Aplikację bankową można obsługiwać głosem
Przelew bankowy zrobisz w aplikacji poprzez komendę głosową. Nie będzie trzeba nawet klikać, wystarczy powiedzieć.
W drugiej połowie roku taką możliwość chce wprowadzić PKO BP w swojej aplikacji mobilnej IKO.
Dziś IKO używa już 3,2 mln klientów, a chcemy mieć 4 mln użytkowników na koniec 2019 roku - zadeklarował Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP.
Bank po kolei dorzuca kolejne funkcje w telefonie, a teraz chce wprowadzić możliwość inicjowania transakcji w bankowości mobilnej poprzez wydawanie poleceń głosowych.
- Przyszłością będzie komunikacja "Talk to IKO", czyli głosowa, bo to najwygodniejsza forma w korzystaniu z urządzenia i w dużym stopniu ułatwi jego obsługę - tłumaczy Jagiełło.
Opcję wykonywania operacji poprzez wydawanie komend głosowych w grudniu ubiegłego roku wprowadził bank Millennium, udostępniając klientom chatbota o imieniu Milla, który wykonuje zleconą transakcję. Chatbot jest programem komputerowym, z którym można rozmawiać w języku naturalnym, podobnie jak z człowiekiem. Rozmowa może być prowadzona w formie tekstowej lub głosowej, dzięki sztucznej inteligencji do przetwarzania języka, co pozwala zrozumieć to, co chcemy powiedzieć.
Banki mocno stawiają na ulepszanie aplikacji bankowych, bo to właśnie smartfon staje się głównym sposobem komunikacji dla klienta i sposobem korzystania z konta i innych usług finansowych. W PKO BP już 70 proc. depozytów detalicznych w banku jest zakładanych przez kanały elektroniczne i w taki sposób jest udzielana co trzecia pożyczka gotówkowa.
Z bankowości internetowej korzysta ponad 17 mln Polaków, a aplikacji mobilnych jest już 8 mln i ta druga liczba rośnie bardzo dynamicznie.
- To nie bankowość oddziałowa czy nawet komputerowa jest przyszłością, ale bankowość w telefonie. Smartfon jest urządzeniem, które zawładnęło naszym życiem - podkreśla prezes PKO BP.
Kolejnym impulsem do szerszego wykorzystania aplikacji bankowych będzie wchodząca w życie dyrektywa unijna PSD2, która między innymi pozwoli na agregację różnych aplikacji w jednym miejscu i wygra ten, kto zapewni dobry czyli wygodny, czytelny i użyteczny z punktu widzenia klienta interfejs.
Monika Krześniak-Sajewicz
Pobierz darmowy: PIT 2018