Budowanie marki od zera – skuteczne strategie

Zdobycie uwagi i lojalności klientów wymaga świadomego podejścia do kreowania marki. To zadanie kreatywne – przedsiębiorcy chcący osiągnąć sukces muszą wykazać się wyobraźnią. Wymyślenie logo i innych elementów identyfikacji brandu to dopiero początek przygody. Jak powinny wyglądać następne kroki wszystkich początkujących biznesmenów?

Znaczenie marki - do czego jest potrzebna?

Sam pomysł na własną firmę nie jest już w dzisiejszych czasach wystarczający. Trzeba jeszcze wymyślić odpowiednią markę, która przyciągnie do siebie potencjalnych klientów.

Marka umożliwia łatwe rozpoznanie firmy w tłumie. Obecnie konsumenci nauczyli się ignorować większość komunikatów marketingowych (m.in. wskutek ślepoty banerowej). Zastosowanie unikalnego logo i kolorów sprawia, że klienci są w stanie szybko zidentyfikować brand, który lubią i doceniają. Dzięki temu przekaz reklamowy ma większą szansę na dotarcie do grupy docelowej odbiorców.

Nie można zapominać, że marka jest ściśle powiązana z wartościami, które reprezentuje firma. Da się to wykorzystać, ponieważ klienci zwykle wybierają te przedsiębiorstwa, które odzwierciedlają ich własne przekonania. To łatwe do zauważenia w przypadku działalności zajmujących się produkcją naturalnych kosmetyków (nietestowanych na zwierzętach); konsumenci przejmujący się środowiskiem sięgają chętniej po towary wyprodukowane w ekologiczny sposób.

To nie koniec zalet! Marka o pozytywnym wizerunku służy jako usprawiedliwienie wyższych cen wszelkich produktów i usług premium. Zainteresowani są skłonni płacić więcej za towary, które zostały ocenione przez resztę społeczeństwa jako luksusowe i prestiżowe. Wykorzystują to chętnie przede wszystkim brandy odzieżowe i technologiczne.

Jeżeli przedsiębiorca chce:

  • kształtować pozytywny wizerunek firmy;
  • wpływać w konkretny sposób na decyzje zakupowe odbiorców;
  • budować z nimi długotrwałe relacje;

to musi zająć się stworzeniem marki możliwie wcześnie. To działanie, którego nie należy odwlekać w czasie.

Tworzenie marki - od czego zacząć?

Na początek konieczne będzie zdefiniowanie celów firmy i głównych wartości, które przedsiębiorstwo ma reprezentować. To absolutna podstawa pozwalająca stworzyć w przyszłości spójną komunikację wizerunkową - proces umożliwią dogłębne badania rynku, mające na celu zrozumienie grupy docelowej i dotychczasowej konkurencji.Następny krok stanowi wybór odpowiedniej nazwy przedsiębiorstwa oraz stworzenie atrakcyjnego sloganu i logo. Mają być chwytliwe, łatwe do zrozumienia i całkowicie unikalne; sugerowanie się oznakowaniem innych brandów może doprowadzić do sytuacji, w której marka przestanie cechować się indywidualną tożsamością. Będzie się przez to mylić klientom (co oznacza utratę części potencjalnego zysku).

Sam koniec początku to upewnienie się, że firma dostarcza wartość zgodną z obietnicami marki. Wszystkie produkty i usługi muszą spełniać ten warunek, bo w innym przypadku zainteresowani będą czuć się oszukani, a tym samym nie powrócą już w przyszłości. Po spełnieniu tych trzech warunków można przejść w końcu do zastosowania strategii specjalistycznych.

Budowanie historii marki

Konsumenci kochają wciągające historie. Te pozwalają im zrozumieć firmę oraz jej cele. Właściciel marki powinien stworzyć dla siebie odpowiednią: pozwala ona budować więź z klientami, a nawet inspirować innych do działania.

Historie warto opowiadać z perspektywy ludzi, bo są bardziej przekonujące. Należy skupić się na postaciach, które odgrywają kluczową funkcję w działaniu przedsiębiorstwa. Mogą to być np. założyciele, pracownicy lub zadowoleni klienci (tzw. historie sukcesu wskutek używania produktu lub usługi). Do wszystkiego trzeba dodać odrobinę emocji - opowieść stanie się wówczas angażująca i łatwiejsza do zapamiętania.

Do przedstawienia losów firmy da się wykorzystać grafiki, zdjęcia i multimedia. Takie treści są po prostu atrakcyjniejsze i przyjemniejsze w odbiorze; wystarczy zerknąć na nie przez chwilę, aby dowiedzieć się istotnych informacji.

Interakcja z klientem

Kolejny sposób na zbudowanie sensownej marki stanowi interakcja z klientem. Uważne słuchanie potrzeb, obaw i oczekiwań konsumentów pozwala firmie dostosować do nich swoją ofertę.

Trzeba zbudować odpowiednie kanały komunikacyjne. Większość przedsiębiorców wykorzystuje w tym celu media społecznościowe, takie jak Facebook i Instagram. Należy mieć na uwadze, że konsumenci mogą za ich pomocą komentować zamieszczany content. Ma to swoje plusy i minusy. Korzyść stanowi feedback, a potencjalny problem - słowa krytyki.

Niezadowolonych klientów nie można ignorować. Błyskawiczną reakcję na zapytania, obawy i problemy odbiorców uznaje się za kluczową do osiągnięcia sukcesu. Pokazuje to, że firma ceni sobie zainteresowanych i będzie w stanie pomóc w każdej sytuacji. Odpowiedzi powinny być personalizowane, aby nadać relacji szacunku.

Ponadto interakcje da się przeprowadzać za pomocą programów lojalnościowych, ofert specjalnych i nagród dla stałych bywalców. To motywuje ich do angażowania się w życie marki przez dłuższy okres.

Analiza marek konkurencyjnych

Marka musi odróżniać się na tle konkurencji. Klucz do sukcesu to poprawna identyfikacja stref, w których rywale sobie nie radzą. Misja i wizja firmy powinny być jasne: dostarczać coś, czego nie robił dotychczas nikt inny. Efekt ten można osiągnąć poprzez wiele różnych działań, np. obniżenie ceny lub zapewnienie towaru o wyższej jakości.

Koniec końców sprowadza się to do tego, aby marka po prostu czymś się wyróżniała. Jeżeli nie będzie, to klient nie będzie czuć się dostatecznie zachęcony, aby wybrać spośród wszystkich innych dostępnych akurat tą.

Content marketing

Duże znaczenie ma content marketing. To strategia reklamowa oparta na tworzeniu, publikowaniu i dystrybucji wartościowych treści w celu przyciągnięcia i zatrzymania grupy docelowej. Materiały klasy eksperckiej (zamieszczane m.in. na blogach firmowych) pozwalają zaprezentować się marce jako specjaliście w danej branży - konsumenci zyskują dzięki temu zaufanie do prowadzonej działalności.

Zastosowanie wszystkich tych strategii jednocześnie tworzy podstawy do tego, aby marka mogła zyskać odpowiednią rozpoznawalność. Po jej zdobyciu wystarczy znaleźć sposób na wykorzystanie tego atutu do wygenerowania większych dochodów!

Artykuł sponsorowany

materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »