Emiraty na celowniku Polski

Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) postrzegane są jako największy partner handlowy Polski w rejonie Bliskiego Wschodu. Zdaniem analityków to rynek bardzo perspektywiczny.

Od stycznia do września 2014 r. wartość obrotu handlowego osiągnęła kwotę około miliarda dolarów, zaś wartość polskiego eksportu do ZEA wzrosła o 48% w ciągu pierwszych trzech kwartałów minionego roku - powiedział Ambasador Zjednoczonych Emiratów Arabskich w Polsce J.E. Asim Mirza Al Rahmah podczas konferencji Invest with Emirates 2015.

Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz Polska podpisały 16 umów o współpracy w różnych dziedzinach, zwłaszcza w obszarze gospodarki. Warto także wspomnieć, że ZEA zapewniają dostęp do rynków obejmujących ok. miliarda osób z sąsiednich państw takich jak Indie, Pakistan, Iran, państwa Afryki i Azji Środkowej. - ZEA przyznają wiele udogodnień i przywilejów dla inwestorów, a jej instytucje państwowe, które stały się najbardziej efektywne na świecie, sięgają po najnowsze rozwiązania i innowacje, z powodzeniem konkurując z sektorem prywatnym - podkreślił Ambasador ZEA.

Reklama

- ZEA to kraj o wielu możliwościach i bardzo otwarty na współpracę na nasz region i Polskę. Dotyczy to wielu dziedzin - żywności, mebli, produktów AGD oraz bardziej ekskluzywnych towarów, jak jachty. Emiraty to również kraj, który może być naturalnym hubem do wyjścia na kraje zatoki perskiej i bliskiego wschodu - powiedział obecny na konferencji były premier i minister gospodarki, prezes Fundacji Polski Kongres Gospodarczy Waldemar Pawlak.

Polskie firmy zainteresowane współpracą z Emiratami nie muszą obawiać się barier kulturowych. Zdaniem country managera linii lotniczych Emirates Macieja Pyrki, w Dubaju zamieszkuje tylko 15% rdzennej arabskiej ludności, a reszta to ludność napływowa ze wszystkich kultur całego świata. - Kulturowe bariery praktycznie nie istnieją, gdyż w Dubaju dominuje nastawienie na robienie biznesu - dodaje przedstawiciel linii lotniczych.

Przedsiębiorcy potrzebują jednak dobrej informacji i wsparcia prawnego kancelarii, które pokierują przedsiębiorstwem i pokażą jak wejść na ten rynek. - Nie każdy zdaje sobie sprawę, że aby rozpocząć działalność biznesową w tym kraju, należy mieć lokalnego partnera. Ważne jest również pozbycie się obaw i stereotypów. Tam wszyscy są nastawieni pro-biznesowo, choć wszystkiego nie można załatwić telefonicznie czy emailowo - podkreśliła wiceprezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Bożena Czaja.

W ZEA żyje ok. 3 tysięcy Polaków, ale firm tylko 20, np. Gerflor, Polkan, Solaris. Na tym rynku może zaistnieć więcej firm budowlanych oraz z branży rolno - spożywczej. Wiadomo, że polska żywność jest nie tylko w dobrej cenie, ale też bardzo wysokiej jakości, bez chemii.

Dużo uwagi wywołał temat współpracy w sektorze rolno-spożywczym. Zakaz uboju religijnego odbił się na eksporcie tego typu produktów z Polski do krajów muzułmańskich. - Jeśli nie stworzymy specjalnego programu współpracy dla tego regionu, to w obliczu rosyjskiego embarga będziemy mogli tylko marzyć o większym eksporcie owoców i warzyw.

Emiraty to strategiczny partner Polski, który umożliwia również reeksport produktów do innych krajów arabskich i afrykańskich - zauważył mufti Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej Tomasz Miśkiewicz.

Międzynarodowy Instytutu Rozwoju Zarządzania w Szwajcarii w ostatniej publikacji z początku 2015 r. uznał rząd ZEA, jako najbardziej efektywny na świecie. Głównym powodem sukcesów administracji jest fakt, że przez długie lata instytucje państwowe traktowane były nie jako jednostki rządowe, ale jako instytucje prywatne konkurujące z sektorem prywatnym i działające na tej samej zasadzie. ZEA poszły nawet dalej i zaczęły mierzyć satysfakcję osób z którymi współpracują i klasyfikować centra usług według systemu gwiazdek hotelowych.

Pobierz: darmowy program do rozliczeń PIT

Dowiedz się więcej na temat: Zjednoczone Emiraty Arabskie | Polskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »