Compensa SA restrukturyzuje posiadany portfel ubezpieczeń
Compensa S.A. restrukturyzuje posiadany portfel ubezpieczeń i poprawia swój wynik techniczny. Rośnie udział ubezpieczeń komunikacyjnych w portfelu Towarzystwa - na koniec I półrocza 2002 wyniósł on 72%, a ich szkodowość spadła o ponad 20 punktów procentowych.
W I półroczu 2002 r. Władze Towarzystwa Ubezpieczeniowego Compensa S.A. kontynuowały restrukturyzację portfela ubezpieczeniowego. Wyeliminowano dużą część nierentownych ubezpieczeń finansowych oraz poprawiono efektywność doboru ryzyk ubezpieczeń komunikacyjnych. W wyniku tych działań udział ubezpieczeń finansowych w portfelu spadł z 15,4% w I półroczu 2001 roku do 6,9% w I półroczu 2002 roku. Jedynym produktem ubezpieczeń finansowych oferowanych obecnie przez Compensę jest ubezpieczenie kredytów hipotecznych. Udział ubezpieczeń komunikacyjnych w portfelu wynosi obecnie 72% (wzrost o 6 pkt procentowych), przy czym ich szkodowość spadła o 20,6 pkt procentowych i wyniosła na koniec 2 kwartału br. 71,1%.
Wynik techniczny Compensy na koniec czerwca 2002 roku wynosił -27,8 mln PLN, i poprawił się o 1,0 mln PLN w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Wynik finansowy był gorszy o 18,6 mln PLN niż w ciągu 6 pierwszych miesięcy 2001 r., jednak należy pamiętać, że w 2001 r. miała miejsce transakcja sprzedaży akcji Compensy Życie, która poprawiła wynik roku ubiegłego o 21,5 mln PLN.
Wskaźnik pokrycia rezerw techniczno-ubezpieczeniowych brutto aktywami wyniósł na koniec czerwca 2002 r. 98,7%. Compensa utrzymuje wysokie rezerwy - wskaźnik rezerw techniczno-ubezpieczeniowych brutto do składki przypisanej brutto za ostatnie 12 miesięcy wynosi 119,1 %, podczas gdy rok wcześniej było to 95,7%. Niedobór środków własnych na pokrycie marginesu wyniósł 38,2 mln PLN, a niedobór środków własnych na pokrycie kapitału gwarancyjnego 14,0 mln PLN. W środkach własnych nie została jednak uwzględniona pożyczka w wysokości 30 mln PLN, którą Spółka otrzymała od swoich Akcjonariuszy: Wiener Städtische i HUK Coburg. Gdyby wielkość pożyczki została uwzględniona w środkach własnych, kapitał gwarancyjny pokryty byłby z nadwyżką.
W I półroczu 2002 roku Spółka przeznaczyła około 6 mln PLN na intensywną kampanię marketingową. Miała ona na celu kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz promowanie sprzedaży nowych ubezpieczeń komunikacyjnych znajdujących się w bogatej ofercie spółki skierowanych do klientów indywidualnych. Dzięki przeprowadzonej kampanii wg badań PBS z kwietnia 2002 marka Compensa plasuje się w czwórce najbardziej znanych marek towarzystw ubezpieczeniowych na polskim rynku. Zarząd traktuje wydatki na reklamę jako inwestycje długoterminową, mającą przynieść rezultaty nie tylko w 2002 roku, ale także w latach następnych.