Zobacz jak spełnić ustawowy obowiązek - sygnaliści w Twojej firmie/instytucji

Od końca września wszyscy pracodawcy zatrudniający 50 i więcej osób zobligowani są do wprowadzenia w swojej organizacji wewnętrznego kanału zgłoszeń dla sygnalistów. Ponadto część instytucji publicznych musi stworzyć zewnętrzne kanały zgłoszeń. Jak to zrobić?

W czerwcu 2024 roku obowiązujące od blisko 3 lat prawo unijne zostało uzupełnione o polską ustawę o ochronie sygnalistów, która niejako adaptuje wytyczne unijnej dyrektywy na krajowym podwórku. Przepisy wskazują wyraźnie kto może być sygnalistą (pracownik, ale także osoba, która jest w procesie rekrutacji, stażysta, wolontariusz itp.), z jakich obszarów należy przyjmować zgłoszenia oraz jakie kary mogą nas spotkać za nieprzestrzeganie zapisów ustawy.

Zapisz się na darmowy webinar o SYGNALIŚCIE Statlook

Choć, po burzliwej dyskusji parlamentarnej pośród wspomnianych obszarów zgłaszania naruszeń w artykule 3 ustawy nie uwzględniono prawa pracy, to znalazło się w niej wiele zapisów z obszaru bezpieczeństwa, korupcji, zamówień publicznych, ochrony zdrowia czy danych osobowych. Ustawa nakłada obowiązek zagwarantowania sygnaliście poufności, daje też możliwość dokonywania zgłoszeń anonimowych (rozwiązanie fakultatywne), a za nieprzestrzeganie przepisów wskazuje różne kary z pozbawieniem wolności do lat dwóch włącznie.

Sygnalista STATLOOK - bezpieczeństwo, anonimowość i ochrona

Prawo daje możliwość tworzenia wewnętrznych i zewnętrznych kanałów zgłoszeń dla sygnalistów na różne sposoby. Jednym z najprostszych, ale też wymagających od strony technicznej jest wprowadzenie kanału w wersji online, np. poprzez przeglądarkę internetową. Choć to prosta forma, to wymaga odpowiednich rozwiązań, które zadbają o bezpieczeństwo zgłoszeń oraz poufność danych sygnalistów.

Aplikacja STATLOOK to proste, w pełni zgodne z prawem i bezpieczne narzędzie do zgłaszania i obsługi nieprawidłowości w organizacji. Dzięki niemu pracownik w sposób poufny lub anonimowy może poinformować o nadużyciach, jakie mają miejsce w miejscu pracy. System umożliwia bezpieczną, dwukierunkową komunikację pomiędzy sygnalistą (również anonimowym), a osobą obsługującą zgłoszenie.

SYGNALISTA STATLOOK daje również możliwość stworzenia zewnętrznego kanału zgłoszeń w instytucjach, które są do tego ustawowo zobligowane.

Dlaczego warto wybrać aplikację Sygnalista Statlook?

  • Duży, stabilny, polski producent
  • Oprogramowanie, a nie usługa SaaS
  • Zgodność z wymogami prawa polskiego i europejskiego
  • Bezpośrednie wsparcie producenta
  • Wewnętrzny oraz zewnętrzny kanał zgłoszeń

Niezależność i bezpieczeństwo

- Na życzenie naszych Klientów, użytkowników oprogramowania Statlook, napisaliśmy oprogramowanie do tworzenia i obsługi wewnętrznych i zewnętrznych kanałów zgłoszeń dla Sygnalistów, ale nie jesteśmy dostawcą żadnej usługi SaaS - mówi Piotr Kubiak, jeden z twórców Sygnalisty Statlook. - Stworzyliśmy oprogramowanie działające online, ale instaluje je u siebie licencjobiorca - my jako producent, nie mamy dostępu ani do infrastruktury, na której działa system Sygnalista Statlook, ani do gromadzonych w nim danych.

Dzięki takiemu rozwiązaniu nie są potrzebne żadne dodatkowe umowy ani powierzenia, a administratorzy danych nie muszą się martwić tym, że pomimo zapisów umowy ktoś mógłby mieć dostęp do tak wrażliwych informacji jakimi są zgłoszenia od sygnalistów.

Prostota i kompleksowość

SYGNALISTA Statlook może być integralnym modułem Systemu Statlook, ale może również być niezależnym oprogramowaniem obok systemu Statlook lub całkowicie bez niego.

Twórcy programu stawiają na prostotę oraz intuicyjność obsługi. Osoba administrująca zgłoszeniem może zarządzać całym procesem jego rozwiązywania korzystając wyłącznie z naszego programu. Łatwa obsługa, praktyczne filtrowanie oraz wysokie standardy zabezpieczeń zwiększają komfort pracy i pozwalają zautomatyzować proces obsługi zgłoszenia.

