Zakupy online? Argumentem cena
Blisko jedna trzecia Polaków przynajmniej raz w miesiącu robi zakupy w sieci, a 46 proc. deklaruje chęć kupowania online częściej, o ile produkty będą tańsze niż w sklepach stacjonarnych - wynika z raportu Polskiego Monitora Opinii.
Sondaż wskazuje, że około 23 proc. ankietowanych kupuje w sieci co najmniej raz na pół roku. Potencjał jest jednak znacznie większy. Do zwiększenia aktywności zakupowych przez internet zachęciłyby korzystniejsze ceny w porównaniu do tradycyjnych kanałów sprzedaży.
Najchętniej kupujemy online odzież (60 proc.), książki (32 proc.), sprzęt i akcesoria komputerowe (27 proc.), kosmetyki (kolejne 27 proc.,), a także sprzęt RTV/AGD (25 proc. i gry (15 proc.).
Według Statista Digital Market Outlook, polski rynek e-handlu zajmuje 13. miejsce wśród najszybciej rozwijających się lokalnych rynków e-commerce. W zeszłym roku jego wartość przekroczyła 40 mld zł. Prognozy na 2019 rok zakładają wzrost dynamiki sprzedaży internetowej do 50 mld zł.
Trend wzrostowy wspiera rozwój nowoczesnych technologii płatniczych i innowacyjnych form płatności, rozliczeń oraz wysyłki. Aż 50 proc. badanych, którzy robili zakupy on-line w ostatnich sześciu miesiącach, wykorzystywało do płatności aplikację bankową w telefonie bądź na tablecie.
Ważny jest też dostęp do internetu. Obecnie 80 proc. wszystkich respondentów ma w gospodarstwie domowym stałą sieć, zaś 70 proc. badanych korzysta z niej na co dzień poprzez smartfon czy telefon komórkowy.
Badanie przeprowadzono w dniach 2-4 października 2019 r. przez Fundację IBRiS na próbie reprezentatywnej 1100 pełnoletnich mieszkańców Polski.
morb