Stolarka otworowa (cz. 3): Bramy garażowe

Zamknięcie garażu chroni samochód przede wszystkim przed wpływem warunków atmosferycznych oraz przed kradzieżą.

Rzadka pełni także funkcję termoizolacyjną, jeśli garaż jest ogrzewany. Podstawowymi materiałami do produkcji bram są blacha stalowa, aluminiowa i drewno, rzadziej spotyka się bramy z blachy miedzianej, ewentualnie aluminium pokrytego brązem lub miedzią.

Niemal do każdej bramy można zamontować napęd elektryczny, który będzie ją otwierał, jednak wszystkie rodzaje bram mogą być także otwierane ręcznie, w czym często pomagają specjalnie zamontowane sprężyny.

Rodzaje bram garażowych

Rozwieralna. Wrota, z reguły dwuskrzydłowe, to tradycyjna konstrukcja, która obecnie wypierana jest przez nowocześniejsze rozwiązania. Ich popularność maleje głównie ze względu na niezbyt wygodny sposób użytkowania. Bramę taką z reguły otwiera się ręcznie, każde skrzydło z osobna. Wrota wymagają także sporo miejsca na podjeździe.

Reklama

Uchylne (płytowe). Podobnie jak wrota wymagają miejsca na podjeździe, ponieważ w trakcie otwierania wysuwają się poza lico garażu. Jest to najbardziej popularne obecnie rozwiązanie. Brama taka może być otwierana i zamykana automatycznie lub ręcznie - w tym przypadku płyta ma zainstalowane specjalne sprężyny, dzięki którym wystarczy tylko zainicjować jej ruch i brama dalej będzie otwierać się sama.

Segmentowe (sekcyjne). Zbudowane są z kilku segmentów połączonych specjalnymi zawiasami, dzięki czemu przy otwieraniu nie potrzebują miejsca na podjeździe. Bramy górne składają się z poziomo ułożonych segmentów, które podczas otwierania są wciągane pod sufit garażu. Bramy boczne tworzą segmenty pionowe, które podczas otwierania przesuwane są na jedną lub obie ściany boczne garażu - można je stosować do otworów o różnym kształcie, także łukowych.

Ponieważ bramy segmentowe są znacznie szczelniejsze od uchylnych, nadają się do garaży ogrzewanych - w takim przypadku stosuje się segmenty dwuścienne z wypełnieniem materiałem izolacyjnym w postaci pianki poliuretanowej lub polistyrenu ekstrudowanego.

Rolowane (żaluzjowe). Zbudowane są z wąskich listew połączonych w podobny sposób jak rolety okienne. Nie wymagają miejsca na podjeździe i są wygodne w obsłudze, ponieważ ze względu na ich znaczny ciężar kupuje się zawsze wraz z napędem elektrycznym, za którego pomocą brama zwijana jest na wał zamontowany pod sufitem garażu lub w kasecie na zewnątrz. Niektóre bramy rolowane nie mają wału, lecz prowadnice i podobnie jak bramy segmentowe są wciągane pod sufit. Ten rodzaj bram również jest szczelny i nadaje się do ogrzewanych garaży.

Archipelag
Dowiedz się więcej na temat: dom | budownictwo | parking | garaż | samochód | wiata | brama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »