Rząd znowu kładzie rękę na naszych pieniądzach!

W tym roku rząd chce przekazać prawie 3 mld zł z Funduszu Rezerwy Demograficznej na bieżącą wypłatę emerytur. Takie działanie jest wynikiem krótkowzrocznej polityki rządu względem funduszu emerytalnego, nie zaś złej sytuacji demograficznej, i tylko odkłada w czasie problem niewypłacalności Funduszu.

Uzasadnienie strony rządowej, iż ma prawo korzystać ze środków FRD z uwagi na pogarszającą się sytuację demograficzną w Polsce, nie jest przekonujące. W opinii ekspertów Pracodawców RP jest ona relatywnie dobra. Dlatego sięganie do rezerw zgromadzonych w Funduszu nie wydaje się zasadne.

Według danych GUS w 2011 r. w wieku produkcyjnym było 24,5 mln osób, zaś w wieku poprodukcyjnym - 6,6 mln. Pogorszenie sytuacji demograficznej czeka nas dopiero w latach 2020-2030. Z prognoz GUS (po uwzględnieniu zmian ustawy emerytalnej) wynika, że w 2030 r. liczba osób w wieku produkcyjnym spadnie poniżej 23 mln, a osób w wieku poprodukcyjnym - wzrośnie do 7,6 mln.

Reklama

Warto przypomnieć, że Rada Ministrów planuje uszczuplić środki FRD już trzeci rok z rzędu. W 2010 r. na wypłatę emerytur przekazano 7,5 mld zł z 9,7 mld, jakimi dysponował wówczas Fundusz. W 2011 r. wypłacono 4 mld zł, co wystarczyło na wypłatę świadczeń jedynie przez okres 6 tygodni. Obrazuje to skalę potrzeb pożyczkowych, przed którymi stoi fundusz emerytalny.

Przypomnijmy, że Fundusz jest zasilany również przychodami z prywatyzacji. W 2010 r. osiągnęły one najwyższą wartość w historii, tj. blisko 30 mld zł, w kolejnym roku - już tylko 5 mld zł. Kwoty te wraz z upływem czasu będą coraz mniejsze, gdyż zmniejsza się liczba podmiotów, które mogą zostać poddane prywatyzacji. Dlatego zdaniem Pracodawców RP należy rozsądnie wydatkować środki FRD, aby zapewnić rzeczywiste zabezpieczenie finansowe na okres faktycznego kryzysu demograficznego, który - jak wspomniano powyżej - nastąpi ok. roku 2030.

Eksperci Pracodawców RP podkreślają, że choć w obliczu deficytu FUS i zagrożenia wypłaty świadczeń emerytalnych z ZUS konieczne jest sięganie po środki z innych źródeł, to jednak sytuacja ta wynika z nieprzemyślanej i krótkowzrocznej polityki finansowej prowadzonej przez ostatnie kilkanaście lat. Choć problemy z wypłacalnością FUS dało się przewidzieć z dużym wyprzedzeniem, obecny rząd nie był w stanie wypracować oszczędności ani wskazać innych źródeł finansowania, które pozwoliłyby przynajmniej częściowo ten deficyt pokryć. Po raz kolejny sięgnięto do zgromadzonych rezerw, wystawiając tym samym przyszłość wielu emerytów na ryzyko.

Deficyt Funduszu Ubezpieczeń społecznych w 2014 roku może wynieść od 51,05 mld zł do 67,35 mld zł - wynika z opublikowanej w środę przez ZUS prognozy wpływów i wydatków FUS na lata 2014-2018.

ZUS przygotował prognozy w trzech różnych wariantach. We wszystkich wariantach przyjęto, że od 2012 r. średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów będzie większy od średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem o 0,3 punktu procentowego.

- W wariancie nr 1 założono utrzymanie częstości przyznawania rent z tytułu niezdolności do pracy oraz rent rodzinnych na średnim poziomie zaobserwowanym w latach 2009-2011.

- W wariantach nr 2 i 3 założono odpowiednio zwiększenie lub zmniejszenie - w porównaniu z wariantem nr 1 - częstości przyznawania emerytur, rent z tytułu niezdolności do pracy oraz rent rodzinnych. Ponadto w wariantach nr 2 i 3 odpowiednio zmniejszono lub zwiększono estymator prawdopodobieństwa utraty uprawnień do rent.

- W wariancie nr 1 założono utrzymanie częstości przyznawania emerytur górniczych na średnim poziomie zaobserwowanym w latach 2009-2011.

- W wariantach nr 2 i 3 odpowiednio zwiększono lub zmniejszono częstości przyznawania emerytur górniczych.

We wszystkich wariantach wskaźniki waloryzacji świadczeń przyjęto na najniższym poziomie, tzn. na poziomie wskaźników cen towarów i usług konsumpcyjnych zwiększonych o 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia.

Poniżej prognoza wpływów, wydatków i salda rocznego FUS 
(wariant 1)
              '14      '15      '16     '17      '18
                              (w mln zł)        
.
Saldo       -57.145  -58.805 -60.493 -62.352  -63.571
Wpływy      135.343  143.277 151.946 160.471  170.032
Wydatki     192.488  202.081 212.439 222.824  233.603
Poniżej prognoza wpływów, wydatków i salda rocznego FUS 
(wariant 2)
              '14      '15      '16     '17      '18
Saldo       -67.355  -71.871  -75.477 -79.260  -82.568
Wpływy      125.823  130.536  136.673 142.834  149.964
Wydatki     193.178  202.407  212.150 222.094  232.531
Poniżej prognoza wpływów, wydatków i salda rocznego FUS 
(wariant 3)
              '14      '15      '16     '17      '18
Saldo       -51.053 -50.993  -50.639  -50.520  -49.696
Wpływy      139.811 149.095  159.374  169.397  180.476
Wydatki     190.864 200.087  210.013  219.917  230.173
PAP/INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: rzad
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »