Kulczyk Investments sprzedał akcje SABMiller

Kulczyk Investments - największy prywatny akcjonariusz SABMiller - sprzedał kolejne 1,5 proc. akcji i tym samym pozbył się ostatniej części posiadanego pakietu papierów wartościowych koncernu.

W kwietniu br. roku Kulczyk Investments sprzedał 1,5 proc. akcji SABMiller, czyli połowę z posiadanego pakietu. Kwota transakcji wyniosła wówczas ponad miliard funtów. Dzisiaj spółka przekazała w komunikacie, że kolejne 1,5 proc. posiadanych papierów wartościowych zostało sprzedane.

Tym samym, po ponad 20 latach KI kończy obecność na rynku piwowarskim, którą Jan Kulczyk rozpoczął w 1993. Zbycie akcji (ok. 24 milionów) odbyło się w ramach globalnej transakcji przejęcia SABMiller przez AB InBev, w wyniku której powstanie największy browarniczy koncern na świecie.

Reklama

- Finalizacja transakcji sprzedaży akcji SABMiller to zamknięcie najważniejszego w historii KI etapu wdrażania nowej strategii, której fundamentem jest gruntownie przemyślana dywersyfikacja, dostosowana do dzisiejszych warunków gospodarczych i geopolitycznych na świecie. Wykorzystaliśmy ostatnie miesiące, aby optymalnie przygotować naszą organizację do tego procesu i konsekwentnie przebudowujemy nasz portfel aktywów zgodnie z przyjętymi założeniami. Jako firma rodzinna chcemy bardzo odpowiedzialnie zarządzać ryzykiem inwestycyjnym i skutecznie wykorzystywać unikalnie doświadczenie w budowaniu wartości oraz globalnej ekspansji, jednocześnie bazując na dostępie do własnego kapitału, elastyczności w podejmowaniu decyzji, a także bardzo dobrych relacjach z naszymi renomowanymi partnerami na całym świecie - komentuje sprzedaż akcji Sebastian Kulczyk, prezes KI.

Proces przejęcia SABMiller przez AB InBev, czyli jednej z największych międzynarodowych fuzji w historii rynków kapitałowych, o łącznej wartości ponad 79 mld funtów, trwa od ponad roku.

Nowa strategia

Sprzedaż pakietu akcji przez KI jest realizacją zaplanowanego procesu restrukturyzacji portfela aktywów grupy, którego głównym celem jest dywersyfikacja w oparciu o nową, konsekwentnie wdrażaną strategię.

Strategia ma opierać się na trzech filarach. Pierwsza kategoria aktywów to globalne, duże spółki dywidendowe, zapewniające ochronę kapitału i odpowiedzialny, długoterminowy rozwój. Druga kategoria to średniej wielkości firmy z regionu Europy Środkowo-Wschodniej cechujące się ponadprzeciętnym potencjałem wzrostu. Trzeci filar to grupa starannie wyselekcjonowanych polskich i zagranicznych spółek z obszaru nowych technologii o globalnym potencjale.

Przejęcie warte miliardy

Anheuser-Busch InBev (AB InBev) to największy koncern piwny na świecie, którego udziały rynkowe przekraczają 20 proc. Teraz - za sprawą przejęcia SABMiller, drugiego co do wielkości globalnego koncernu browarniczego - zwiększy się on o dodatkowe 10 proc.

AB InBev w 2015 roku wyprodukował ponad 419 mln hektolitrów piwa (SABMiller ponad 320 mln hektolitrów). O skali tej produkcji świadczy fakt, że w ciągu każdej minuty, każdego dnia, wypijanych jest 140 tys. butelek piwa z grupy SABMiller, a roczna sprzedaż koncernu ma wartość ponad 25 mld dol.

Jak Kulczyk inwestował w piwo?

W 1993 r. Kulczyk Holding w drodze prywatyzacji kupuje spółkę Lech Browary Wielkopolski. Już w 1995 r. partnerem strategicznym zostaje South African Breweries International (SABI, późniejszy SABMiller). W 1999 r. dochodzi do fuzji Lech Browary Wielkopolski oraz Tyskich Browarów Książęcych, co skutkuje powstaniem Kompanii Piwowarskiej. W roku 2003 do grupy dołączył Browar Dojlidy w Białymstoku, a w roku 2008 - browar Belgia w Kielcach. W 2009 r. po wniesieniu do Grupy Kapitałowej SABMiller pakietu 28,1 proc. akcji Kompanii Piwowarskiej, Kulczyk zostaje właścicielem pakietu 3,8 proc. o wartości wynoszącej wówczas ok. 1,11 mld USD.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Kulczyk Holding S.A.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »