To koniec Black Friday? 2024 z najniższym wynikiem od lat
Przyzwyczailiśmy się już, że Black Friday to święto promocji, na które czekamy każdego roku. Ale czy na pewno? Według danych zebranych przez Mamyje.pl, jeden z popularnych serwisów z kodami rabatowymi, w Black Friday 2024 odnotowano wzrost sprzedaży, ale nie tak spektakularny jak na przestrzeni ostatnich kilku lat. Zauważalnie zmienia się podejście konsumentów do zakupów, a jeden dzień promocji w roku to zdecydowanie za mało. Sprawdź, jakie wydarzenia promocyjne zyskują na popularności!
Choć zdetronizowanie Black Friday jako najlepszego dnia promocji w roku jeszcze długo się nie wydarzy, popularność tego jednego dnia maleje. Wzrost sprzedaży - choć widoczny - w porównaniu do ubiegłych lat, był zauważalnie niższy. Na przestrzeni lat 2020-2024 widzimy tendencję spadkową.
Z czego wynika słabnące zainteresowanie zakupami w Black Friday i czy rzeczywiście nie jest to już tak atrakcyjna promocja? Na podstawie powyższych statystyk mogłoby się wydawać, że promocja rzeczywiście traci na mocy. Jednak z obserwacji specjalistów z serwisu z kodami rabatowymi Mamyje.pl wynika, że Black Friday nie tyle traci uwagę, co zainteresowanie wydarzeniem rozkłada się w czasie na towarzyszące mu promocje takie jak Cyber Monday, Black Week, a nawet Black Month. Kody rabatowe są udostępniane o wiele wcześniej niż w Black Friday, co daje klientom więcej czasu i warunki na zrobienie zakupów bez pośpiechu.
Atrakcyjne zniżki przyciągają klientów nie tylko w Black Friday, ale przez przynajmniej dwa tygodnie wcześniej - sprawia to, że kupujemy równie dużo, tylko jest to bardziej rozłożone w czasie.
Kolejnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, są wszechobecne promocje komunikowane przez cały rok. Kody rabatowe są jednym z najskuteczniejszych narzędzi zachęcających klientów do zakupów i pojawiają się przy wielu okazjach. Na początku Black Friday rzeczywiście był dniem, w którym można było zrobić zakupy z największym rabatem w roku. Innych okazji do tanich zakupów było niewiele, jednak ten trend w latach 2020-2024 mocno się zmienił. Obecnie nie ma miesiąca bez dużych wydarzeń promocyjnych, podczas których dostępne są rabaty do 70% oraz kody rabatowe, które dają podobny upust, co w Black Friday.
Jesteśmy przyzwyczajeni do wszechobecnych promocji. Kody rabatowe z okazji jednego dnia w roku to zdecydowanie za mało. W zależności od branży zakupów, dodatkowe rabaty pojawiają się przez cały rok z różnych okazji. Oto cykliczne kampanie, które z roku na rok cieszą się coraz większym zainteresowaniem.
- Weekendy Zniżek. Zaczęło się niepozornie od kodów rabatowych publikowanych w popularnych magazynach dla kobiet, które obecnie są dostępne również online. Weekendy Zniżek to duże akcje promocyjne obejmujące przede wszystkim zakupy odzieżowe, obuwnicze i kosmetyki. Jednak z czasem do wydarzenia dołączyło więcej marek z asortymentem do domu i ogrodu, a także cateringi oraz usługi. W akcjach Weekendy Zniżek, znanych również pod nazwą Stylowe Zakupy i Szaleństwo Zakupów, biorą udział setki znanych i najbardziej lubianych sklepów. Akcje są cykliczne: odbywają się na wiosnę i jesienią, a kody rabatowe są aktywne przez łącznie kilka weekendów. W 2024 roku Weekend Zniżek miał miejsce także w grudniu. Popularność wydarzenia zauważalnie rośnie i widać to we wzroście sprzedaży w dniach akcji. Dostępne wówczas kody rabatowe dają rabat ok. 20-30%, czyli podobnie jak podczas Black Friday.
- Back To School. Choć akcja dedykowana jest głównie dzieciom, które 1. września rozpoczynają nowy rok szkolny, promocje i kody rabatowe dotyczą asortymentu dla każdej grupy wiekowej. Wydarzenie promocyjne startuje już początkiem sierpnia i trwa przynajmniej do końca września. To dwa miesiące, podczas których dostępne są setki kodów rabatowych do księgarni, sklepów z asortymentem biurowym, na odzież i obuwie (zwłaszcza sportowe) oraz sprzęt komputerowy i smartfony. W niższej cenie można również kupić meble biurowe i do sypialni.
- Single’s Day. Czyli Dzień Singla. Choć data obchodzenia go w Polsce jest sporna, w Azji jest najhuczniej obchodzonym wydarzeniem roku. Jeśli interesujemy się rynkiem wschodnim i często robimy zakupy w serwisach typu Aliexpress, Temu czy Shein, datę 11 listopada warto wpisać we własny kalendarz zakupowy. Single’s Day to świetna okazja, żeby tanio kupić elektronikę i prezenty na święta.
- Kody rabatowe z okazji Walentynek, Dnia Kobiet, Dnia Ojca i innych wydarzeń. W zależności od tematu okoliczności, promocje dotyczą konkretnego asortymentu. Przed Dniem Dziecka można znaleźć mnóstwo rabatów na zabawki, z kolei z okazji Walentynek - kupony na bilety lotnicze, hotele, kosmetyki i atrakcje dla par. W roku kalendarzowym jest ponad 15 takich okazji, z czego przynajmniej jedna na każdy miesiąc.
Żeby skutecznie oszczędzać pieniądze, potrzebny jest plan. Sporym ułatwieniem jest wiedza na temat tego, kiedy jeszcze w ciągu roku można spodziewać się dodatkowych promocji. Sklepy walczące o uwagę klienta, wykorzystują każdą okazję do zdobycia uwagi nowych klientów, a kody rabatowe są bardzo skutecznym narzędziem.
Skąd wiedzieć, kiedy spodziewać się nowych promocji? Widząc potrzeby użytkowników i rosnące zainteresowanie kodami rabatowymi, Mamyje.pl stworzyło Kalendarz Promocji. To darmowe narzędzie dostępne w serwisie, w którym sprawdzimy, jakich akcji promocyjnych można spodziewać się w danym miesiącu oraz które produkty i usługi są dostępne w sezonowo lepszych cenach. Każde wydarzenie prowadzi do osobnej podstrony, na której znajdziemy listę aktualnych kodów rabatowych dedykowanych pod wybraną kategorię.