Lepsze nastroje w firmach, skłonność do inwestycji mała Lepsze nastroje, ale skłonność do inwestycji niewielka
W tym kwartale poprawiły się nastroje przedsiębiorców i wskaźnik KERNA wyniósł 54,51 na minusie. To ocieplenie nastrojów oparte jest jednak głównie na oczekiwaniu lepszych wyników sprzedaży, na co bardzo liczą przedsiębiorcy - wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który cyklicznie monitoruje firmy MŚP w Polsce.
Wobec odczytu z poprzedniego kwartału aktualna wartość wskaźnika nastrojów KERNA oznacza spory wzrost - niemal 8 pkt., ale w porównaniu do nastrojów sprzed roku, drugi kwartał oceniany jest gorzej - o 9,05 pkt. mniej, niż rok temu w analogicznym okresie.
Na obecnym wyniku wskaźnika KERNA zaważyły głównie: zakładana poprawa kondycji własnej firmy i spore nadzieje odnośnie poprawy makroekonomicznych warunków w kraju.
Ponad 35 proc. przedsiębiorców zakłada polepszenie sytuacji ekonomicznej swojej firmy w tym kwartale. Jest to nieznacznie więcej, niż trzy miesiące temu (28,5%).
- Należy jednak podkreślić, że tendencja wzrostowa dla prognoz pozytywnych utrzymuje się już trzeci pomiar z rzędu - mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynku Keralla Research. Jednocześnie pogorszenia kondycji własnej firmy spodziewa się 12 proc. przedsiębiorców, kwartał wcześniej pesymistów było 20,3 proc. To spadek o 8,3 pkt. proc.
Dobre nastroje w firmach nie korelują ze skłonnością do inwestycji. INDEX ZAIR obrazujący skalę zakupów prowadzonych przez firmy MŚP wyniósł w tym kwartale minus 72,5 pkt. i jest niższy o 8,1 pkt. wobec odczytu z poprzedniego kwartału. - Presja na niższe ceny i tym samym niższe marże, o której informowali badani już w poprzednim odczycie spowodowały, że biznes w wielu branżach prowadzono niemal na progu rentowności, co działa hamująco na skłonność inwestycyjną - dodaje Izabella Młynarczyk, analityk rynku Keralla Research.
Należy dodać, że wobec analogicznego okresu roku 2014 INDEX ZAIR jest również słabszy (aż o 14 pkt.), co wskazuje, że przedsiębiorcy w tym kwartale będą się koncentrować bardziej na generowaniu wyższego wolumenu sprzedaży, niż podnoszeniu konkurencyjności poprzez zakupy do firmy.
Co jednak istotne, spośród wszystkich wymienianych obszarów, w które inwestować planują badani, jedynie obszar zatrudnienia uzyskał lepszą wartość subindeksu, niż kwartał wcześniej (35,9 pkt. wobec poprzedniego 31,2 pkt.).
+Obszary pozostałe (jak np. inwestycje w kompetencje, inwestycje w maszyny i urządzenia, technologie, nieruchomości, samochody służbowe, a nawet w marketing i reklamę) mają aktualnie odczyty niższe, niż w pierwszym kwartale tego roku.
Izabella Młynarczyk, analityk rynku Instytutu Keralla Research