Polska bez gospodarczego kręgosłupa

Kontynuacja "Narodowego programu przebudowy dróg lokalnych", o której postanowiła Rada Ministrów, to bardzo dobra informacja dla samorządów i przedsiębiorców, a przede wszystkim dla polskiej gospodarki.

Zapewnienie finansowania na poziomie 3,2 mld złotych w latach 2012-2015 oznacza, że rząd poważnie podchodzi do utrzymania i rozwoju dróg gminnych i powiatowych. Wygasający z końcem roku "Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008-2011" przyczynił się do modernizacji lub powstania blisko 6 tys. km dróg, a liczba ta może sięgnąć nawet 8 tys. km. Program polegał na współfinansowaniu ze środków budżetu państwa 5 0proc. wartości inwestycji drogowych. Drugą połowę wykładały jednostki samorządu terytorialnego - piszą eksperci Pracodawców RP.

W ramach tego programu rząd zapewnił udział środków budżetowych na poziomie 1 mld zł. Kolejny program potraja ilość funduszy - na lata 2013-2015 przypadnie po 1 mld zł, natomiast w przyszłym roku będzie to 200 mln zł.

Reklama

- Pracodawcy RP uważają, że kontynuacja - do tego w rozbudowanej postaci - programu modernizacji i budowy dróg lokalnych jest bardzo ważna. Samorządy odpowiadają bowiem za zdecydowaną większość dróg w Polsce, dysponując na ten cel niezmiernie ograniczonymi środkami. Sytuacja finansowa samorządów, podobnie jak budżetu centralnego, jest obecnie napięta. Stąd należy poddać w wątpliwość słuszność ograniczenia udziału środków budżetu państwa z 50 proc. do 30 proc. .

Nie wiadomo bowiem, czy samorządy będą w stanie udźwignąć 70 proc. kosztów inwestycji drogowych - mówi ekspert Pracodawców RP Piotr Wołejko.

Plany modernizacyjne związane z nowym programem są bardzo ambitne. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zakłada, iż do końca 2015 r. przebudowanych bądź zbudowanych zostanie ponad 13 tys. km dróg lokalnych, po 4 tys. km dróg rocznie, z wyłączeniem roku 2012, kiedy program obejmie niespełna 1 tys. km dróg.

Liczby te robią wrażenie, jednak dróg w Polsce jest ogółem ponad 300 tys. km. - Patrząc z tej perspektywy, rządowy program jest tylko niezbędnym minimum, które pozwala zapewnić podstawowe bezpieczeństwo na drogach oraz ich przejezdność - mówi ekspert.

Bez szkieletu?

Pracodawcy RP przypominają, iż infrastruktura transportowa stanowi szkielet gospodarki, bez którego nie może się ona dynamicznie rozwijać. Tymczasem z najnowszego "Globalnego raportu konkurencyjności 2011-2012" opracowanego przez World Economic Forum we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim wynika, iż polska infrastruktura transportowa nadal odbiega od standardów rozwiniętego państwa i sytuuje Polskę na 111 miejscu w tej dziedzinie. Jeszcze gorzej wypadamy w rankingu infrastruktury drogowej, gdzie zajmujemy dopiero 134. pozycję. W połączeniu z niską innowacyjnością to właśnie stan infrastruktury przyczynił się do spadku Polski w generalnym rankingu konkurencyjności o dwa miejsca, na 41. pozycję (wobec przesunięcia się o 6 miejsc w górę w poprzednim raporcie).

Opr. MZ

_ _ _ _ _

GDDKiA ma uzyskać prawie 19 mld zł

Do końca br. Komisja Europejska przekaże Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad blisko 19 mld zł, a w 2012 r. kwota dofinansowania wyniesie ok. 13,8 mld zł - prognozuje GDDKiA. W 2013 r. GDDKiA planuje uzyskanie refundacji w wysokości ok. 5,45 mld zł.

Chodzi o pieniądze z funduszy europejskich przeznaczone na dofinansowanie inwestycji z zakresu transportu drogowego. Jak poinformowała w środę rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken, GDDKiA zakontraktowała już prawie 90 proc. dofinansowania ze środków UE na projekty drogowe.

Na lata 2007-2013 Bruksela przyznała Polsce ponad 67 mld euro (ok. 270 mld zł), z czego 11,2 mld euro (ok. 45 mld zł) jest przeznaczona na projekty drogowe w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Jak wylicza GDDKiA, kwota unijnego wsparcia dla wszystkich 38 projektów drogowych, dla których podpisano umowy o dofinansowanie w tym programie, sięga niemal 34 mld zł.

- Łącznie, od początku wdrażania programu Infrastruktura i Środowisko (czyli od 2008 r. - PAP) GDDKiA złożyła wnioski o płatność na kwotę ponad 22 mld zł, przy wkładzie unijnym blisko 19 mld zł. Do końca sierpnia 2011 r. Komisja Europejska zwróciła łącznie ponad 9,5 mld zł a do końca roku spodziewane jest dalsze 9,4 mld zł refundacji - poinformowała rzeczniczka.

Drogowcy szacują, że w przyszłym roku KE zrefunduje im ok. 13,8 mld zł, a w 2013 r. ok. 5,45 mld zł. Pozostałe pieniądze - czyli ok. 5 proc. puli dostępnej na inwestycje drogowe w ramach programu - KE miałaby zrefundować w 2014 r. (PAP)

_ _ _ _ _

Nabór na "schetynówki"

Rozpoczął się nabór wniosków o przyznanie rządowej dotacji na modernizację i rozbudowę dróg lokalnych - tak zwanych schetynówek. Do 2015 roku rząd chce wydać na ten cel ponad trzy miliardy złotych i przebudować około 13 tysięcy kilometrów dróg lokalnych. W pierwszym - kończącym się etapie budowy "schetynówek" samorządy musiały mieć 50 proc. wkładu własnego, teraz na każdą rządową złotówkę samorządy muszą mieć dwie.

Wójt gminy Gietrzwałd Mieczysław Ziółkowski powiedział w Porannych Pytaniach Radia Olsztyn, że zmiany spowodują, że wiele gmin po prostu nie będzie stać na realizację tych inwestycji. Przypomina, że już w lipcu rząd otrzymał opinię, że taki poziom finansowania nie pozwoli na realizowanie inwestycji przez gminy.

Zdaniem burmistrza Dobrego Miasta Stanisława Trzaskowskiego finansowanie po połowie było najlepsze. Trzaskowski dodał, że samorządom brakuje pieniędzy, bo rząd nakłada na nie wiele dodatkowych zadań, związanych z opieką społeczną i oświatą. Nabór wniosków na kolejną edycję "schetynówek " zakończy się 5 października. (PAP)

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: autostrada | Polskie | Polska | kontynuacja | drogi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »