Jak znaleźć dobrą agencję SEO?

Ruch organiczny z wyszukiwarki Google charakteryzuje się wysokim poziomem konwersji. Dla wielu działalności jest kluczowym sposobem docierania do klientów. Żeby jednak osiągnąć oczekiwane wyniki, musisz zatrudnić specjalistów, którzy zaplanują kampanię i będą ją realizować. Jak znaleźć agencję SEO, dzięki której widoczność Twojej witryny będzie rosnąć, przekładać się na ruch, zapytania i zamówienia?

Agencja SEO czy specjalista inhouse?

Możesz zatrudnić na etat eksperta SEO albo zdecydować się na firmę zajmującą się pozycjonowaniem stron. Które rozwiązanie jest lepsze? W zależności od miasta i doświadczenia specjalisty, miesięczna pensja powinna wynosić od 6 do 10 tys. zł brutto. To jednak nie koniec kosztów. Ekspert musi mieć narzędzia, bez których trudno prowadzić działania, np. Senuto, Ahrefs czy Screaming Frog, a to kolejny wydatek. Ponadto trzeba mu zapewnić budżet na link building, tworzenie treści i ewentualne zmiany w serwisie, które będą wymagać wsparcia programisty. Zatem w praktyce koszty wewnętrznego fachowca będą prawdopodobnie dużo wyższe. Natomiast w agencji SEO pracuje zespół specjalistów. To taka branża, w której jeden ekspert nie wie wszystkiego - są specjalizacje np. w zakresie link buildingu czy content marketingu. Dlatego firmie może być łatwiej realizować projekt z powodzeniem i radzić sobie z każdym pojawiającym się problemem. Jak znaleźć dobrą agencję SEO? Jakie zadać pytania przed zawarciem umowy?

Agencja SEO - jak wybrać odpowiednią firmę do współpracy?

Nie podejmuj decyzji pochopnie. Daj sobie czas, wypytaj przedstawiciela firmy o jak najwięcej kwestii, a wtedy się nie rozczarujesz.

Kiedy możesz się spodziewać wyników?

Oczywiście zależy Ci, aby efekty optymalizacji nadeszły jak najszybciej. Jeśli uzyskasz odpowiedź, że za kilka tygodni witryna awansuje z odległej pozycji na pierwsze miejsce w Google na konkurencyjne frazy, to pamiętaj, że w zdecydowanej większości przypadków nie jest to możliwe. Zapowiadanie natychmiastowych, znakomitych efektów powinno niepokoić. SEO to proces, który wymaga czasu i niewiele można zrobić z dnia na dzień.

Jak długo będzie obowiązywać umowa?

W przypadku gdy agencja SEO oczekuje kilkuletniego kontraktu bez możliwości jego rozwiązania, nie bierz pod uwagę takiej oferty. Rzetelna firma nie będzie mieć problemów z zaproponowaniem umowy z krótkim terminem wypowiedzenia. To dla Ciebie zabezpieczenie nie tylko na wypadek trafienia na nierzetelnego partnera, ale również w sytuacji, kiedy nie będziesz mógł lub nie będziesz chciał dalej prowadzić kampanii.

Jaka forma rozliczenia?

Zdecydowanie najbardziej powszechnym sposobem jest miesięczny abonament z ewentualną premią za określony rezultat. Dzięki temu agencja ma środki na prowadzenie kampanii, a ta premia dodatkowo motywuje do budowania dobrych wyników. Kolejną formą rozliczania jest wynagrodzenie za zajmowane pozycje. Jednak nieuczciwa firma może stawiać na słowa kluczowe, które są łatwe do wypozycjonowania, ale bardzo mało popularne lub nie konwertują. Będziesz więc płacić za działania, które nie przynoszą efektów sprzedażowych. Jeszcze inną metodą jest wynagrodzenie za ruch. Tutaj problemy mogą być podobne. Witryna będzie pozyskiwać ruch z Google, ale taki, który nie daje Ci zapytań. Optymalną i najczęściej wybieraną formą rozliczenia jest abonament, który można uznać za rozwiązanie dobre dla obu stron umowy.

Czy uzyskasz listę pozyskanych linków?

Zdarza się, że agencja odmawia dostępu do takiej wiedzy, twierdząc, że nie chce ujawniać swojego zaplecza. To może budzić obawy, że firma korzysta z ryzykownych metod pozyskiwania odnośników, co doprowadzi do zbudowania niskiej jakości profilu linkowego. Oczekuj, że uzyskasz informacje o wszystkich uzyskanych odsyłaczach.

Co będzie zawierać raport?

Muszą znaleźć się w nim dane na temat przeprowadzonych działań optymalizacyjnych, pozyskanych odnośników, dodanych treści, wyniki widoczności domeny np. z Senuto, a także opis, jak zmieniła się ta widoczność w określonym czasie. Pamiętaj jednak, że efekt będzie narastać stopniowo i nie jest tak, że zawsze będą widoczne wyłącznie wzrosty. Mogą pojawiać się pewne wahania, ale ogólnie tendencja powinna być wzrostowa.

Jak będzie wyglądać proces SEO? 

Pierwszym etapem jest audyt. Agencja sprawdzi, jaki jest stan witryny, jakich wymaga działań i na tej podstawie opracuje plan prac. Powinna przeprowadzić analizę słów kluczowych i zoptymalizować poszczególne treści.

Zapytaj o referencje

 Upewnij się, jak wygląda widoczność stron klientów agencji. Możesz to zrobić np. za pomocą narzędzia Semstorm. Firmy SEO chętnie chwalą się sukcesami. Poszukaj o nich informacji w sieci. Nie spodziewaj się, że będzie mieć wyłącznie pozytywne opinie - to raczej rzadkość. Natomiast warto wczytać się w pozytywne i negatywne komentarze, aby dowiedzieć się nieco więcej o tym, jak wygląda praca agencji.

Komunikacja

Dowiesz się, z kim będziesz się kontaktować, jakimi kanałami i ile będziesz czekać na odpowiedzi. Nie może być tak, że uzyskasz informację zwrotną np. po tygodniu. Oczywiście czas reakcji może wydłużyć się w zależności od pytania. Dobra komunikacja to podstawa w relacjach. Agencja powinna przydzielić Ci specjalistę, z którym będziesz mógł konsultować się w określonych godzinach.

Doświadczenie

Szukaj firmy, która może pochwalić się znakomitymi efektami i od dawna działa na rynku. Być może nowa marka ma dobrą ofertę, zatrudnia dobrych specjalistów, ale skąd masz wiedzieć, czego możesz się po niej spodziewać? To zadaniem agencji jest udowodnienie, że działa profesjonalnie i osiąga wyniki.

Znajomość branży

Jeśli agencja SEO ma doświadczenie w realizacji kampanii witryny o takiej samej lub podobnej tematyce, to działa na jej korzyść. Specjaliści mogą dzięki temu szybciej wyciągnąć wnioski i będą wiedzieć, które słowa kluczowe najlepiej konwertują.

Na kogo postawić? Doświadczonym i cenionym wykonawcą jest agencja SEO Smartbuzz. Skontaktuj się z nią i dowiedz się więcej o jej metodach pracy i realizowanych kampaniach.

Artykuł sponsorowany

materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »