Buble i hity podatkowe 2013 roku
Znane są wyniki kolejnej edycji rankingu przepisów podatkowych "BUBLE I HITY PODATKOWE 2013", organizowanego przez Stowarzyszenie Podatników w Polsce oraz redakcję miesięcznika "Doradca Podatkowy - gazeta klientów kancelarii".
roku został uznany obowiązek korekty kosztów i podatku naliczonego. Ustawa o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce wprowadziła: obowiązkową korektę kosztów uzyskania przychodów w PIT i CIT, o kwoty wynikające z niezapłaconych dokumentów po upływie 30 dni od daty terminu płatności bądź 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni; a jeśli chodzi o VAT - obowiązek skorygowania podatku naliczonego powstający, gdy od dnia ustalonego terminu płatności upłynęło 150 dni.
Na drugim miejscu badani negatywnie ocenili zawężenie zwolnień od obowiązku stosowania kas fiskalnych w obowiązującym w latach 2013-2014 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. M.in. obniżyło ono kwotę zwalniającą od konieczności rejestracji na kasach fiskalnych - do zaledwie 20.000 zł w skali roku obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Nie spodobały się też rozszerzenie mechanizmu odwrotnego obciążenia VAT oraz wprowadzenie solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe w VAT sprzedawcy w przypadku dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 13 do ustawy o podatku od towarów i usług.
Ponadto badani zwracali uwagę np. na ograniczenie 50% zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodu związanych z uzyskiwaniem przychodów z praw majątkowych mieszczących się w sferze tzw. własności intelektualnej, a także rewolucję śmieciową z tzw. "śmieciowym" oraz wymóg "jednoznacznego" identyfikowania towarów i usług na paragonach fiskalnych i stopniowe podwyższanie wieku emerytalnego dla kobiet i mężczyzn do osiągnięcia jednakowego poziomu 67 lat.
Okazało się zakwestionowanie opodatkowania dochodów ze źródeł nieujawnionych w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 lipca 2013 r. (sygn. akt SK 18/09).
Następnie pozytywnie oceniono uznanie usług gastronomicznych, zakupu żywności i napojów na spotkania z kontrahentami za koszty podatkowe. NSA w wydanym 17 czerwca 2013 r. w składzie 7 sędziów wyroku (sygn. akt II FSK 702/11), a następnie Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 25 listopada 2013 r. (nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521) przyjęli stanowisko, że nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej.
Trzecią pozycję w rankingu HITÓW zajęły obowiązujące od 1 kwietnia 2013 r. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzające definicję terenu budowlanego oraz regulujące zwolnienie od podatku w przypadku dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Dla potrzeb prawidłowej klasyfikacji gruntów celem zastosowania zwolnienia od podatku, w sytuacji gdy brak jest planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, nie należy już kierować się danymi zawartymi w ewidencji gruntów i budynków. W konsekwencji dostawa terenu niezabudowanego, nieobjętego planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, podlega zwolnieniu od VAT.
Dalej wskazywano abolicję dla płatników na mocy ustawy z dnia 9 listopada 2012 r. o umorzeniu należności powstałych z tytułu nieopłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność oraz uproszczenie zasad stosowania "ulgi na złe długi" w VAT.
Ponadto badani zwrócili uwagę np. na uznanie, że zawieszenie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego czy należności celnych zależne jest od zawiadomienia podatnika lub dłużnika o zawieszeniu z powodu wszczęcia postępowania o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe przed upływem tego terminu.
Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną w przypadku, gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie ciągu 150 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze. Po tym terminie wierzyciel może dokonać korekty, bez obowiązku zawiadamiania dłużnika o jej zamiarze.
Ranking prowadzony jest rokrocznie nieprzerwanie od 2004 roku. Kryterium wyróżnienia dla HITU jest zazwyczaj korzyść dla podatnika lub przedsiębiorcy płynąca z zastosowania danego rozwiązania lub jego pozytywny wpływ na prowadzenie działalności i na życie podatnika, dla BUBLA zaś - perspektywa ich utrudnienia wskutek absurdalności lub niejasności wprowadzonego rozwiązania legislacyjnego.