Tradycyjne telefony? To już przeżytek
Zbliża się koniec tradycyjnej telefonii. Za kilka lat będziemy dzwonić wyłącznie za pośrednictwem internetu. Także z komórek.
Już obecnie można kupić komórkowe telefony internetowe, które z siecią łączą się za pośrednictwem hotspotów. Dzisiejsze możliwości VoIP to jednak ledwie przedsmak tego co czeka nas za kilka lat. Marc Halter, dyrektor badań w firmie konsultingowej ON World, przewiduje, że usługi takie jak VoIP, video, muzyka, radio, wiadomości i komunikatory internetowe oraz dostęp szerokopasmowy, połączone z urządzeniami mobilnymi "takimi jak iPod, wykorzystujący rozwiązania sieci bezprzewodowej WiFi", spowodują, iż w 2011 roku na świecie będzie 100 mln użytkowników technologii mobilnej telefonii internetowej.
Jak wynika z sondażu ON World wśród 100 najważniejszych szefów działów technologii i technologów pracujących dla firm informatycznych i telekomunikacyjnych, ponad 35 proc. z nich jest bardzo zainteresowanych połączeniem urządzeń mobilnych z telefonią internetową.
Szacunki mówią, że 2011roku firmy teleinformatyczne wyprodukują dwa razy więcej urządzeń mobilnych z funkcją telefonii internetowej, niż firmy telekomunikacyjne. Standard sieci bezprzewodowej WiFi znajdzie się w ponad 36 proc. urządzeń mobilnych z VoIP, wyprodukowanych w 2011 roku. Urządzenia mobilnej telefonii VoIP będą potrzebowały infrastruktury globalnej. Zapewnią ją rozwiązania komunikatorów internetowych, np. Skype, który już obecnie ma ponad 100 mln użytkowników.
Technologia używana przez Skype - łączność peer-to-peer - pozwoli na zaoszczędzenie miliardów dolarów na kosztach infrastruktury. Według On World w 2011 roku Skype będzie miał 25 proc. udział w światowym rynku VoIP, co oznacza przychody rzędu 1,2 mld USD rocznie.
UKE przygląda się VoIP
Telefonii internetowej zaczyna się przyglądać Urząd Komunikacji Elektronicznej, który w czwartek rozesłał zaproszenia do dyskusji do zainteresowanych rozwojem usług w ramach VoIP. UKE zwraca się o komentarze i informacje w następujących kwestiach:
1. Jakie ograniczenia występują przy nomadycznym korzystaniu z VoIP - czy, a jeżeli tak to w jaki sposób z usług VoIP korzystać mogą użytkownicy, którzy znajdują się za NAT i/lub firewallem?
2. W jaki sposób jest identyfikowany użytkownik VoIP i jak sprawdzane są jego uprawnienia - czy stosuje się szyfrowanie, certyfikaty, kanały VPN lub wsparcie sprzętowe?
3. W jaki sposób przyznany użytkownikowi VoIP numer telefoniczny jest wykorzystywany do adresowania użytkownika i realizacji połączeń - czy jest on jednocześnie identyfikatorem użytkownika?
4. Czy w ramach VoIP oraz współpracy VoIP z PSTN są poprawnie realizowane usługi CLIP i CLIR?
5. Czy identyfikacja numeru abonenta wywołującego (użytkownika VoIP) jest wiarygodna - czy numery przydzielone użytkownikowi są przekazywane do sieci PSTN i nie zamieniane na wejściu do sieci PSTN?
6. Czy dostawca umożliwia realizację połączeń użytkowników VoIP z numerami alarmowymi? Jeśli tak, to w jaki sposób określana jest lokalizacja geograficzna użytkownika?
UKE czeka na odpowiedzi i sugestie dotyczące VoIP do 20 czerwca. Można je wysyłać na adres: uke@uke.gov.pl