Dzięki zastosowanym rozwiązaniom sygnalista na każdym etapie przesyłania czy weryfikacji swojego zgłoszenia może czuć się bezpiecznie. Co najważniejsze, przesłanie zgłoszenia nie wymaga od sygnalisty rejestracji w jakimkolwiek serwisie ani podawania danych osobowych (imienia, nazwiska, adresu e-mail, numeru telefonu itp.). Po wysłaniu zgłoszenia sygnalista otrzymuje jedynie numer identyfikacyjny zgłoszenia i kod weryfikacyjny - przy ich użyciu sprawdza obecny status zgłoszenia i komunikuje się z obsługującym.

Polski producent

Producent Statlooka, firma Media Press.tv działa na rynku międzynarodowym od blisko czterech dekad, zaś program Statlook tworzy od ponad 20. Statlook cieszy się dziś zaufaniem blisko 9000 firm i instytucji.

 - Jako polski producent jesteśmy zawsze na bieżąco z wszelkimi zmianami w prawie uchwalanym przez rodzimy parlament oraz legislację europejską. Ponieważ nasi klienci należą do sektora publicznego oraz prywatnego, wprowadzając zmiany pilnie wsłuchujemy się zarówno w głos przedstawicieli prywatnych przedsiębiorców jak i instytucji ze szczebla samorządowego i rządowego - zaznacza Piotr Kubiak.

Aplikacja STATLOOK gwarantuje:

  • Zgodność z Ustawą o ochronie sygnalistów
  • Zgodność z Dyrektywą UE o ochronie sygnalistów
  • Poufność i anonimowość sygnalistów
  • Szyfrowanie i rejestr zgłoszeń oraz dokumentów
  • Łatwe i szybkie zgłoszenia oraz intuicyjną obsługę
  • Nadawanie wielopoziomowych uprawnień
  • Usuwanie metatagów z załączników zgłoszenia
  • Dwukierunkowy kontakt z anonimowym sygnalistą
  • Zgodność z ISO37002
  • Ochronę tożsamości Sygnalistów
  • Wielojęzyczny interfejs
  • Formularz dostosowany do urządzeń mobilnych
  • Możliwość dokonywania zgłoszeń z sieci TOR

Przetestuj demo aplikacji SYGNALISTA STATLOOK

Program Statlook umożliwia też daleko idącą personalizację wizualną - możliwe jest zaadaptowanie jej w taki sposób, by była spójna z system identyfikacji wizualnej firmy bądź instytucji.

Wybierając SYGNALISTĘ STATLOOK otrzymujesz:

  • Wsparcie wdrożeniowe i Asystę Serwisową
  • Bezpieczne przechowywanie dokumentów
  • Oprogramowanie działające na Twoim serwerze
  • Łatwe i szybkie zgłoszenia oraz intuicyjną obsługę

Poznaj pełnię możliwości całego systemu Statlook:

SYGNALISTA STATLOOK jest częścią systemu STATLOOK, dzięki czemu możliwe jest łatwe rozszerzenie jego funkcji, choćby w obszarze zarządzania bezpieczeństwem danych osobowych (RODO). Ponadto dzięki STATLOOKowi można łatwo i skutecznie zarządzać infrastrukturą IT całej organizacji (ZASOBY), zadbać o jej cyberbezpieczeństwo, a także skutecznie monitorować aktywność użytkowników (MONITORING) i szybko oraz skutecznie rozwiązywać ich problemy (HELPDESK).

System STATLOOK jest skutecznym narzędziem wspierającym bezpieczeństwo wszystkich firm oraz instytucji, niezależnie od ich szczegółowego profilu i wielkości.

Program Statlook to m.in.:

  • Automatyzacja procesów i zdalna inwentaryzacja
  • Zarządzanie licencjami i oprogramowaniem
  • Blokowanie stron www
  • Audyty bezpieczeństwa i legalności oprogramowania
  • Nadawanie wielopoziomowych uprawnień
  • Zdalna pomoc (zdalny pulpit)
  • Kompleksowy system helpdeskowy
  • Analiza wykorzystania komputerów i oszczędzanie energii
  • Blokowanie urządzeń przenośnych (np. HDD, Pendrive)
  • Monitorowanie działań użytkowników
  • Zarządzanie bezpieczeństwem danych osobowych (RODO)
  • Wewnętrzny, anonimowy kanał zgłoszeń dla sygnalistów
artykuł sponsorowany
materiały promocyjne
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »