Ulepszenie zestawu komputerowego

W 2010 r. sp. z o.o. zakupiła zestaw komputerowy za kwotę nieprzekraczającą 3.500 zł. Zaliczono go do środków trwałych i jednorazowo zamortyzowano. W 2014 r. dokonano jego modernizacji za kwotę nieprzekraczającą 3.500 zł. Przez pomyłkę wydatek rozliczono jako nowy środek trwały i zamortyzowano w 100%. Jak naprawić powstały błąd?

Popełniony przez Czytelnika błąd nie wymaga korekty kosztów podatkowych (stosownych poprawek należy dokonać jedynie w ewidencji środków trwałych). Nakłady na modernizację komputera, których wartość nie przekracza w roku podatkowym 3.500 zł, mogą być bowiem odniesione bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Reklama

Przypomnijmy, iż środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł (por. art. 16g ust. 13 ustawy o PDOP).

Zatem wydatki na modernizację zestawu komputerowego, o wartości nieprzekraczającej 3.500 zł w danym roku podatkowym, odnosi się bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów w miesiącu ich poniesienia.

Ponieważ w sytuacji przedstawionej w pytaniu podatnik w miesiącu poniesienia omawianego wydatku utworzył nowy środek trwały, który następnie jednorazowo zamortyzował, efekt podatkowy będzie taki sam. W związku z tym pomimo, że zastosowane rozwiązanie nie jest prawidłowe, w celu naprawienia błędu nie wystąpi potrzeba dokonania wstecznej korekty kosztów i zeznania podatkowego za 2014 r.

Podatnik musi jedynie dokonać stosownych poprawek w ewidencji środków trwałych. W tym celu należy z ewidencji wykreślić wprowadzony w 2014 r. zestaw komputerowy. W efekcie wprowadzonych zmian w ewidencji powinien pozostać jedynie zestaw komputerowy wprowadzony do niej w 2010 r., w wartości odpowiadającej ówczesnej cenie nabycia.


Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych Nr 27 z dnia 2016-09-20

GOFIN podpowiada

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »