ZUS: 15 mln Polaków otrzyma "hiobowe" wieści

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął wysyłkę informacji o stanie kont ubezpieczonych za 2009 r. - poinformował w piątek rzecznik prasowy ZUS Przemysław Przybylski. Informacje otrzyma 15 mln ubezpieczonych.

Obowiązek informowania ubezpieczonych o wysokości składek ewidencjonowanych na ich kontach w ZUS wynika z art. 50 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

"Informacja ma umożliwić ubezpieczonym monitorowanie stanu swojego konta emerytalnego w I filarze" - czytamy w komunikacie ZUS.

Od 1999 r. system emerytalny w Polsce opiera się na dwóch filarach. Pierwszy to ZUS, w którym składki gromadzone są na kontach ubezpieczonych i waloryzowane w zależności m.in. od wzrostu wynagrodzeń. Drugi filar to OFE. Składki, które tam trafiają, są inwestowane w akcje lub papiery wartościowe SP. Do OFE muszą należeć osoby urodzone po 1968 r. Urodzeni w latach 1948-1968 mieli wybór i mogli pozostać tylko w ZUS, albo zapisać się również do OFE. Natomiast urodzeni przed 1948 r. musieli pozostać wyłącznie w ZUS.

Reklama

Z pensji ubezpieczonego, który należy do dwóch filarów, do ZUS trafia 12,2 proc., zaś do OFE 7,3 proc. Jeśli ubezpieczony nie należy do OFE, cała składka (19,5 proc. pensji) pozostaje w ZUS.

Jak wyjaśnił ZUS, informacja o stanie konta zawiera: kwotę zwaloryzowanych składek na ubezpieczenie emerytalne za okres od stycznia 1999 r. do końca grudnia 2008 r., kwotę zwaloryzowanego kapitału początkowego (gdy ten kapitał został dla danej osoby ustalony, czyli gdy opłacała ona składki przed 1999 r.), wysokość składek odprowadzonych do OFE (dotyczy to tylko członków OFE), kwoty składek na ubezpieczenie emerytalne. "Dla osób, które ukończyły 35 lat,

ZUS poda wysokość emerytury

ZUS poda w informacji również wysokość hipotetycznej emerytury, czyli szacunkową wartość przyszłego świadczenia" - poinformował ZUS.

ZUS zaleca, by każdy, kto otrzymał informację, sprawdził, czy zawiera ona prawidłowe dane. W przypadku błędów (dotyczących danych osobowych takich jak np. imię, nazwisko, numer PESEL czy NIP oraz składek lub ich braku) należy przede wszystkim zwrócić się do pracodawcy. Jeżeli to on się pomylił, powinien sporządzić i przekazać do ZUS dokumenty korygujące lub uzupełnić brakujące dokumenty ubezpieczeniowe lub wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych.

Jeśli błąd nie leży po stronie pracodawcy, należy złożyć reklamację w ZUS. Informacje jak to zrobić można uzyskać pod adresem www.mojaskladka.zus.pl, telefonicznie pod numerem 0801 400 400 lub drogą elektroniczną, wykorzystując formularz dostępny poprzez serwis internetowy ZUS (http://eup.zus.pl).

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: ubezpieczony | wysokość | wieści | składki | ZUS | OFE | kont
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »