Jak zmienia się wyszukiwarka Google? Czym jest AI Overview?
Nadeszła jedna z największych transformacji na rynku wyszukiwarek internetowych od czasu wdrożenia wyszukiwania głosowego czy mobilnego indeksowania. Tym razem Google w centrum zmian postawił AI Overview - nową funkcję wspieraną przez sztuczną inteligencję, która (najpewniej) zrewolucjonizuje sposób, w jaki korzystamy z wyszukiwarki.
Dotychczas użytkownicy wpisywali zapytanie, po czym Google, prezentowało listę linków prowadzących do odpowiednich stron internetowych - uporządkowanych według trafności ocenianej przez algorytm (niekiedy przed tym zestawieniem wyświetlany był też wynik zero). Użytkownik, chcąc zdobyć wiedzę, musiał kliknąć, przeczytać, porównać i wyciągnąć wnioski. Model więc wymagał pewnego zaangażowania w kontekście analitycznej oceny gromadzonych informacji.
Wraz z wprowadzeniem AI Overview, Google zaczyna przejmować część tego procesu - generuje streszczenie odpowiedzi na zapytanie użytkownika, oparte na analizie dostępnych źródeł. W praktyce oznacza to, że:
- użytkownik zadaje pytanie,
- zamiast (lub oprócz) listy linków, otrzymuje gotową odpowiedź, wygenerowaną przez model sztucznej inteligencji,
- pod odpowiedzią znajdują się źródła, z których AI czerpała dane.
AI Overview to element większego projektu Google o nazwie Search Generative Experience (SGE). To eksperymentalna funkcja w wyszukiwarce, która wykorzystuje modele językowe (Large Language Models - LLM), by tworzyć odpowiedzi w formie podsumowań lub rekomendacji.
Funkcja ta działa podobnie do rozmowy z chatbotem - jak np. z ChatGPT - ale bez konieczności opuszczania wyszukiwarki Google. Przykład? Wpisując zapytanie "Gdzie pojechać na wakacje we wrześniu z dziećmi, żeby było ciepło i tanio?", AI Overview generuje odpowiedź na podstawie konkretnych linków:
"We wrześniu z dziećmi polecam wybrać się na wakacje do Bułgarii, Grecji, Turcji, Hiszpanii lub Chorwacji. To cieplejsze kraje, gdzie w tym miesiącu jest jeszcze ciepło i ceny są niższe niż w lipcu i sierpniu. Dodatkowo kraje te oferują atrakcje dla dzieci, takie jak aquaparki i kluby dla dzieci w hotelach. Dlaczego te kraje?
- Ciepła pogoda: We wrześniu temperatury w tych krajach są nadal wysokie, co sprzyja kąpielom i plażowaniu.
- Niższe ceny: Po sezonie wakacyjnym ceny w tych krajach są niższe, co sprawia, że wakacje są bardziej przystępne.
- Atrakcje dla dzieci: W wielu hotelach w tych krajach znajdują się baseny dla dzieci, kluby dla dzieci, Aquaparki i inne atrakcje, które zapewnią rozrywkę całej rodzinie.
- Dobrze rozwinięta infrastruktura turystyczna: Te kraje mają dobrze rozwiniętą infrastrukturę turystyczną, w tym hotele, restauracje i atrakcje, co ułatwia podróżowanie z dziećmi.
- Bliskość: Kraje te są stosunkowo blisko Polski, co oznacza krótszy czas podróży i mniej stresu dla dzieci.
Alternatywy:
- Egipt: To świetna opcja dla rodzin z dziećmi, oferująca piękne plaże, dobre ceny i atrakcje dla dzieci.
- Cypr: Ten kraj oferuje ciepłą pogodę, piaszczyste plaże i atrakcje dla rodzin.
Porady:
- Sprawdź oferty last minute: We wrześniu wiele biur podróży oferuje wakacje last minute w atrakcyjnych cenach.
- Zwróć uwagę na udogodnienia dla dzieci w hotelach: Wybieraj hotele z basenami dla dzieci, klubami dla dzieci i innymi atrakcjami.
- Sprawdź opinie innych rodzin: Zanim wybierzesz hotel lub kierunek wakacji, sprawdź opinie innych rodzin, które już tam były.
- Nie zapomnij o ubezpieczeniu turystycznym: Ubezpieczenie turystyczne to bardzo ważny element każdej wakacyjnej podróży."
W klasycznym modelu użytkownik musiałby sam przeanalizować kilka stron, forów i blogów. Teraz otrzymuje gotową odpowiedź i to dalece wykraczającą poza wpisane, pierwotnie pytanie.
Google podkreśla, że generowane odpowiedzi są oparte na:
- zaufanych źródłach, które wcześniej zostały zindeksowane przez wyszukiwarkę,
- najbardziej aktualnych informacjach - z naciskiem na jakość i wiarygodność,
- mechanizmach cytowania, które umożliwiają użytkownikowi sprawdzenie, skąd pochodzą dane.
To ważne, ponieważ AI Overview nie tworzy treści "z powietrza", lecz bazuje na istniejących stronach i ich zawartości.
Dla przeciętnego użytkownika AI Overview to:
- szybsze uzyskanie odpowiedzi,
- możliwość zadawania bardziej złożonych pytań,
- mniejsze ryzyko wpadnięcia w tzw. "króliczą norę" linków.
Dla osób szukających informacji, planujących zakupy, podróże - to duża oszczędność czasu. Z drugiej pespektywy - może to być też pułapka i droga wprost do ominięcia innych istotnych informacji, na które użytkownik trafiłby tak zwanym mimochodem, czytając kompleksowy artykuł blogowy.
Właściciele stron i marketerzy stoją przed dużym wyzwaniem, bo AI Overview niesie dla nich kilka kluczowych zmian. Jakie są jego konsekwencje?
- Spadek CTR (Click Through Rate) - jeśli użytkownik otrzyma odpowiedź już na stronie wyników wyszukiwania (SERP), może nie kliknąć linka źródłowego.
- Zmiana strategii SEO - dotychczasowe podejście oparte na słowach kluczowych i pozycjonowaniu treści może okazać się niewystarczające.
- Konieczność tworzenia treści eksperckiej, dobrze ustrukturyzowanej i zaufanej - tylko takie treści będą "widziane" przez AI i cytowane.
- Wzrost znaczenia E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) - czyli jakości autora i treści w oczach Google.
Te szybkie zmiany powodują, że niektórzy są niemal sparaliżowani. Z takiego podejścia, nie płynie jednak żaden pozytyw. Przysłowiowe “załamywanie rąk" nie sprawi, że AI zwolni, a technologiczni giganci zaprzestaną wdrażać innowacje. Oto kilka rekomendacji, które mogą się przydać!
- Analizuj, czy Twoje treści pojawiają się w AI Overview - np. korzystając z raportów Google Search Console.
- Optymalizuj treści pod kątem pytań i odpowiedzi - twórz sekcje FAQ, stosuj język naturalny.
- Buduj wiarygodność marki i autora - oznaczaj autorów treści, korzystaj z referencji, dbaj o ekspercki wizerunek.
- Monitoruj trendy i testuj nowe funkcje - AI Overview może się zmieniać i ewoluować, warto być na bieżąco.
Więcej o strategiach przynoszących efekty przeczytasz na https://www.mbridge.pl/.
Ciężko jednoznacznie stwierdzić, jaki będzie efekt AI Overview. Jedni twierdzą, że to krok w kierunku bardziej konwersacyjnego, kontekstowego i inteligentnego internetu. Inni widzą zagrożenie, które może płynąć z takich rozwiązań i dotykać wielu obszarów. W końcu użytkownik zyskuje szybkość, ale traci pełną kontrolę nad źródłami.
Na naszych oczach Google zmienia się z "biblioteki linków" w swego rodzaju asystenta informacji, a twórcy treści muszą się zastanowić, jak "dogadać się z AI", by ich praca nadal była widoczna w wyszukiwarce. Jedno jest pewne - to dopiero początek rewolucji w wyszukiwaniu.