IoT – innowacyjne rozwiązania, które rewolucjonizują branżę ubezpieczeniową
W dobie cyfrowej rewolucji nie powinno dziwić, że rozwiązania z zakresu AI i IoT są wdrażane w kolejnych branżach. Nie ominęło to również sektora ubezpieczeniowego. Czy nowoczesne technologie przyniosą za sobą wymierne korzyści i czy dotkną one tylko podmiotów profesjonalnych, czy będą odczuwalne także dla klientów indywidualnych?
InsurTech, czyli technologiczne zmiany zachodzące w branży ubezpieczeniowej, można zauważyć już od kilku lat. Kolejne firmy wprowadzają je coraz chętniej z myślą nie tylko o udoskonalaniu dostępnego katalogu produktów, ale też usprawnianiu obsługi klienta i oczywiście zwiększaniu zysków.
Jak w te założenia wpisuje się IoT? Podłączenie do niego danych pochodzących np. z systemów telemetrycznych w samochodach (takich jak chociażby Internetum) pozwala monitorować w czasie rzeczywistym informacje istotne przy szacowaniu poziomu ryzyka ubezpieczeniowego - np. sposób i intensywność eksploatacji pojazdów czy nawet styl jazdy danego kierowcy.
To z kolei otwiera furtkę dla zupełnie nowego sposobu minimalizacji ryzyka biznesowego związanego ze sprzedażą produktów ubezpieczeniowych. Za sprawą obniżenia kosztów operacyjnych przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności działania można poprawić rentowność biznesu. Wykorzystanie nowoczesnych technologii służy również budowaniu mocnych relacji z klientami oczekującymi najwyższych standardów obsługi.
Zastosowanie IoT i AI w branży ubezpieczeniowej to przede wszystkim sposób na zautomatyzowanie czasochłonnych procesów (np. dotyczących rozpatrywania roszczeń), które pochłaniają dużo pracy czynnika ludzkiego. Wdrożenie takich rozwiązań ma za zadanie nie tylko przyspieszyć wykonanie powtarzalnych prac, a tym samym zwiększyć efektywność pracy, ale też obniżyć ryzyko wystąpienia błędu ludzkiego. Całość okazuje się zatem wydajniejsza i precyzyjniejsza.
Dzięki połączeniu IoT i AI można przeanalizować ogromną ilość danych w różnych kontekstach, i to w zaskakująco szybkim tempie. To przyczynia się do możliwości sprawdzania sytuacji na rynku nie tylko tu i teraz, ale także w bliższej i dalszej przyszłości. Przewidując trendy w branży ubezpieczeniowej z dużym wyprzedzeniem, możesz się do nich właściwie przygotować, a w rezultacie wyprzedzić konkurencję.
Sprawność w analizowaniu danych przez technologie AI i IoT niesie za sobą duży potencjał także w kontekście identyfikowania i eliminowania oszustw ubezpieczeniowych. Zapobiegając takim sytuacjom, firma może znacznie obniżyć straty generowane przez nierzetelnych klientów.
IoT to elastyczne rozwiązanie, ponieważ można do niego podpiąć taką liczbę czujników, urządzeń i oprogramowań, jaka jest konieczna w danym momencie. Dzięki temu technologia dotrzymuje kroku ambitnym przedsiębiorcom, którzy myślą o skalowaniu biznesu w długiej perspektywie. Dodawanie i konfiguracja poszczególnych modułów nie wiążą się z tak dużymi wydatkami, jak utrzymywanie przestarzałej infrastruktury firmowej.
Powyższe zalety odnoszą się do ubezpieczycieli, którzy rzeczywiście mogą wiele zyskać za sprawą popularyzacji rozwiązań z zakresu IoT. A co z klientami indywidualnymi, którzy po prostu chcą kupić ubezpieczenie dla swojego samochodu czy mieszkania?
Przede wszystkim nowoczesne technologie pozwalają na szczegółową personalizację ofert trafiających do poszczególnych osób. Biorąc pod uwagę przyzwyczajenia zakupowe współczesnych konsumentów, nie jest to tylko możliwość, lecz konieczność. Analizowanie tak dużej ilości danych przez człowieka wiązałoby się z koniecznością angażowania dużej siły roboczej, jak również z ryzykiem popełnienia błędu ludzkiego. Wdrożenie rozwiązań maszynowych pozwala przetworzyć ogromną bazę i przygotować dla klienta ofertę skrojoną na miarę jego potrzeb.
Nie bez znaczenia pozostaje również inna kwestia, a mianowicie przyspieszenie obsługi klienta. Dzisiejsi konsumenci nie chcą czekać w kolejkach - ani tych fizycznych, ani wirtualnych. Oczekują realizacji usług natychmiast, a jeśli okazuje się to zbyt czasochłonne, bez problemu znajdują korzystniejszą alternatywę u konkurencji. Automatyzacja za sprawą technologii AI i IoT pozwala na nowo definiować standardy obsługi klienta, dopasowując je do dynamicznego tempa życia charakterystycznego dla dzisiejszych czasów, bez rezygnowania z wysokiej jakości.
Chociaż część powyższych rozważań może wyglądać jak science fiction, w rzeczywistości rozwiązania pozwalające na osiąganie takich efektów już istnieją. Co więcej, wiele firm z sektora ubezpieczeń już je testuje.
Jak wskazuje raport PIU z 2024 roku*, w ciągu ostatnich 2 lat aż 60% firm z tego sektora zwiększyło zakres współpracy z podmiotami technologicznymi. 75% ubezpieczycieli ma też za sobą próbę wdrożenia rozwiązań z zakresu telematyki, technologii ubieralnych (wearables) i inteligentnych czujników (IoT).
Źródła:
*IoT Solutions for Insurance (https://www.internetum.com/iot-solution/iot-and-insurance/)
* https://piu.org.pl/wp-content/uploads/2024/04/Raport_PIU_19.04.pdf