Kto dystansuje konkurencję?

PKO BP potwierdził swoją dobrą kondycję w minionym półroczu. Bank zarobił w pierwszym półroczu 2007 r. aż 1,24 mld zł, tj. o ponad 33 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2006 r. W tym okresie wzrósł także o ponad 34 proc. zysk netto Grupy Kapitałowej PKO BP, osiągając 1,3 mld zł. Jak widać, przeważający udział w zysku wypracowanym przez całą grupę ma bank PKO BP.

PKO BP potwierdził swoją dobrą kondycję w minionym półroczu. Bank zarobił w pierwszym półroczu 2007 r. aż 1,24 mld zł, tj. o ponad 33 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2006 r. W tym okresie wzrósł także o ponad 34 proc. zysk netto Grupy Kapitałowej PKO BP, osiągając 1,3 mld zł. Jak widać, przeważający udział w zysku wypracowanym przez całą grupę ma bank PKO BP.

Jak twierdzi Rafał Juszczak, prezes zarządu PKO BP, bank osiągnął wyniki lepsze od swoich największych konkurentów. Ponad 30 procentowa dynamika wzrostu daje bankowi stabilne podstawy do wdrażania nowej strategii.

Na wzrost wyniku finansowego PKO BP w pierwszym półroczu br. duży wpływ miało zaktywizowanie działalności sprzedażowej banku. Jest to przede wszystkim efekt rosnącego ciągle popytu na kredyty gotówkowe i hipoteczne. Odbiło się to pozytywnie na wyniku z odsetek, który wzrósł o prawie 15 proc. oraz z prowizji (wzrost o 20 proc.). Stan kredytów ogółem na koniec czerwca 2007 r. wyniósł 66,8 mld zł i od początku roku wzrósł o 7,3 mld zł, tj. o 12,2 proc. Na koniec czerwca 2007 r. udział kredytów brutto w aktywach oprocentowanych wyniósł 72,4 proc. i był o 10,6 p.p. wyższy niż rok wcześniej.

Reklama

Górą mieszkaniówka

Mimo ostrej konkurencji, bank utrzymał pozycję lidera w kredytach mieszkaniowych. Tylko w minionym kwartale br. wartość sprzedanych kredytów hipotecznych wyniosła 4,4 mld zł. W całym pierwszym półroczu tego roku PKO BP sprzedał kredyty hipoteczne o wartości około 8 mld zł. Oznacza to blisko 65 proc. wzrost sprzedaży tych kredytów w porównaniu z analogicznym okresem 2006 roku.

Udział banku w krajowym rynku kredytów konsumpcyjnych, w wypadku klientów indywidualnych, wyniósł na koniec pierwszego półrocza 2007 roku 21 proc. Wartość sprzedaży najpopularniejszego kredytu gotówkowego dla klientów Szybkiego Serwisu Kredytowego wyniosła ponad 2,8 mld zł i w porównaniu z analogicznym okresem ub. r. była wyższa o blisko 90 proc. W drugim kwartale sprzedaż tego kredytu wyniosła około 1,6 mld zł.

W tym okresie wzrosły także depozyty PKO BP oraz aktywa zarządzane przez PKO Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych. Pod koniec czerwca 2007 r. wynosiły one 99,3 mld zł, a ich wolumen zwiększył się od początku roku o 5,1 mld zł, tj. o 5,4 proc. Największy wpływ miał na to przede wszystkim wzrost aktywów zarządzanych przez PKO TFI. Depozyty klientowskie w pierwszym półroczu br. zwiększyły się o 0,8 mld zł. Za sprawą wzrostu zainteresowania inwestowaniem środków w jednostki uczestnictwa PKO TFI nastąpił spadek depozytów bankowości prywatnej o 2,4 mld zł. Został on jednak zrównoważony wzrostem o 2,5 mld zł (tj. o 25,6 proc.) stanu depozytów korporacyjnych.

Porywająca siła zysków

Udział banku w rynku depozytów dla klientów indywidualnych na koniec pierwszego półrocza br. utrzymał się na poziomie blisko 28 proc. Jest to m.in. efekt stałego wzbogacania oferty depozytowej banku. W pierwszym półroczu br. zaproponowano klientom kolejne atrakcyjne formy lokowania oszczędności - Oszczędnościową Książeczkę Mieszkaniową powiązaną z funduszami inwestycyjnymi PKO/Credit Suisse.

PKO systematycznie proponuje także swoim klientom produkty strukturyzowane, czyli standardowe lokaty powiązane z funduszami PKO/CS. W połowie czerwca tego roku bank wprowadził do oferty lokatę inwestycyjną "Porywająca siła zysków". Prowadzi także aktywną sprzedaż jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych PKO/CS. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy aktywa funduszy zarządzanych przez PKO TFI wzrosły do 14,6 mld zł. Dzięki temu PKO TFI pod względem wielkości aktywów jest czwartym towarzystwem funduszy inwestycyjnych na polskim rynku.

PKO BP pozostaje liderem na rynku rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych obsługując obecnie ponad 8,5 mln klientów. Liczba tych rachunków (razem z kontem Inteligo) na koniec czerwca 2007 r. wyniosła ponad 6,1 mln i w porównaniu do stanu sprzed roku zwiększyła się o 241 tys. Warto zauważyć, że blisko 2,3 mln klientów PKO BP skorzystało już z usług bankowości elektronicznej PKO Inteligo, obejmujących internetowy i telefoniczny dostęp do rachunku oferowanego klientom detalicznym i korporacyjnym oraz wirtualne konto Inteligo. Umocniło to PKO BP na pozycji lidera w obszarze bankowości elektronicznej w kraju. Obecnie około 25 proc. posiadających rachunki oszczędnościowo-rozliczeniowe PKO BP korzysta z usług bankowości elektronicznej, natomiast w wypadku rachunków prowadzonych przez małe i średnie firmy wskaźnik ten wyniósł 55 proc.

Korzystne perspektywy

PKO BP jest liderem na krajowym rynku kart płatniczych (30-procentowy udział w rynku). W pierwszym półroczu br. ich liczba wzrosła o ok. 200 tys. i wyniosła w tym okresie ponad 7,1 mln sztuk.W drugim kwartale br. liczba kart ogółem zwiększyła się o ponad 100 tysięcy. Pod koniec tego kwartału klienci posiadali ponad 972 tysiące kart kredytowych, a ich przyrost w pierwszym półroczu wyniósł ok. 37 tys., z czego 28 tysięcy w drugim kwartale. W tym okresie bank rozszerzył ofertę kart kredytowych wzbogacając ją o karty dla klientów korporacyjnych oraz posiadaczy rachunków typu JST (jednostki samorządu terytorialnego) srebrną i złotą PKO Visa Business Credit. Korzystne wskaźniki osiągnięte przez PKO BP w pierwszym półroczu br. pozwalają prognozować, że wyniki za cały rok będą niemniej satysfakcjonujące.

Nowe Życie Gospodarcze
Dowiedz się więcej na temat: PKO BP SA | TFI | bank pko bp | bank
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »