Sporządzamy sprawozdanie finansowe za 2009 r.



1. Odpisy aktualizujące wartość towarów a podstawa opodatkowania

Czy odpisy aktualizujące wartość towarów z tytułu trwałej utraty wartości, dokonywane na koniec roku w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych, są kosztem podatkowym?

W świetle przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.), dalej zwanej updop, oraz ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.), dalej zwanej updof, odpisów aktualizujących nie uważa się za koszty uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 26a updop i art. 23 ust. 1 pkt 21 updof). Kosztem uzyskania przychodów są jedynie odpisy aktualizujące wartość należności, określone w ustawie o rachunkowości, od tej części należności, która była uprzednio zaliczona - na podstawie odpowiednio art. 12 ust. 3 updop oraz art. 14 updof - do przychodów należnych, a ich nieściągalność została uprawdopodobniona odpowiednio na podstawie art. 16 ust. 2a pkt 1 updop oraz art. 23 ust. 3 updof.
 

Odpisy aktualizujące wartość towarów z tytułu trwałej utraty wartości nie mogą być zaliczone przez jednostkę do kosztów uzyskania przychodów w momencie dokonania tego odpisu.

Reklama

Dokonywane na koniec roku odpisy aktualizujące wartość towarów należy zaliczyć - stosownie do art. 34 ust. 5 ustawy o rachunkowości - w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych, ujmując je na odpowiednim koncie analitycznym prowadzonym w ramach konta 76-1, służącym do ewidencji kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zapisem:
 

      - Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne" 
        (w analityce: Pozostałe koszty operacyjne - nkup),
      - Ma konto 34-2 "Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów" 
        (w analityce: Odchylenia z tytułu aktualizacji wartości zapasów towarów).


Dla celów podatku dochodowego trwała utrata wartości wpływa na dochód podatkowy dopiero w momencie sprzedaży tych towarów. Wówczas przychodem podatkowym będzie przychód faktycznie uzyskany ze sprzedaży towarów, a kosztem uzyskania przychodów będzie koszt ich zakupu.

Jak powinno wyglądać księgowanie na koniec następnego roku, gdy wartość towarów w magazynie ulegnie zmianie?
 

W przypadku dalszej utraty wartości towarów dokonuje się kolejnego odpisu aktualizującego, który doprowadzi ich wartość (wynikającą z ksiąg rachunkowych) do ceny sprzedaży netto, a w przypadku jej braku - do ustalonej w inny sposób wartości godziwej.

W tej sytuacji ewidencji księgowej (zapisem: Wn konto 76-1, Ma konto 34-2) podlegać będzie różnica między wartością towarów wynikającą z konta 33 po uwzględnieniu dokonanego wcześniej odpisu aktualizującego, czyli konta 34-2, a ceną sprzedaży netto bądź ustaloną w inny sposób wartością godziwą danego składnika aktywów.

Zaksięgowany na koncie 34-2 odpis z tytułu utraty wartości towarów pozostanie na tym koncie do momentu rozchodu zapasów z magazynu lub do momentu ustania przyczyny dokonania odpisu aktualizującego ich wartość.

Ewentualnego przywrócenia wartości zapasów w przypadku ustania przyczyny, dla której dokonano odpisu aktualizującego, dokonuje się w oparciu o art. 35c ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym równowartość całości lub odpowiedniej części uprzednio dokonanego odpisu aktualizującego zarachowuje się do pozostałych przychodów operacyjnych, zapisem:
 

      - Wn konto 34-2 "Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów" 
        (w analityce: Odchylenia z tytułu aktualizacji wartości zapasów towarów),
      - Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".

2. Rozliczenie rezerwy na niewykorzystane urlopy

W naszej firmie utworzono rezerwę na niewykorzystane urlopy. Jak się rozwiązuje taką rezerwę? Jakie księgowania związane z tą rezerwą mogą się pojawić w trakcie roku?
 

Ustawa o rachunkowości nie nakłada na jednostki obowiązku tworzenia rezerw z tytułu niewykorzystanych urlopów wypoczynkowych. Decyzja odnośnie utworzenia takich rezerw pozostaje w gestii kierownika jednostki, który podejmuje ją, kierując się zasadą istotności oraz celowości. Nie ma konieczności utworzenia rezerw na niewykorzystane urlopy w przypadku, gdy przesunięcie urlopów pomiędzy latami ma charakter powtarzalny w każdym roku obrotowym i jednocześnie wysokość kosztów związanych z niewykorzystanymi urlopami jest z roku na rok zbliżona.

Celowe może być utworzenie rezerwy na niewykorzystane urlopy wypoczynkowe w odniesieniu do pracowników produkcyjnych, którzy wynagradzani są w formie akordu czy dniówki i to tylko wówczas, gdy wykorzystanie przez tę grupę pracowników zaległych urlopów istotnie wpływa na wielkość przychodów ze sprzedaży. Natomiast w sytuacji, gdy urlopy nie mają wpływu na produkcję oraz w stosunku do pracowników administracyjnych, nie tworzy się takiej rezerwy. Generalnie bowiem pracownicy administracyjni otrzymują stałą kwotę wynagrodzenia niezależnie od tego, czy pracują, czy przebywają na urlopie, a jego wysokość nie jest w żaden sposób uzależniona od faktycznie przepracowanego czasu pracy.

Rezerwy na niewykorzystane urlopy, w praktyce rozliczane są na zasadach określonych w art. 39 ust. 2 ustawy o rachunkowości, czyli jako bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów.

Od 1 stycznia 2009 r. ustawodawca rozszerzył zakres art. 39 ust. 2 ustawy o rachunkowości o świadczenia na rzecz pracowników i tym samym potwierdził ogólnie stosowaną do tej pory praktykę ewidencji rezerwy na urlopy za pośrednictwem konta 64 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów".

Wprowadzony został również nowy ust. 2a, który rezerwy na niewykorzystane urlopy nakazuje wykazywać w pasywach bilansu jako rezerwy na zobowiązania w części B.I.2. "Rezerwa na świadczenia emerytalne i podobne".

Zatem prawdopodobne zobowiązania z tytułu niewykorzystanych urlopów w wysokości przewidywanych kosztów stanowią bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów. W związku z tym, utworzenie rezerwy na niewykorzystane urlopy w księgach rachunkowych jednostki ujmuje się zapisami:
 

1) w jednostkach stosujących konta zespołu 4 i 5 lub wyłącznie konta zespołu 5:

      - Wn konto zespołu 5,
      - Ma konto 64 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów",

2) w jednostkach stosujących tylko konta zespołu 4:

      - Wn konto 49 "Rozliczenie kosztów",
      - Ma konto 64 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów".

Utworzone rezerwy w ciągu roku obrotowego rozlicza się zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o rachunkowości, z zachowaniem zasady ostrożności:

  • stosownie do upływu czasu, to znaczy, w równych kwotach na koniec każdego okresu sprawozdawczego (z reguły okresem sprawozdawczym przyjmowanym przez jednostki jest miesiąc),


  •  
  • stosownie do wielkości świadczeń, to znaczy, w odniesieniu do faktycznie poniesionych kosztów w dacie ich poniesienia.

W przypadku stwierdzenia przez jednostkę, że dane zobowiązanie ujęte jako bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów na koniec ubiegłego okresu sprawozdawczego, w danym roku nie powstanie, należy zmniejszyć koszty działalności operacyjnej jednostki, tego okresu sprawozdawczego, w którym ten fakt ustalono (art. 39 ust. 5 ustawy o rachunkowości).

W księgach rachunkowych jednostki ujmuje się to zapisem:
 

1) w jednostkach stosujących konta zespołu 4 i 5 lub wyłącznie konta zespołu 5:

      - Wn konto 64 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów",
      - Ma konto zespołu 5,

2) w jednostkach stosujących tylko konta zespołu 4:

      - Wn konto 64 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów",
      - Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

W ten sam sposób księguje się również wykorzystanie rezerwy w ciągu roku obrotowego.

Ewidencję księgową wykorzystania założonej rezerwy na urlopy przedstawiono na przykładzie liczbowym.

Przykład

I. Założenia:

1. Zgodnie z zasadami polityki rachunkowości, jednostka utworzyła na dzień bilansowy rezerwę na niewykorzystane urlopy pracowników produkcji w wysokości: 35.000 zł.

2. W marcu następnego roku jednostka wypłaciła wynagrodzenie urlopowe w kwocie: 40.000 zł, z tego:

a) wynagrodzenie urlopowe brutto: 34.000 zł,

b) składki na ubezpieczenia społeczne, FGŚP oraz FP obciążające pracodawcę: 6.000 zł.

3. Jednostka dokonała rozliczenia utworzonej w ubiegłym roku rezerwy.

4. Jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5.

II. Dekretacja:
 

Opis operacji
Kwota
Konto

Wn

Ma

1. PK - lista płac, wypłacone wynagrodzenie urlopowe w księgach marca:
   a) wynagrodzenie urlopowe brutto
   b) składki na ubezpieczenia społeczne, FP i FGŚP

34.000 zł
6.000 zł
40-4
40-5
23-0
22

2. Równoległe księgowanie kosztów na kontach zespołu 5

40.000 zł

50

49

3. PK - rozliczenie utworzonej w ubiegłym roku rezerwy na niewykorzystane urlopy

35.000 zł

64-1

50

III. Księgowania:

Sporządzamy sprawozdanie finansowe za 2009 r.

Utworzona rezerwa na zaległy urlop nie stanowi kosztu uzyskania przychodu. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 27 updop oraz art. 23 ust. 1 pkt 22 updof, nie uważa się bowiem za koszty uzyskania przychodu rezerw utworzonych zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.

Kosztem uzyskania przychodu jest faktycznie poniesiony wydatek. Będzie to zaksięgowane wynagrodzenie za niewykorzystany urlop oraz należne składki ZUS. Przy czym, wynagrodzenia z tytułu umów o pracę mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem, że zostały wypłacone lub pozostawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego obie strony (por. art. 15 ust. 4g i art. 16 ust. 1 pkt 57 updop oraz art. 22 ust. 6ba i art. 23 ust. 1 pkt 55 updof). W przypadku uchybienia terminom wynagrodzenie zostanie zaliczone do kosztów w miesiącu, w którym dokonano zapłaty lub postawiono wynagrodzenie do dyspozycji pracownika (art. 16 ust. 1 pkt 57 updop).

Składki ZUS od należności z tytułu wynagrodzeń w części finansowanej przez płatnika składek, składki na FP i FGŚP mogą być zaliczone do kosztów podatkowych w miesiącu, za który należności te są należne, pod warunkiem opłacenia ich w obowiązujących terminach. W przypadku uchybienia terminom, składki zalicza się do kosztów uzyskania przychodu w momencie ich faktycznej zapłaty (por. art. 15 ust. 4h updop oraz art. 16 ust. 1 pkt 57a i ust. 7d updop oraz art. 22 ust. 6bb i art. 23 ust. 1 pkt 55a i ust. 3d updof).

3. Prezentacja w bilansie środków pieniężnych znajdujących się na rachunku powierniczym

Spółka z o.o. sprzedała akcje innej spółki kapitałowej kontrahentowi zagranicznemu. Transakcję przeprowadzono za pośrednictwem domu maklerskiego. Kupujący wpłacił całą kwotę na konto domu maklerskiego. Na koncie powierniczym otworzonym przez sprzedającego została zdeponowana, na 1,5 roku, kwota gwarancyjna na zabezpieczenie ewentualnych przyszłych roszczeń. Jak zaprezentować to zdarzenie w bilansie spółki?

Zasady prowadzenia rachunków powierniczych reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. nr 72, poz. 665 ze zm.).

Zgodnie z regulacjami art. 59 ww. ustawy, na rachunku powierniczym mogą być gromadzone wyłącznie środki pieniężne powierzone posiadaczowi rachunku - na podstawie odrębnej umowy - przez osobę trzecią. Stronami umowy rachunku powierniczego są bank i posiadacz rachunku (powiernik). Umowa rachunku powierniczego określa warunki, jakie powinny być spełnione, aby środki pieniężne osób trzecich wpłacone na rachunek mogły być wypłacone posiadaczowi rachunku lub aby jego dyspozycje w zakresie wykorzystania tych środków mogły być zrealizowane.

Istotnym elementem regulacji jest zastrzeżenie, iż w razie wszczęcia postępowania egzekucyjnego przeciwko posiadaczowi rachunku powierniczego - środki znajdujące się na rachunku nie podlegają zajęciu. Także w razie ogłoszenia upadłości posiadacza rachunku powierniczego - środki pieniężne znajdujące się na tym rachunku podlegają wyłączeniu z masy upadłości.
 

Przepisy ustawy o rachunkowości nie regulują wprost, w której pozycji bilansu wykazuje się środki pieniężne znajdujące się na rachunku powierniczym. Naszym zdaniem, w omawianej sytuacji, zdeponowane na rachunku powierniczym środki pieniężne na zabezpieczenie ewentualnych przyszłych roszczeń jednostka może wykazać w bilansie w pozycji:

  • A.IV.3 lit. a) lub b) aktywów - jako "Inne długoterminowe aktywa finansowe", jeżeli środki pieniężne w banku są zablokowane przez okres dłuższy niż 12 miesięcy, licząc od dnia bilansowego,

  • B.III.1 lit. a) lub b) aktywów - jako "Inne krótkoterminowe aktywa finansowe", jeżeli środki pieniężne w banku są zablokowane przez okres od 3 miesięcy do 12 miesięcy, licząc od dnia bilansowego,

  • B.III.1 lit. c) aktywów - jako "Inne środki pieniężne", jeżeli środki pieniężne w banku są zablokowane przez okres do 3 miesięcy, licząc od dnia bilansowego.

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości Nr 20 z dnia 2009-10-20

Dowiedz się więcej na temat: rezerwy | zablokowane | środki | utrata wartości | jednostka | składki | rozliczenie | konta | konto | urlop | zarobki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »