Walentynki 2021: Randki w sieci a prawa konsumenta

14 lutego obchodzimy święto zakochanych, czyli walentynki. Europejskie Centrum Konsumenckie przy UOKiK przypomina, na co należy zwracać uwagę, zawierając umowę z portalem randkowym oraz czy i na jakich zasadach można od niej odstąpić.

W 2020 r. ECK otrzymało 168 zapytań dotyczących problemów konsumenckich z portalem randkowym, mającym siedzibę poza granicami Polski.

Najczęściej konsumenci zgłaszali:

- problem z odstąpieniem od umowy w ciągu 14 dni

- automatyczne przedłużenie członkostwa

Odstąpienie od umowy

Zawierając umowę przez internet, konsument może się z niej wycofać w ciągu 14 dni. Prawo to ma zastosowanie również w przypadku zakupu usług. Chyba że przed upłynięciem tego terminu rozpoczęliśmy z niej korzystanie. Wówczas w przypadku rezygnacji, przedsiębiorca może potrącić opłatę za czas, w którym korzystaliśmy z usługi. Co jeżeli ta opłata nie będzie proporcjonalna do ceny? Na to pytanie odpowiedział niedawno Trybunał Sprawiedliwości UE.

Reklama

Opis sprawy:

Niemiecki konsument wykupił roczne członkostwo premium na austriackim portalu randkowym. Zapłacił za nie 523,95 euro. Po czterech dniach konsument zdecydował się zrezygnować z subskrypcji i poprosił portal o zwrot wpłaconych pieniędzy. Przedsiębiorca obciążył go opłatą 392,96 euro za cztery dni, podczas których konsument korzystał z platformy randkowej. Konsument nie zgodził się z tym i wszedł na drogę sądową, żądając zwrotu pełnej kwoty. Niemiecki sędzia skierował sprawę do TSUE.

Trybunał wyjaśnił, że gdy konsument korzysta z usługi w okresie odstąpienia od umowy, dostawca może za to pobierać opłatę. Opłata za świadczone usługi musi być jednak rozsądna i proporcjonalna w stosunku do opłaconego członkostwa.

Przy obliczaniu opłat należy wziąć pod uwagę czas trwania umowy oraz liczbę dni, przez które konsument korzystał z usługi. Sąd stwierdził, że koszty pobierane przez portal randkowy były nieproporcjonalne do kosztów, jakie konsument zapłaciłby za roczne członkostwo.

Automatyczne przedłużenie umowy

Portale randkowe często stosują automatyczne przedłużenia umowy. Oznacza to, że po zakończeniu trwania umowy jest ona w sposób samoistny przedłużana (najczęściej o ten sam lub dłuższy czas). Najczęściej platformy randkowe jednak informują o tym zabiegu w kilku miejscach: w regulaminie, przy podawaniu danych karty płatniczej, w potwierdzeniu zamówienia.

Jeżeli nie chcemy, aby umowa automatycznie uległa przedłużeniu, należy wysłać pisemne wypowiedzenie. W regulaminie serwisu znajduje się informacja, z jakim wyprzedzeniem należy je złożyć (najczęściej jest to 14 dni przed zakończeniem trwania obecnej umowy).

W przypadku braku rezygnacji, z karty płatniczej użytkownika zostanie pobrana opłata członkowska za kolejne miesiące. Jeżeli pierwsze członkostwo zapłaciliśmy przelewem bankowym lub na karcie nie posiadamy środków, portal wysyła mailowe powiadomienie o obowiązku uregulowania płatności. 

Brak wpłaty skutkuje przekazaniem zadłużenia firmie windykacyjnej. Konsumenci wskazują, że wówczas kwoty do zapłaty są znacznie wyższe - mogą wahać się w granicach nawet 600 zł.

Przed zawarciem umowy. Pamiętaj!

- Zapoznaj się z regulaminem.

- Upewnij się, na jaki okres zostanie przedłużona kolejna umowa oraz, jaki będzie jej koszt.

- Jeżeli nie chcesz, aby umowa została przedłużona automatycznie, ustaw sobie przypomnienie, aby zrezygnować z niej wyznaczanym przez portal czasie.

- Usunięcie profilu nie oznacza złożenia rezygnacji z automatycznego przedłużenia umowy.

Jak złożyć wypowiedzenie z umowy?

Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało wzór rezygnacji z automatycznej subskrypcji w języku polskim i angielskim.

Przeczytaj: Świat czeka na nowe baterie

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: walentynki | randki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »