Branding - stwórz markę, o której wszyscy będą pamiętać
Klienci w dzisiejszych czasach stają się coraz bardziej wymagający. Nie wystarczy tylko stworzyć jakościowego produktu w konkurencyjnej cenie. Dzisiaj klienci kupują doświadczenia i skojarzenia związane z danym produktem i marką, a my, starając się zachęcić klientów do skorzystania z naszej oferty, powinniśmy zbudować właśnie odpowiednie wrażenie.
Na samym początku zastanówmy się, czym jest branding. To nic innego, jak unikatowa, zapadająca w pamięć tożsamość biznesowa marki, która wywołuje w klientach odpowiednie skojarzenia, zapewniające nie tylko stały przypływ klientów, ale także zbudowanie relacji, która pozwoli nam liczyć na stale powracających konsumentów.
Poprzez stworzenie odpowiedniej identyfikacji marki, klienci wiedzą, czego mogą od nas oczekiwać, a także są świadomości tego, jakie produkty i usługi wiążą się z naszą marką - logiem, barwami i całą otoczką, na którą składa się firma. Czy raz wykonany branding będzie działać w nieskończoność? Podobnie jak trendy i oczekiwania klientów, również branding powinien ewoluować, by zapewnić odpowiedni odbiór bez względu na okoliczności.
Czy budowanie brandingu jest dzisiaj konieczne? Czy nie można po prostu stworzyć produktu lub usługi, która sama w sobie zapewni nam sukces na rynku? Niestety biznes nie jest taki jednowymiarowy. Każda marka zdecydowanie zyskuje, gdy staje się rozpoznawalna - lokalnie, w internecie lub w nieco szerszym zakresie. Dopiero rozpoznawalna marka może liczyć na zaufanie klientów i dyktowanie warunków, w których to nie cena jest najważniejsza.
Jednak, jak możemy przeczytać, w 2024 roku branding to coś więcej niż logo czy hasło - "to emocjonalny most łączący Twoją firmę z odbiorcami. W obliczu coraz większej konkurencji w przestrzeni cyfrowej, silna tożsamość marki nie tylko wyróżnia Cię na tle innych, ale także buduje zaufanie, lojalność i rozpoznawalność. Chodzi o stworzenie doświadczenia, które rezonuje z odbiorcami, dzięki czemu Twoje przesłanie przebija się przez szum i pozostaje w ich świadomości. W świecie, w którym pierwsze wrażenie kształtuje się w sekundach, branding to Twoja supermoc." Klara Holeksa z designandgraphic.com
Branding, choć może zostać wykonany w sposób całkowicie kompleksowy, zasadniczo warto podzielić na kilka popularnych typów. Branding możemy podzielić na:
- Personal branding - to bardzo popularny rodzaj budowania marki, która skupia się na odpowiednim kierowaniem swoim prywatnym wizerunkiem. Personal branding nie tylko ułatwia zdobycie dobrej pracy, ale także pozwala na stworzenie jasnych skojarzeń naszej osoby z konkretnymi kompetencjami.
- Branding produktu - zwiększenie rozpoznawalności nowego produktu poprzez skojarzenie go z naszą marką. Dzięki skupianiu się na brandingu produktowym firma może poprawić sprzedaż i zbudować pozytywne skojarzenia z produktem. W ramach brandingu produktowego niezbędne będzie skupienie się na takich elementach jak logo, opis, nazwa, a także cechy opakowania.
- Branding lokalny - stworzenie świadomości marki skupiającej się na lokalnym rynku. Taki branding bardzo często bazuje na lokalnych tradycjach, odniesieniach znanych osobom zamieszkującym dany region oraz głęboko zakorzenionej tożsamości lokalnej. To doskonały sposób na rozwój biznesu skupiającego się na sprzedaży lokalnej.
- Employer branding - zarządzanie wizerunkiem firmy jako pracodawcy. To proces umożliwiający stworzenie i zaprezentowania firmy jako przyjaznego miejsca pracy, co może ułatwić rekrutację najlepszych specjalistów w danej dziedzinie.
W jaki sposób podejść do brandingu marki? Niezbędne będzie całościowe podejście do tematu, najlepiej przy wsparciu profesjonalistów, którzy mają doświadczenie w budowaniu marki i zwiększaniu jej świadomości wśród klientów. Jakie są więc elementy brandingu?
Przede wszystkim sama nazwa firmy, jej misja, wizja, a także strategia marketingowa. To najważniejsze elementy, na bazie których będziemy mogli wchodzić w kolejne szczegóły, które pozwolą nam stworzyć jednorodną identyfikację wizualną - atrakcyjną dla klientów, a przy okazji skuteczną. W kolejnych krokach warto skupić się na witrynie internetowej, social mediach, a także innych kanałach komunikacji i reklamy, z którymi klienci będą mieli najwięcej do czynienia. Taki kompleksowy branding ułatwi nam kontakt z klientami, zachęci nowych do skorzystania z naszej oferty i zapewni uzyskanie lojalności tych dotychczasowych.