Ekologia kosztuje...1 mln euro za kilometr
Ekrany dźwiękochłonne, dodatkowe mostki i przejścia dla zwierząt mocno podniosą cenę 105 kilometrów autostrady A 2.
Budowa 105 km autostrady A 2 Nowy Tomyśl - Konin (część trasy do granicznego Świecka) miała kosztować 6,1 mln EUR za kilometr. Miała. Choć trasa w 80 proc. przebiega przez tereny leśne, tylko 7 km przecina obszary Natura 2000, czyli tereny szczególnie cennej przyrody. Mimo to konieczność spełnienia wymogów ekologii znacznie podbije koszty.
Pora na ministra
Autostrada Wielkopolska (AW), koncesjonariusz tej trasy, przeprowadziła już konsultacje z ekologami i ma gotowy raport środowiskowy. Wynika z niego, że trzeba będzie zbudować znacznie więcej tzw. obiektów ekologicznych (m.in. przejść dla zwierząt i ekranów akustycznych) niż dotychczas planowano. W efekcie budowa może być droższa nawet o 100 mln EUR, czyli prawie o 1 mln EUR za kilometr.
- Czekamy na decyzję środowiskową, którą ma wydać minister ochrony środowiska. Spodziewamy się jej w przyszłym tygodniu. Oczywiście podporządkujemy się wszelkim wymogom - mówi Zofia Kwiatkowska, rzecznik AW.
Więcej mostków
Od decyzji ministra zależy, ile dodatkowych obiektów spółka będzie miała zbudować. Planowała osiem dużych i średnich przejść dla zwierząt, a w najbardziej restrykcyjnym wariancie musi ich być 30. Wspólnych przejść dla zwierząt i ludzi zaplanowano 27, ale może okazać się, że konieczna będzie budowa 32. Małych przepustów dla zwierząt i płazów miało nie być wcale, a może pojawić się ich odpowiednio 76 i 72. Podobnie z ekranami akustycznymi na odcinku przecinającym obszar Natura 2000. Miało ich nie być, ale wszystko wskazuje na to, że ich budowa będzie konieczna. Czy na proponowany przez AW wzrost kosztów przystanie drogowa administracja?
- Będziemy rozmawiać, kiedy spółka zbierze dokumentację - ucina Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Państwo jako dawca koncesji akceptuje planowane koszty budowy autostrady.
Katarzyna Kapczyńska