Nieodpłatne przekazanie towarów podlega opodatkowaniu

Obecnie na rynku systematycznie przeprowadzane są działania marketingowe i akcje promocyjne mające na celu umocnienie pozycji sprzedawców towarów i zwiększenie ich sprzedaży.

Obecnie na rynku systematycznie przeprowadzane są działania marketingowe i akcje promocyjne mające na celu umocnienie pozycji sprzedawców towarów i zwiększenie ich sprzedaży.

W ramach takich akcji promocyjnych zazwyczaj jest dokonywane nieodpłatne przekazanie towarów. W związku z tym powstają pytania, czy takie przekazanie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 - dalej jako "ustawa o VAT"), przez odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

Reklama

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Stosownie zaś do ust. 3 art. 7 cyt. ustawy, powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Należy zatem ustalić, czy rzeczy będące przedmiotem nieodpłatnego przekazania w ramach akcji promocyjnych można uznać za prezenty o małej wartości. W przepisie art. 7 ust. 4 ustawy o VAT znajduje się definicja "prezentów o małej wartości". Zgodnie z nią przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

- o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

- których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Jeżeli dany towar nie spełnia ww. przesłanek to należy uznać, że jego przekazanie w ramach akcji promocyjnej co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych. Natomiast jeżeli spełnia on kryterium prezentu o małej wartości to w myśl art. 7 ust. 2 w związku z ust. 3 ustawy o VAT nieodpłatne przekazanie tego towaru nie będzie rodzić obowiązku podatkowego w podatku VAT.

Do omawianej kwestii odniósł się również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 4 sierpnia 2011 (znak IPPP2/443-548/11-4/MM). Interpretacja ta została wydana w sprawie dotyczącej podatku VAT w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku VAT dla nieodpłatnego przekazania kompletów składających się z książki i płyty lub samej płyty oraz braku opodatkowania podatkiem VAT towarów niebędących próbkami oraz prezentami o małej wartości. Organ podatkowy uznał, że nieodpłatne przekazanie książki wraz z płytą CD podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, ponieważ nie spełnia kryterium prezentu o małej wartości zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT. Natomiast nieodpłatne przekazanie samej płyty spełnia to kryterium, więc jest zwolnione od opodatkowania.

Podsumowując, nieodpłatne przekazanie towarów w ramach akcji promocyjnych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych, jeżeli dany towar nie jest prezentem o małej wartości.

Marcin Parulski

Konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego Małopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Krakowie

Artykuł ma charakter jedynie informacyjny i stanowi publikację zainspirowaną treścią artykułów prasowych, interpretacji organów podatkowych i orzeczeń sądów administracyjnych. Nie stanowi porady ani opinii podatkowej czy prawnej w rozumieniu art. 2 ust. 1 i art. 31 ustawy o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 1996 r. Nr 102, poz. 475, ze zm.) i jest odzwierciedleniem poglądów wyrażanych przez autorów publikacji. Małopolski Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o. nie bierze odpowiedzialności za ewentualne skutki podejmowanych decyzji na ich podstawie.

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »