przez KNF- tłumaczy Jacek Barszczewski, rzecznik prasowy KNF.

Reklama

Rozpoczęte prace dotyczą ograniczenia możliwości wprowadzania do obrotu, dystrybucji oraz sprzedaży ubezpieczeń na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, charakteryzujących się nieakceptowalnymi w punktu widzenia organu nadzoru cechami.

Jak już pisaliśmy w tym tygodniu, chodzi o takie produkty, w których m.in. jest brak realnych korzyści dla inwestorów (tu: ubezpieczających, ubezpieczonych i uprawnionych z umów ubezpieczenia), w których lokowanie środków pochodzących ze składek w aktywa charakteryzuje się wysokim ryzykiem, niską płynności, tam gdzie jest przekazywanie inwestorowi niejednoznacznej i nieprzejrzystej informacji o opłatach.

Komunikat KNF w tej sprawie został opublikowany po wtorkowym posiedzeniu, a w czwartek rzecznik Urzędu opublikował dodatkowe wyjaśnienia.

Ze problemem UFK zwanymi często potocznie polisolokatami, które już wcześniej zostały sprzedane klientom, walczą już od dłuższego czasu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Rzecznik Finansowy.

W Polsce problem oszukańczych polis z UFK przybrał duże rozmiary, a ich kwota była szacowana na 50 mld zł. Miały często skrajnie niekorzystną dla klienta konstrukcję i drakońskie kary za wcześniejszą rezygnację, pochłaniające większą część wpłaconej kwoty.

W ostatnich latach Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał ponad 20 decyzji w sprawie polis z UFK. Posypały się też kary, a do tego ubezpieczyciele zostali zmuszeni do obniżenia opłat likwidacyjnych tym klientom. Problem strat jakie ponieśli klienci nie został jednak całkowicie rozwiązany.

krześ

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »