Transportowcy zaniepokojeni planowanymi zmianami w przepisach. "To może być cios"

"To może być ogromny cios dla polskiej branży transportowej" - ostrzegają w rozmowie z RMF FM przedstawiciele przewoźników. Chodzi o planowane unijne przepisy o tzw. zabezpieczeniu społecznym. Zaakceptował je Parlament Europejski. Według właścicieli firm transportowych, nowe prawo oznaczać będzie dla nich większe wydatki. Przez to upaść mogą mniejsze przedsiębiorstwa zajmujące się przewozami międzynarodowymi.

Zgodnie z planowanymi przepisami, właściciel firmy transportowej nie będzie opłacał już składek na ubezpieczenie swojego kierowcy zawsze w Polsce, tak jak jest teraz, tylko w kraju, gdzie kierowca najczęściej wyjeżdża. - Jeżeli w danym okresie, np. kwartale pracownik najczęściej przebywa w Niemczech, to tam powinny być odprowadzane składki. Później, gdy okaże się, że najczęściej jeździ do Francji, jego miejsce ubezpieczenia przenosi się do Francji. Będą chaos i niepewność, czy dobrze ubezpieczamy pracowników, a konsekwencje błędu są poważne - tłumaczy Maciej Wroński, prezes związku pracodawców Transport i Logistyka Polska.

Reklama

Przedstawiciele firm transportowych ostrzegają też przed problemami, które mogą pojawić się, gdy bliscy kierowcy, którzy są w Polsce, będą chcieli skorzystać z jego, np. hiszpańskiego, ubezpieczenia zdrowotnego.

"Przerasta to możliwości nawet dobrze zorganizowanych firm"

Decyzja o tym, czy nowe przepisy wejdą w życie, zapadnie w kolejnych miesiącach. Znaczna część z nich ma obowiązywać w okresie 24 miesięcy od publikacji. - W toku planowanego tak zwanego trilogu, czyli rozmów między Radą Unii Europejskiej, Parlamentem Europejskim a Komisją Europejską daty mogą jeszcze ulec zmianie - zauważa Maciej Wroński.

- Chodzi nie tylko o składki, ale wypełnianie i prowadzenie wszystkich papierów niemieckich, francuskich, hiszpańskich, z całej Europy. Przerasta to możliwości nawet dobrze zorganizowanych firm, a co dopiero mówić o małych firmach. To może być cios we wspólny rynek usług i możliwość ich świadczenia na terenie całej Europy - dodaje szef związku Transport i Logistyka.

Michał Dobrołowicz

Opracowanie: Maciej Nycz

Więcej informacji ekonomicznych na RMF24.pl

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2018

RMF
Dowiedz się więcej na temat: Nieplanowane | transport
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »