RCS - SMS nowej generacji

Operatorzy sieci komórkowych w wielu krajach świata, w tym także w Europie, wprowadzają do swoich usług RCS (Rich Communication Services). Na czym ma polegać nowy standard komunikacji mobilnej i kiedy możemy się go spodziewać w Polsce?

Urządzenia mobilne, szczególnie zaś smartfony, stały się standardem na świecie, w tym w naszym kraju. Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzanego corocznie przez Platformę SerwerSMS.pl "Komunikacja SMS w Polsce", aż 86 proc. Polaków korzysta na co dzień ze smartfonów, a zaledwie 14 proc. z telefonów tradycyjnych. Nic dziwnego, bowiem te pierwsze dają o wiele więcej możliwości niż tylko przesyłanie wiadomości tekstowych. Teraz chcemy dzielić się zdjęciami, wideo, gifami, dokumentami i innymi multimediami. O ile telefony najnowszej technologii pozwalają to robić bez problemu, o tyle często wykorzystujemy do tego różne narzędzia - nie tylko tradycyjne SMS-y, ale i liczne aplikacje. Niebawem jednak ta sytuacja ma się zmienić. Komunikacje ma bowiem zrewolucjonizować i ujednolicić RCS.

Reklama

RCS - jak to działa?

RCS to nowy format wiadomości SMS, dzięki któremu użytkownicy otrzymają możliwość wysyłania różnych plików multimedialnych aż do 100 MB, co było niewykonalne w przypadku standardowych MMS-ów, a tym bardziej SMS-ów. Wreszcie możliwe będzie również zakładanie grupowych konwersacji, co umożliwi wygodne prowadzenie rozmowy między kilkoma osobami. Każda z tych osób będzie mogła w konwersacji informować o swojej lokalizacji, współdzielić pliki oraz otrzymywać informację, kto odczytał wiadomość.

Oczywiście podobne funkcje są dostępne w przypadku aplikacji Messenger od Facebook, WhatsUp czy Viber, natomiast jedną z bardziej znaczących zalet RCS jest fakt, że będzie można z niego korzystać praktycznie z automatu, ponieważ nowe telefony od razu będą go obsługiwać. Niezbędne będzie wyłącznie połączenie z Internetem (3G, LTE lub Wi-Fi). Nowy standard ma się sprawdzić zarówno w komunikacji indywidualnej, jak i biznesowej, np. linie lotnicze mogą tą drogą wysłać przypomnienie dotyczące lotu nawet wraz z kartą pokładową - nie będzie wówczas potrzeby odświeżania maila. Dzięki RCS wreszcie stanie się możliwa integracja SMS-ów z aplikacjami mobilnymi, co rozwija możliwości w rozrywce.

Nowe rozwiązanie wspierają giganci z branży: Microsoft oraz Google, który opracował specjalną platformę JIBE, będącą technologiczną pomocą dla operatorów we wdrożeniu nowego standardu do ich usług. Otwarty pozostaje temat relacji z marką Apple, która ma swój komunikator o funkcjach zbliżonych do RCS.

Kto? Gdzie? Kiedy?

Pomysł stworzenia nowego standardu komunikacji SMS narodził się już dekadę temu, natomiast intensywne prace nad jego udoskonaleniem i możliwym szerokim wprowadzeniem trwają od 2012 roku. Półtora roku temu globalni operatorzy na czele m.in. z Deutsche Telekom, Vodafone, TIM, Orange ogłosiły rozpoczęcie inicjatywy, która umożliwi wszystkim operatorom na całym świecie zapewnienie otwartej, spójnej i globalnej usługi przesyłania wiadomości bogatych w multimedia. Efekty tego wstępnego porozumienia już są widoczne - 50 operatorów z 27 krajów zdecydowało się na nowy standard, a szacuje się, że w następnych latach ma zostać on wprowadzony przez kolejnych 40 operatorów z 40 krajów. W Europie na RCS zdecydowali się już operatorzy z Włoch, Francji, Hiszpanii, ale też z nie tak odległych nam Czech lub Węgier.

Kiedy u nas?

Kiedy nowe rozwiązanie zostanie wprowadzone w Polsce? Operatorzy przyglądają się nowemu standardowi i testują go, podobnie zresztą jak firmy z branży komunikacji mobilnej. Wszystkim zależy na tym, żeby oferować konsumentom, w tym także tym z sektora biznesowego, najnowocześniejsze rozwiązania dostosowane do ich potrzeb, oczekiwań i możliwości. - Przed użytkownikami indywidualnymi i przedsiębiorcami RCS otworzy nowe perspektywy szybszej, spójnej, bardziej wyczerpującej oraz angażującej komunikacji. Miliony firm na co dzień wykorzystują wysyłki SMS-ów zarówno w marketingu, jak i w działaniach wewnętrznych, a dzięki RCS będą one mogły mieć zupełnie inną jakość. Rozwój tego projektu jest szczególnie istotny, gdyż pozwoli na realizacje efektownych i efektywnych kampanii. Aby system został wprowadzony, potrzebna jest jednak jednomyślność operatorów i pomyślne zakończenie testów. Wykazujemy w tym temacie wiele inicjatyw, wierząc, że możliwie szybko pojawi się rynku. Kontaktowaliśmy się już w tej sprawie z Google, a obecnie z operatorami rozmawiamy na temat prowadzonych testów, rozwoju tego standardu i jego zapotrzebowania wśród konsumentów - mówi Edyta Godziek, marketing & PR manager w platformie SerwerSMS.pl.

Nowoczesne technologie coraz dynamiczniej zmieniają oblicze komunikacji. Zanim jednak RCS połączy zalety rozwiązań oferowanych przez aplikacje z prostotą, uniwersalnością, szybkością i bezpieczeństwem SMS-a, pozostaje nam wykorzystywać potencjał dostępnych narzędzi. Warto przy tym pamiętać, że SMS-y towarzyszą nam już od ćwierćwiecza i mimo, że wielu już dawno wieściło im upadek, wciąż nie dają się pokonać w wyścigu z aplikacjami.

Opr. KM

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: sms
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »