Ataki hakerów. Przestępcy podszywają się pod znane marki

Cyberprzestępcy wykradają dane użytkowników sieci podszywając się pod znane marki. Wśród tych ostatnich wybierane przez oszustów bywają LinkedIn, Microsoft i Adidas.

Pomagajmy Ukrainie - Ty też możesz pomóc

  • Cyberprzestępcy, chcąc wykraść nasze dane, najchętniej podszywają się pod znane marki portali społecznościowych oraz firmy technologiczne
  • Atak typu brand phishing wykorzystuje nasze zaufanie do znanych marek i działa na emocje, takie jak strach przed utratą korzystnej oferty
  • E-maile phishingowe można je szybko wdrożyć i mogą dotrzeć do milionów użytkowników przy stosunkowo niskich kosztach dla hakera

Reklama

Cyberprzestępcy, chcąc wykraść nasze dane, najchętniej podszywają się pod znane marki portali społecznościowych oraz firmy technologiczne. W ostatnich miesiącach blisko połowa ataków phishingowych wykorzystujących znane marki była opatrzona logo LinkedIn. Jednocześnie hakerzy coraz częściej podszywają się pod Adidasa, Adobe czy bank HSBC - ostrzega Check Point Research.

Platforma społecznościowa dla profesjonalistów LinkedIn wciąż jest najczęściej wykorzystywaną marką w atakach phishingowych. Udział LinkedIna w "torcie phishingowym" nieznacznie spadł: z 52 proc. w pierwszym kwartale do 45 proc. wszystkich w kwartale drugim. Badania wykazały jednocześnie, że portale społecznościowe nadal są instytucjami, pod które najczęściej podszywają się hakerzy. Na drugim miejscu tym razem znalazły się firmy technologiczne, które wymieniły się pozycją z firmami kurierskimi.

Największy wzrost w drugim kwartale odnotował Microsoft, którego znaki graficzne wykorzystywane były w 13 proc. wszystkich prób phishingu z wykorzystaniem wizerunku znanych marek. Był to wynik ponad dwukrotnie wyższy niż na początku roku 2022. Eksperci Check Pointa zauważają, że phishing wykorzystujący konta Microsoft stanowi zagrożenie zarówno dla osób prywatnych, jak i organizacji, bowiem zdobywając dane logowania do naszych kont, hakerzy uzyskują dostęp do wszystkich aplikacji, które za nimi stoją, takich jak Teams czy SharePoint; to także zwiększone ryzyko narażenia konta e-mail w Outlooku.

Trzecie miejsce (spadek z drugiego), z 12-proc. udziałem, przypadło DHL-owi. W pierwszej dziesiątce rankingu pojawiły się również zupełnie nowe marki, takie jak Adidas, Adobe i HSBC.

"Brand phishing" wykorzystuje zaufanie do znanych marek

Warto pamiętać, że atak typu brand phishing nie tylko wykorzystuje nasze zaufanie do znanych marek, ale także oddziałuje na ludzkie emocje, takie jak strach przed utratą korzystnej oferty. Konsumenci klikają w pośpiechu, bez uprzedniego sprawdzania czy wiadomość e-mail rzeczywiście pochodzi od danej marki.

E-maile phishingowe są ważnym narzędziem w arsenale każdego hakera, ponieważ można je szybko wdrożyć i mogą dotrzeć do milionów użytkowników przy stosunkowo niskich kosztach. Dają one cyberprzestępcom możliwość wykorzystania reputacji marek, w celu przejęcia danych osobowych lub istotnych informacji handlowych i - w efekcie - korzyści finansowych.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

***

INTERIA.PL/Informacja prasowa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »