Lidl Podróże zaskoczył wszystkich
Lidl przyzwyczaił nas do tego, że buduje wizerunek czegoś więcej niż tylko zwykłego dyskontu. Początkowo sieć robiła to poprzez hasło "Lidl ceni jakość", jednak dopiero akcja z kucharzami "Okrasa i Pascal" na dobre zmieniła jej wizerunek. Kolejny pomysł to Lidl Podróże i możliwość zakupu wycieczki.
Sieć Lidl jest obecna na światowym rynku turystycznym od ponad 10 lat, teraz usługa ta będzie dostępna także w Polsce. W ofercie, oprócz tradycyjnych wycieczek, takich jak np. zwiedzanie, wypoczynek czy "city break" znajdą się także inspirujące wyprawy, zarówno w Polsce, jak i za granicą.
- Do tej pory gwarantowaliśmy dostęp do kuchni świata, a teraz postanowiliśmy zaproponować klientom ciekawe doświadczenia i poznawanie świata "od kuchni", stąd pomysł na wprowadzenie konceptu Lidl Podróże.
Różnorodność wycieczek to niejedyna rzecz, która nas wyróżnia. Marka Lidl Podróże została stworzona z zespołem ekspertów z różnych biur podróży, którzy dbają o jakość oferowanych wycieczek - proponujemy zarówno egzotyczne kierunki jak i podróże w piękne zakątki Polski - a wszystko to w konkurencyjnych cenach - podkreśla Aleksandra Robaszkiewicz, PR Manager Lidl Polska.
W ofercie sieci Lidl Podróże dostępne będą jedynie obiekty hotelarskie, które zostały sprawdzone przez pracowników lub dostawców Lidl Podróże. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku samego przejazdu czy przelotu. Lidl korzysta jedynie z najnowocześniejszych autokarów oraz jedynie sprawdzonych przewoźników lotniczych omijając szerokim łukiem linie lotnicze umieszczone na tzw. "czarnej liście" linii lotniczych prowadzonej przez Komisję Europejską.
Lidl Podróże - "Duży może więcej" kontra "Mniejszy musi sprytniej i lepiej".
Biedronka jako główny konkurent Lidla w Polsce ma 4,5 razy więcej sklepów i 3 razy większy obrót. Stąd bardzo ciekawym jest obserwacja dwóch modeli biznesowych - "Duży może więcej" kontra "Mniejszy musi sprytniej i lepiej".
Nakłady Lidla na reklamę w roku 2016 wyniosły ponad 630 mln zł i były 2 razy większe niż Biedronki. To właśnie marketing stanowi o przewadze Lidla, a wprowadzenie podróży do oferty, jest kolejnym ciekawym zabiegiem, budującym przewagę nad Biedronką.
Sama akcja jest zbudowana na bardzo prostym modelu, przez co jest na pewno efektywna kosztowo:
- Lidl ma swoją markę, miliony klientów oraz dobrze funkcjonującą stronę internetową.
- Oferta wycieczek została zbudowana w modelu resellingu, czyli Lidl oferuje wycieczki biur podróży, a nie swoje własne.
- Model sprzedaży wycieczek w niemieckim Lidlu funkcjonuje od 2006 roku, stąd dostępne są gotowe rozwiązania.
- Relatywnie niskie nakłady i marża na sprzedanych wycieczkach.
Czy nowa oferta jest dla Lidla kluczowa?
Na dzisiaj raczej nie i pewnie bardziej chodzi o budowę wizerunku. Dowodem na to może być zawartość pierwszej gazetki z wycieczkami, a samo wprowadzenie wycieczek w połowie września, czyli po szczycie wyjazdowym, wydaje się dziwne.
Właściwie nie ma w niej bezdyskusyjnych hitów cenowych, co przecież stoi w kontrze do standardów Lidla dla ofert reklamowanych w TV, które muszą być dużo lepsze niż na rynku. Na pierwszych stronach przeważają drogie wycieczki w egzotycznych kierunkach, a oferta pobytów w Polsce zbudowana jest na hotelach w standardzie 4 gwiazdek. I nawet one są porównywalne do ofert dostępnych np. na portalu turystycznym Booking.com.
Nie pasuje to ani do profilu klientów Lidla, ani do ich zachowań zakupowych. Klienci z mniejszym portfelem szukają tańszych ofert, a z kolei ci z większym budżetem, bez trudu znajdą ciekawsze oferty na wyspecjalizowanych portalach.
To, że przestrzeni na nowe pomysły w Polsce jest jeszcze naprawdę dużo, pokazuje choćby oferta Tesco w Anglii, gdzie np. można założyć lokatę albo kupić dom z kredytem hipotecznym w "Tesco bank".
Jak powiedzie się nowy projekt Lidla, czas pokaże. Ostatecznie jednak ważne jest, żeby usługi dodatkowe nie przyćmiły troski o podstawową ofertę w sklepach, ale to Lidl robi naprawdę dobrze.
Autorem komentarza jest Wiktor Miałkowski, Partner w Pro Business Solutions
Pro Business Solutions to polska firma doradcza ,działająca na rynku od 2011 r., z sukcesem realizując autorskie projekty i zyskując przewagę nad dużymi, zagranicznymi konkurentami.
Pierwszy katalog Lidl Podróże pojawił się na rynku 12 września. W ofercie znajdzie się mnóstwo różnych wycieczek, w tym m.in.: Seszele, Malediwy, Senegal, Wyspy Kanaryjskie, Włoskie Alpy dla narciarzy oraz regionalne polskie SPA. Najtańsza znajdująca się w pierwszej gazetce oferta kosztować będzie 309 zł, natomiast najdroższa oferta to wyprawa na Kilimandżaro za 10 999 zł.