Średnia sprzedaż "Gazety Wyborczej" w kwietniu spadła o 15,6 proc. rok do roku

Rozpowszechnianie płatne razem "Gazety Wyborczej", wydawanej przez Agorę, wyniosło w kwietniu 2011 roku 322 451 sztuk i było o 15,6 proc. niższe niż rok wcześniej - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.

Rozpowszechnianie płatne razem "Gazety Wyborczej" w kwietniu było wyższe o 3,5 proc. w stosunku do marca 2011 roku. Z kolei rozpowszechnianie płatne razem "Dziennika Gazety Prawnej", wydawanego przez Infor razem z Axel Springer Polska, wyniosło w kwietniu 100 294 egzemplarzy, co oznacza spadek o 3,4 proc. rok do roku oraz o wzrost o 0,2 proc. miesiąc do miesiąca.

W kwietniu liderem sprzedaży na rynku dzienników pozostał "Fakt", wydawany przez Axel Springer Polska. Jego rozpowszechnianie płatne razem wyniosło 400 118 egzemplarzy, co oznacza spadek rok do roku o 20,1 proc. Miesiąc do miesiąca sprzedaż spadła o 0,8 proc.

Reklama

W kwietniu w ujęciu rocznym rozpowszechnianie płatne razem "Super Expressu" spadło o 14,9 proc., do 182 566 sztuk. Miesiąc do miesiąca wzrosło o 3,7 proc.

Rozpowszechnianie płatne razem "Rzeczpospolitej" w kwietniu wyniosło 134 637 sztuk, co oznacza spadek rok do roku o 11,8 proc. Miesiąc do miesiąca sprzedaż spadła o 2,2 proc.

- - - - -

Grupa Agory miała w pierwszym kwartale 2011 roku 6,1 mln zł zysku netto przypadającego na akcjonariuszy jednostki dominującej wobec 21,7 mln zł zysku netto w I kw. 2010 r. Średnia prognoz rynkowych mówiła o 8,2 mln zł zysku netto.

Zysk operacyjny grupy Agory w I kw. 2011 roku wyniósł 10,2 mln zł, podczas gdy rok wcześniej firma miała 16,7 mln zł zysku. Wynik jest gorszy od tego oczekiwanego przez analityków, gdyż konsensus zakładał 11,2 mln zł zysku EBIT.

EBITDA operacyjna Grupy w pierwszym kwartale 2011 r. wyniosła 36,7 mln zł i uległa obniżeniu w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, kiedy uplasowała się ona na poziomie 39,5 mln zł.

Marża EBITDA operacyjna spadła w pierwszych trzech miesiącach tego roku do 12,4 proc. z 15,9 proc. w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Skonsolidowane przychody Agory w I kw. 2011 roku wyniosły 295,8 mln zł wobec 248,1 mln zł w I kw. 2010 roku i były wyższe od średniej prognoz rynkowych, zakładającej 294,9 mln zł.

W I kwartale tego roku wpływy Agory ze sprzedaży usług reklamowych wyniosły 157,8 mln zł (spadek o 0,9 proc.), a ze sprzedaży wydawnictw 51,1 mln zł (spadek o 4,1 proc.).

Przychody ze sprzedaży biletów do kin wyniosły 41,4 mln zł i były niższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, pomimo nieznacznego wzrostu liczby sprzedanych biletów. Przychody z pozostałej sprzedaży wzrosły o 28,2 proc. i wyniosły 45,5 mln zł, głównie dzięki wpływom ze sprzedaży barowej w kinach, które wyniosły 11,5 mln zł.

Koszty operacyjne netto Grupy wyniosły w pierwszym kwartale 2011 r. 285,6 mln zł i wzrosły o 23,4 proc.

"Wynika to głównie z 47,3 mln zł kosztów operacyjnych poniesionych przez grupę Helios w tym okresie (w analogicznym okresie 2010 r. grupa Helios nie była jeszcze konsolidowana w wynikach Grupy Agora) oraz z wyższych kosztów związanych z uruchomieniem większej liczby seryjnych projektów wydawniczych w ramach Projektów Specjalnych" - poinformowano w komentarzu do wyników.

Przychody ze sprzedaży reklam w Gazecie Wyborczej wyniosły w pierwszym kwartale 2011 r. 61,9 mln zł i były o 15,4 proc. niższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Przychody ze sprzedaży egzemplarzy w omawianym okresie były o 11,0 proc. niższe niż rok wcześniej i wyniosły 33,2 mln zł. W tym czasie, średnia sprzedaż egzemplarzowa Gazety Wyborczej wyniosła 320 tys. egzemplarzy, a jej udział w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł około 38 proc.

W I kwartale 2011 r. przychody ze sprzedaży reklam w pionie Prasy Bezpłatnej wyniosły 6,2 mln zł i spadły o 15,1 proc., natomiast wpływy z ogłoszeń wymiarowych w bezpłatnej gazecie Metro spadły o 15,5 proc. W tym czasie udział bezpłatnej gazety Agory w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł około 4 proc.

Przychody segmentu internet w okresie styczeń - marzec 2011 r. wyniosły 25,9 mln zł i wzrosły o 22,2 proc., co pozwoliło segmentowi Internet osiągnąć pozytywny wynik EBIT w wysokości 1,4 mln zł.

Przychody grupy AMS w pierwszym kwartale 2011 r. wyniosły 35,8 mln zł i wzrosły o 2,3 proc. EBITDA operacyjna grupy AMS wyniosła 3,0 mln zł i wzrosła o 275 proc. Udział grupy AMS w wydatkach na reklamę zewnętrzną wzrósł o 4,2 pkt proc. do 32 proc.

Przychody segmentu Czasopism w omawianym okresie wyniosły 17,8 mln zł i zmniejszyły się rdr o 13,2 proc. Segment obniżył koszty operacyjne o 14,2 proc. do kwoty 14,5 mln zł. EBITDA operacyjna segmentu wyniosła 3,6 mln zł, natomiast marża EBITDA operacyjna wzrosła w omawianym okresie o 1,7 pkt proc. do poziomu 20,2 proc.

Przychody segmentu Radio wyniosły w I kwartale 2011 r. 18,0 mln zł i wzrosły o 12,5 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2010 r. Koszty operacyjne segmentu, głównie ze względu na wyższe nakłady na reprezentację i reklamę, wzrosły w omawianym okresie o 24,0 proc. Segment osiągnął pozytywny wynik EBITDA operacyjna w wysokości 0,2 mln zł.

Przychody grupy Helios w I kwartale 2011 r. wyniosły 55,3 mln zł i były niższe niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Liczba sprzedanych biletów w kinach grupy Helios wzrosła o 2,6 proc. do około 2,5 mln sztuk.

"Niższy poziom przychodów, pomimo wzrostu liczby sprzedanych biletów, wynika z niższej efektywnej średniej ceny biletów do kin co spowodowane było brakiem w pierwszym kwartale 2011 r. ewidentnych przebojów filmowych w technologii 3D, a takim w ubiegłym roku był film Avatar" - napisano w komentarzu do wyników.

Zysk operacyjny EBIT grupy Helios wyniósł 8,0 mln zł, a marża EBITDA operacyjna wyniosła 22,2 proc.

Na koniec marca 2011 r., Grupa posiadała środki pieniężne w wysokości 346,8 mln zł, natomiast jej zadłużenie kredytowe wyniosło 245,5 mln zł.

- - - - -

Agora zmienia szacunki dot. rynku reklamy w 2011 r.; wydatki reklamowe wzrosną o 3-5 proc.

Niska dynamika wzrostu wydatków reklamowych w I kwartale 2011 r. sprawiła, że Agora zmieniła w tej kwestii swoje przewidywania na cały rok. Zdaniem spółki, całkowite wydatki reklamowe w Polsce w 2011 r. wzrosną o ok. 3-5 proc. z 7,7 mld zł w 2010 roku - poinformowała Agora w komentarzu do wyników.

Medium, w którym wartość wydatków na reklamę urośnie najszybciej (o około 13-15 proc.) będzie w ocenie Agory internet. Natomiast wydatki na reklamę kinową wzrosną o około 6-8 proc.

Według szacunków Agory, reklamodawcy przeznaczą na reklamę telewizyjną o 3-5 proc. więcej niż w 2010 r. podobnie jak wydatki na reklamę radiową. Z kolei na reklamę zewnętrzną spółki wydadzą około 2-4 proc. więcej środków.

Spółka zakłada, że 2011 r. przyniesie ograniczenie budżetów reklamowych w prasie. Wydatki na reklamę w dziennikach zmniejszą się o około 7-9 proc., a na reklamę w czasopismach o około 1-3 proc.

W komentarzu do wyników za 2010 r. Agora prognozowała, że w 2011 roku całkowite wydatki na reklamę wzrosną o około 6-7 proc.

Sprawdź bieżące notowania GPW na stronach BIZNES INTERIA.PL

PAP
Dowiedz się więcej na temat: gazety | 'Gazeta Wyborcza' | prasy | proca | Gazeta Wyborcza | wyborczej | płatne | sprzedaż | Razem
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »