Polski dom 2018 - średni metraż z jednym piętrem w tradycyjnej technologii
Przeciętny polski dom ma od 126 do 150 m kw. powierzchni użytkowej. Powstał w technologii murowanej, według gotowego projektu kupionego od architekta i na działce nie większej niż 20 arów. Z najnowszego "Raportu o budowie domów w Polsce" wynika, że dotychczasowe trendy mają się bardzo dobrze i Polacy są przywiązani do tradycyjnych rozwiązań. Rzadziej niż w ubiegłych latach decydują się na budowę według indywidualnych projektów.
Pierwsze etapy inwestycji związanej z budową domu to zazwyczaj wybór działki oraz projektu, według którego będzie powstawał nowy dom.
Ankietowani przez Oferteo.pl, największy polski serwis łączący poszukujących towarów i usług z ich dostawcami, w 2018 roku najczęściej budowali domy na działkach, których wielkość nie przekraczała 20 arów. W porównaniu do ubiegłorocznej edycji badania widać lekki wzrost zainteresowania działkami o powierzchni od 10,1 do 20 arów - z 38 do 41 proc. Prawie co trzeci badany wybierał działki o powierzchni od 5,1 do 10 arów (31 proc.).
Uwidocznił się także niewielki spadek zainteresowania największymi działkami, liczącymi więcej niż 30 arów powierzchni. Według poprzedniej edycji badania (za 2017 rok) stawiało na nich domy 15 proc. ankietowanych. W 2018 roku ten odsetek wyniósł 11 proc.
Ankietowani wybierając miejsce, w którym powstanie ich dom, przede wszystkim kierowali się położeniem działki (57 proc. wskazań). Na cenę jako kluczowy czynnik zwracało uwagę 25 proc. ankietowanych. Ponadto wpływ na wybór lokalizacji miały: odległość od miejsca pracy (18 proc.) oraz szkoły lub przedszkola dzieci (16 proc.). Warto zauważyć, że 11 proc. badanych wskazało, że wybór odpowiedniej działki to jedna z największych trudności związanych z procesem inwestycyjnym. Podobnych dylematów raczej nie miało 24 proc. ankietowanych, którzy otrzymali działkę jako darowiznę.
W 2018 roku wyraźnie zwiększył się odsetek osób, które skorzystały z gotowego projektu domu zakupionego w biurze architektonicznym. Na takie rozwiązane zdecydowało się 63 proc. badanych przez Oferteo.pl. W poprzedniej edycji ten odsetek wyniósł 56 proc. Na indywidualnym projekcie, przygotowywanym wspólnie z architektem opierało się 37 proc. badanych - jest to wyraźne załamanie trendu, ponieważ w ubiegłych latach indywidualne projekty stopniowo zyskiwały na popularności.
W przypadku metrażu domów trendy z ostatnich kilku lat mają się bardzo dobrze. W 2018 roku, podobnie jak rok wcześniej, Polacy najczęściej budowali domy, których powierzchnia użytkowa wyniosła od 126 do 150 m kw. (28 proc.). W dalszej kolejności popularnością cieszyły się metraże z przedziału od 151 do 200 m kw. (24 proc.) oraz 101-125 m kw. (23 proc.). Zmniejszył się odsetek osób, które budowały najmniejsze domy - z 16 proc. w 2017 do 13 proc. w roku 2018.
Wciąż najpopularniejsze okazują się domy parterowe z poddaszem użytkowym. Na takie rozwiązanie zdecydowało się 60 proc. ankietowanych. Tylko 14 proc. badanych przez Oferteo wybudowało dom jednopiętrowy lub o większej liczbie kondygnacji.
Kolejna edycja "Raportu o budowie domów" przynosi potwierdzenie tezy, że piwnice systematycznie przechodzą do lamusa. W 2018 roku tylko 10 proc. inwestorów zdecydowało się na podpiwniczenie. Na podobnym poziomie utrzymuje się natomiast odsetek inwestorów, którzy budowali dom z garażem - według najnowszego badania było to 66 proc.
W kwestii materiałów budowlanych Polacy są przywiązani do tradycyjnych technologii. - Wybór materiałów budowlanych pokazuje, jak mocno są w społeczeństwie zakorzenione pewne trendy - zwraca uwagę Karol Grygiel z zarządu Oferteo.pl. - Od pierwszej edycji badania widzimy, że najpopularniejsze materiały to cegła ceramiczna i bloczek komórkowy.
Nie inaczej było w ubiegłym roku. Aż połowa inwestorów najchętniej budowała z bloczku komórkowego, a 35 proc. wybrało cegłę. Nieco spadł natomiast odsetek osób, które decydowały się na budowę domów z drewna. Technologię kanadyjską wybrało 8 proc. badanych, a budowa z bala dotyczyła zaledwie 1 proc. badanych.
Podobnie silne trendy dotyczą wyboru pokrycia dachu. Po raz kolejny najpopularniejsza była dachówka ceramiczna, na którą zdecydowało się 42 proc. badanych. Po blachodachówkę sięgnęło 35 proc., a dachówkę cementową - 7 proc.
Osoby budujące w 2018 roku najczęściej inwestowały w ogrzewanie gazowe (53 proc. z nich). Podobną popularnością jak w ubiegłym roku cieszyły się rozwiązania wykorzystujące energię pochodzącą z odnawialnych źródeł: pompy ciepła (16 proc.) oraz kolektory słoneczne, które zamontował w swoim domu co dziesiąty badany.
Wciąż dużym zainteresowaniem cieszą się kotły na paliwa stałe, takie jak ekogroszek, węgiel kamienny czy pellet drzewny - ich montażu dokonało 28 proc. badanych przez Oferteo.
Przedstawione dane pochodzą z analizy ponad 17 tysięcy zapytań ofertowych złożonych w 2018 roku w serwisie Oferteo.pl przez osoby poszukujące towarów i usług związanych z budową domów oraz z badania ankietowego przeprowadzonego w styczniu 2019 roku metodą CAWI na próbie 600 osób, które w 2018 roku budowały dom.
Opr. KM