Przyszłość handlu spożywczego w centrach handlowych

Zmiany w sektorze spożywczym są konsekwencją ewolucji zachowań konsumenckich - wynika z raportu "Na targ i do supermarketu" przygotowanego przez Colliers International we współpracy z firmą Kantar Millward Brown. Opracowanie zawiera między innymi opis trendów wyróżnionych na bazie analiz danych z badania Target Group Index, mających największy wpływ na to, czym kierują się polscy konsumenci oraz główne kierunki zmian, które już dziś da się zauważyć w handlu artykułami spożywczymi.

Wśród dominujących trendów, kształtujących oczekiwania i potrzeby polskiego konsumenta wymienia się narastającą potrzebę powrotu do tradycji, do tego, co naturalne, ekologiczne i nieskażone technologią. Autorzy raportu wspominają także o rosnącym w ostatnich dekadach zaangażowaniu Polaków w sprawy zdrowia i poziomie ich samoświadomości. Dodatkowo konsument znad Wisły jest coraz lepiej wyedukowany, a jego oczekiwania wobec firm i producentów rosną z roku na rok. Wpływ wszechobecnej technologii sprawia, że poszukujemy dziś rozwiązań, które optymalizowałyby nasze codzienne życie, a więc także czynności związanie z robieniem zakupów spożywczych. Przestrzeń internetowa, ale także centra handlowo-usługowe świetnie wpisują się w te oczekiwania, wychodząc naprzeciw trendowi intensywnego życia i wielozadaniowości, który wymaga od nas pełnienia różnych ról społecznych i wykonywania wielu czynności jednocześnie.

Reklama

- To powód, dla którego zyskuje e-commerce, i dla którego Polacy coraz chętniej odwiedzają sklepy zlokalizowane blisko ich miejsca zamieszkania. Czynnik bliskości jest dziś tak samo ważny, jak niska cena produktów. Jednocześnie konsument nie chce rezygnować z wysokiej jakości oferty, jej różnorodności i elastycznych godzin otwarcia sklepu. I to są właśnie główne czynniki sukcesu, jaki w ostatnich latach odniosły sieci dyskontów w Polsce. - mówi Anna Dyjas-Pokorska z Kantar Millward Brown.

Na deweloperach zmiany zachowań konsumenckich wymuszają poszukiwanie nowych konceptów. Jak wynika z danych Colliers International, obserwujemy zmianę roli operatora spożywczego w centrach handlowych - na 20 realizowanych inwestycji o łącznej powierzchni ok. 620 000 m2, aż w 15 zaplanowano mniejsze formaty sklepów spożywczych (supermarkety), w standardzie zgodnym z profilem centrum. Na rynku mają pojawić się projekty handlowe z nietypowymi rozwiązaniami w zakresie oferty spożywczej, jak na przykład warszawska Hala Koszyki z supermarketem i całorocznym Targiem Śniadaniowym. Deweloperzy starają się także uatrakcyjnić ofertę spożywczą, wprowadzając między innymi stoiska z produktami regionalnymi i zdrową żywnością. Wraz z potrzebami konsumentów, zmieniają się także same sieci spożywcze obecne na polskim rynku. Nowy wystrój wnętrz, osobne strefy zakupów czy wyroby z własnych piekarni i masarni, to tylko niektóre z obserwowanych trendów.

- Przyszłość handlu artykułami spożywczymi w centrach handlowych to połączenie nowych technologii z innowacyjnym marketingiem i sztuką prezentacji towarów dobrej jakości. - mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

Sektor spożywczy ulega przeobrażeniu nie tylko w Polsce. W ostatnich latach obserwujemy coraz więcej innowacyjnych rozwiązań, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom europejskich konsumentów. Autorzy raportu wspominają między innymi o sklepie Delimart z Pragi, będącym połączeniem delikatesów spożywczych ze sklepem garmażeryjnym i niewielkim bistro oraz o dużej hali targowej, zlokalizowanej w centrum Rotterdamu, która łączy funkcję mieszkaniową, gastronomiczną i handlową. Innowacyjne podejście do oferty spożywczej zaprezentowali także Hiszpanie - barcelońskie centrum El Mercat Les Glories to 3200 metrów kwadratowych wypełnionych między innymi restauracjami wielu różnych kuchni. Jest tu także showroom lokalnych producentów i ich wyrobów oraz miejsce wydarzeń związanych z procesem produkcji, kupowania, gotowania i spożywania produktów żywnościowych. To jedno z najbardziej oryginalnych konceptów zaprojektowanych z myślą o rodzinnym wypoczynku w publicznej przestrzeni handlowej.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »