Reklama

Co ma największe znaczenie przy wyborze funduszu emerytalnego?

W formie ankiety, zapytaliśmy co ma największe znaczenie przy wyborze OFE. 23 proc. respondentów wskazało na powtarzalność wyników, 22 proc. na stopę zwrotu w poszczególnych OFE. Na trzecim miejscu, z 19 proc. oddanych głosów, znalazło się spotkanie z doradcą finansowym

Jak widać, nie da się wskazać na jedną odpowiedź, która miałaby wyraźnie większe znaczenie od innych. Ogólnie wg respondentów największe znaczenie mają uzyskiwane rezultaty, w tym ich powtarzalności. Na te dwie odpowiedzi oddano łącznie 45 proc. głosów. Nie będziemy oryginalni, ale wiadomo, że jest to podejście słuszne.

Naszą uwagę przykuł jednak fakt, że dopiero na czwartym miejscu tj. za doradcą finansowym, znalazła się wartość hipotetycznego konta (14 proc. oddanych głosów). To właśnie ta odpowiedź była naszym cichym faworytem. Wartość hipotetyczna konta ma bowiem dużo zalet, których nie daje porównywanie nominalnych stóp zwrotu dla poszczególnych OFE. Posłużmy się prostym przykładem, który zobrazuje powyższy problem. W ciągu 10 ostatnich lat najwyższa uzyskana przez OFE stopa zwrotu wyniosła +141 proc., a najniższa +112 proc. Wyniki pokazują, że jednostka w najlepszym funduszu wypracowała wynik o 26 proc. (tj. +29 pkt proc.) lepszy od najgorszego. Jeżeli jednak spojrzymy na wartość zgromadzonego kapitału, to okaże się, że najlepsze OFE (25 807 zł) jest o 6 proc. lepsze od najgorszego (24 412 zł). Z czego to wynika?

Na podstawie samych wyników OFE nie można wskazać, w jakim stopniu i w jaki sposób wypracowana przez OFE stopa zwrotu przełożyła się na poziom zgromadzonego kapitału. Ocena OFE na podstawie dynamiki jednostki rozrachunkowej może doprowadzić do mylnych wniosków. Wadą takiego podejścia jest bowiem pominięcie faktu, że oszczędzanie na emeryturę składa się regularnych wpłat.

Tylko 10 proc. oddanych głosów wskazywało, że największe znacznie przy wyborze funduszu ma stosunek zysku do ryzyka. Ponadto 8 proc. osób, które udzieliły odpowiedzi wskazało na popularność OFE, a 4 proc. na reklamę lub akcję marketingową. Chociaż wyniki ankiety ogólnie nie były zaskakujące, to jednak dla dobra przyszłych emerytów przy wyborze funduszu emerytalnego hipotetyczna wartość konta emerytalnego powinna mieć większe znaczenie.

Michał Duniec, analityk

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »