Przekop Mierzei Wiślanej dofinansowany. Dodatkowe miliony mają "uczynić go użytecznym"
Budżet na Przekop Mierzei Wiślanej zostanie zwiększony o 33 mln zł. Pieniądze będą przeznaczone na pogłębienie ostatniego odcinka drogi wodnej, dzięki czemu statki o zanurzeniu 4,5 metra będą mogły zawijać do portu w Elblągu. Teraz ma on wykorzystywać niewielką część swoich możliwości. Na inwestycję wydano już 2 miliardy złotych.
Ostatni odcinek toru łączącego przekop z portem w Elblągu ma długość 1 kilometra. Odkąd ruszyła budowa, między rządem a samorządem Elbląga toczył się spór, kto ma go pogłębić.
- Doszliśmy do porozumienia z przedstawicielami samorządu Elbląga i podjęliśmy decyzję, że to rząd poprzez swoją instytucję, jaką jest Urząd Morski w Gdyni, będzie realizował pogłębienie toru wodnego na ostatnim odcinku - informował cytowany przez PAP wiceminister infrastruktury, Arkadiusz Marchewka.
Dodał, że zwiększenie środków o 33 mln zł zakłada projekt zmian w wieloletnim programie "Budowa nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".
- Naszym celem jest to, żeby inwestycję, która pochłonęła tak duże środki finansowe, uczynić użyteczną - zapewniał wiceminister. Podczas czwartkowego posiedzenia sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marchewka wyjaśnił, że dzięki pogłębieniu ostatniego odcinka przekopu, statki o długości 100 metrów i zanurzeniu ok. 4,5 metra będą mogły wpływać do portu w Elblągu.
Wiceminister zapewnił, że pogłębienie toru wodnego przed elbląskim portem jest "inwestycją kluczową, aby mógł się on rozwijać". Poinformował, że obecnie trwa czwarty etap prac pozwalający na pogłębienie o 5 metrów toru wodnego na odcinku wcześniejszym, mającym 9 km długości. Prace prowadzi konsorcjum wyłonione przez Urząd Morski w Gdyni. Mają one trwać do listopada a pieniądze na nie - 114 mln zł - zostały zabezpieczone w budżecie państwa.
Ostatnim, piątym etapem budowy jest kilometrowy odcinek, który biegnie od tzw. punktu P2 do elbląskiego portu. - Na potrzeby realizacji tej inwestycji Urząd Morski przygotował dokumentację. Dotyczyć będzie analizy nawigacyjnej, ekspertyz technicznych nabrzeży i badań geotechnicznych - wyliczał wiceminister. Umowa na jej opracowanie została podpisana 11 kwietnia. Jej kompletowanie ma zostać zakończone w sierpniu, a planowane rozpoczęcie prac zaplanowano na przełom 2024 i 2025 roku.
Realizacja inwestycji wymaga zmiany uchwały Rady Ministrów w zakresie rzeczowo-finansowym. - Ósmego maja został podpisany wniosek o wpisanie do wykazu prac legislacyjnych i programowych projektu zmiany uchwały. Zakłada ona zwiększenie środków finansowych na realizację tego przedsięwzięcia o 33 mln zł - informował wiceszef MI.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga liczy prawie 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany ma nieco ponad 10 km - nieco mniej niż przejście na rzece Elbląg. Pozostałe ok. 2,5 km przekopu to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał oraz cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.