Branżę dóbr konsumpcyjnych czeka rewolucja technologiczna

Firmy z branży dóbr konsumpcyjnych w nadchodzących latach czeka prawdziwa rewolucja. Firmy będą coraz częściej korzystać z internetu oraz urządzeń mobilnych w celach sprzedażowych i marketingowych.

-Według raportu dla 54% przedsiębiorstw rozwój strategii w tym obszarze będzie stanowić priorytet. Większe znaczenie zyskuje też analityka danych (ang. data analytics) dostarczająca informacji o rynku i konsumentach. Firmy będą wykorzystać potencjał nowoczesnych technologii, ale jednocześnie znaczna ich część nie ma wystarczającej wiedzy w tym zakresie.

Takie wnioski płyną z globalnego raportu KPMG i The Consumer Goods Forum nt. planów branży dóbr konsumpcyjnych na najbliższy rok.

Jak pokazują wyniki raportu, nowoczesne technologie informacyjne będą miały ogromny wpływ na perspektywy rozwoju firm i zmienią niemal każdy obszar ich działalności - od zarządzania łańcuchem dostaw poprzez bezpieczeństwo i higienę żywności, aż do kwestii związanych z bezpieczeństwem danych i prywatności.

Reklama

Również w Polsce coraz więcej firm z sektora dóbr konsumpcyjnych zaczyna dostrzegać korzyści związane ze stosowaniem nowoczesnych rozwiązań informatycznych. Mogą one usprawnić niemal każdy aspekt działalności firm, pozwalają szybciej reagować na zmieniające się potrzeby i preferencje konsumentów, a także wykorzystać nowe kanały dystrybucji i marketingu, przede wszystkim internetu i urządzeń mobilnych.

Warto pamiętać, że branża dóbr konsumpcyjnych jest największą częścią przemysłu przetwórczego w Polsce, zarówno pod względem liczby podmiotów, jak i produkcji oraz wielkości zatrudnienia. Wzrost produktywności i efektywności w tej branży, osiągnięty dzięki stosowaniu technologii informacyjnych, przełoży się na szybszy rozwój całej gospodarki - mówi Andrzej Bernatek, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef grupy doradczej dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.

Cyfrowa przyszłość

Jak pokazuje raport KPMG, zarządzający firmami z branży dóbr konsumpcyjnych przywiązują coraz większą wagę do takich zagadnień jak analityka danych i technologie informacyjne. Firmy starają się sprostać oczekiwaniom rosnącej liczby "e-konsumentów", dla których internet i urządzenia mobilne są kluczowym kanałem zdobywania wiedzy i nabywania produktów.

Dla wielu firm nowoczesne technologie są zarówno szansą, jak i wyzwaniem:

- ponad połowa (54%) respondentów stwierdziła, że priorytetem ich firm na najbliższe 12 miesięcy będzie opracowanie strategii w zakresie internetowych/mobilnych narzędzi sprzedaży i marketingu. Jednocześnie 32% badanych przyznało, że ich firmy nie posiadają w tym zakresie wystarczającej wiedzy lub nie posiadają jej wcale,

- 56% badanych zadeklarowało, że ważnym elementem strategii ich firm jest analityka "Big Data", pozwalająca uzyskać informacje o rynku, konsumentach i sprzedaży poprzez analizę dużych zbiorów danych. Żaden inny obszar nie został tak często wskazany przez respondentów,

- 47% respondentów uważa, że bezpieczeństwo danych jest ważne lub bardzo ważne dla ich biznesu. Blisko jedna trzecia (29%) uznała, że zagadnienie to będzie jednym z największych wyzwań dla ich firm w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Wśród największych wyzwań została również wymieniona analityka danych (21%).

Łańcuch dostaw jest priorytetowym zagadnieniem

Na pierwszym miejscu największych wyzwań dla firm z branży dóbr konsumpcyjnych znalazło się zarządzanie łańcuchem dostaw. Z odpowiedzi respondentów wynika również, że właśnie w tym obszarze ich firmy planują w przyszłości największe inwestycje:

- zdaniem 38% respondentów zarządzanie łańcuchem dostaw jest głównym wyzwaniem dla ich firm,

- 42% badanych podało, że w perspektywie najbliższych 12 miesięcy zarządzanie łańcuchem dostaw będzie najważniejszym obszarem inwestycyjnym w ich firmie. Na kolejnych miejscach uplasowały się ekspansja międzynarodowa (28%) oraz strategia cyfrowa (28%),

- dla 45% badanych priorytetem będzie zwiększenie szybkości i sprawności działania łańcucha dostaw.

Działalność CSR przyczynia się do sukcesu rynkowego

Również kwestie związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR) mają coraz większe znaczenie dla firm z sektora dóbr konsumpcyjnych, co pokazują ich plany na najbliższe 12 miesięcy:

- firmy zajmujące się produkcją i sprzedażą artykułów spożywczych, do najważniejszych celów zaliczają promocję zdrowych produktów (47%) oraz zapewnienie bezpieczeństwa i higieny żywności (46%),

- ponad połowa respondentów (52%) uznała, że ich firmy będą w stanie w pełni zrealizować cele ujęte w strategii CSR. Jako najważniejsze przyczyny podejmowania działań w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu wskazano dbanie o reputację firmy i marki (41%), presję ze strony konsumentów (34%) oraz działania konkurencji (34%),

- 56% badanych stwierdziło, że zdrowie i wellness i/lub działania w zakresie społecznej odpowiedzialności mają duże znaczenie dla ich biznesu,

- jednym z najważniejszych celów firm jest zapewnienie przejrzystości łańcucha dostaw - stwierdziło tak 44% osób biorących udział w badaniu. Kolejne ważne cele to zmniejszenie odpadów i emisji (42%) oraz odpowiedzialne pozyskiwanie surowców (41%).

Analizy KPMG pokazują, ze cyfrowi konsumenci w zupełnie inny sposób podchodzą też do zakupów w "kanałach fizycznych". Idąc na zakupy wykorzystują tablety lub smartfony dla znalezienia sklepów, porównania produktów czy cen oraz podzielenia się ze społecznością internetową swoją opinią na temat wybranych produktów.

Przedsiębiorstwa handlu detalicznego muszą lepiej rozumieć zmieniające się zachowania i preferencje konsumentów i dostosować swoje strategie marketingowo-sprzedażowe do tych dynamicznych zmian. Tak naprawdę sektor handlu detalicznego stoi w obliczu cyfrowej transformacji biznesowej, której wynikiem będą istotne zmiany w marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, logistyce, jak również w sposobie zarządzania - mówi Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.

W ramach globalnego raportu, przygotowanego przez firmę KPMG we współpracy z organizacją The Consumer Goods Forum, przebadano blisko 500 firm w 32 krajach zajmujących się produkcją lub sprzedażą detaliczną artykułów spożywczych oraz innych dóbr konsumpcyjnych. Raport KPMG i The Consumer Goods Forum pt. "Global Consumer Executive Top of Mind Survey 2014"

Dowiedz się więcej na temat: e-biznes | e-handel
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »