GUS: Na koniec IV kwartału liczba wolnych miejsc pracy wynosiła 84,4 tys., o 7,4 proc. mniej kwartał do kwartału
Na koniec IV kwartału liczba wolnych miejsc pracy wynosiła 84,4 tys., o 7,4 proc. mniej kdk - podał w środę GUS.
Liczba ta dotyczy wolnych miejsc pracy w podmiotach gospodarki narodowej, zatrudniających co najmniej jedną osobę.
W porównaniu z końcem IV kwartału 2019 r. liczba wolnych miejsc pracy była mniejsza o 41,0 tys., tj. o 32,7 proc.
W IV kwartale 2020 r. w Polsce utworzono 91,5 tys. nowych miejsc pracy, tj. o 27,6 proc. mniej w porównaniu z III kwartałem 2020 roku.
Rozlicz PIT online już teraz lub pobierz darmowy program
GUS podał też, że w IV kwartale zlikwidowanych zostało w Polsce 53,9 tys. miejsc pracy. Było to o 13,6 proc. mniej niż w III kwartale 2020 r. i o 12,1 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r.
W końcu grudnia 10,8 proc. osób wykonywało pracę zdalną, co miało związek z pandemią - podał w środę GUS.
"W końcu grudnia 2020 r. udział osób, które pracowały zdalnie w związku z sytuacją epidemiczną w ogólnej liczbie pracujących objętych badaniem +Popyt na pracę+ wyniósł 10,8 proc. i było to o 5,0 pkt proc. więcej niż w końcu września 2020 r." - napisał GUS.
Według GUS w stopniu znacząco wyższym niż średnio w Polsce przejście na pracę zdalną miało miejsce w regionie warszawskim stołecznym. Co 4 pracujący wykonywał tam pracę zdalnie w następstwie zaistniałej sytuacji epidemicznej.
Z danych GUS wynika, że pracujący, którzy według stanu na 31 grudnia korzystali z wynagrodzenia za czas choroby lub zasiłku chorobowego z powodu objęcia kwarantanną lub izolacją stanowili 3,0 proc. ogółu pracujących.
W IV kwartale ceny usług związanych z obsługą działalności gospodarczej wzrosły o 1,1 proc. rdr - podał w środę GUS.
W stosunku do poprzedniego kwartału ceny wzrosły o 0,1 proc.
W IV kwartale 2020 r. najwyższy wzrost cen odnotowano w przypadku usług reklamy, badania rynku i opinii publicznej, tj. o 1,5 proc. w stosunku do poprzedniego kwartału.
"Wzrost cen usług reklamy, badania rynku i opinii publicznej w IV kwartale spowodowany był głównie wzrostem cen usług w działalności związanej z reprezentowaniem mediów (jednej ze składowych usług reklamy), w tym w szczególności w zakresie usług pośrednictwa w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w radio i telewizji, na co z kolei wpłynął korzystny dla rynku reklam okres świąteczny" - napisał GUS.
O 1,1 proc. wzrosły ceny usług wydawniczych, usług w zakresie działalności związanej z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych oraz usług nadawania programów ogólnodostępnych i abonamentowych.
"Wyższe ceny uzyskiwane przez przedsiębiorstwa świadczące usługi wydawnicze wynikały m.in. ze wzrostu kosztów wydawania gazet i czasopism drukowanych (wzrost kosztów papieru). W działalności związanej z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych odnotowano wzrost cen usług w działalności postprodukcyjnej oraz w działalności związanej z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, będących składowymi tej działalności" - napisał GUS.
Z kolei spadek cen w porównaniu do poprzedniego kwartału odnotowano w przypadku usług organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostałej działalności usługowej w zakresie rezerwacji i działalności z nią związanych (o 8,0 proc.), przy czym największy spadek dotyczył usług organizatorów turystyki.