Bezpieczeństwo bankowości mobilnej

Klienci banków korzystający na co dzień z bankowości internetowej czy mobilnej zastanawiają się często na co uważać i jak się zabezpieczać.

Na pewno kluczowe jest np. zabezpieczenie swojego telefonu hasłem. Ale to dopiero początek. Nie tylko aplikacje bankowe, ale wszystkie inne należy pobierać z zaufanych źródeł. Te pobrane z niezaufanych, nierozpracowanych linków czy wiadomości email mogą zaszkodzić. W różny sposób. A uważać trzeba również na wiadomości od znanych sobie osób.

Autor niniejszego tekstu otrzymuje co jakiś czas wiadomości od kolegi, zawierające linki. Tyle, że kolega od ponad pół roku nie używa tego adresu. Do czego mogą prowadzić linki? W najlepszym razie do pobrania jakiegoś mało szkodliwego wirusa, który sprawi "tylko", że telefon będzie chyłkiem milczkiem wysyłał SMS-y premium, płatne od 2,69 do 30,22 zł. Gorzej, jeżeli będzie to wirus, który zniszczy dysk twardy. Jeszcze gorzej, jeżeli pobierze dane osobiste czy o koncie bankowym albo zacznie przekierowywać przelewy. Dobrze jest śledzić na bieżąco komunikaty banku i informacje o na temat zagrożeń w bankowości internetowej.

Reklama

Nie uwierzą Państwo, jak bardzo beztroscy potrafią być użytkownicy internetu. Również aplikacji bankowych. Hasła będące imieniem własnym czy żony, datą urodzenia, Numery PIN typu 1234 lub 0000 - stałe, niezmieniane od lat i stosowane przy wszystkich okazjach - od poczty przez różne serwisy po bankowość. Bo po co zaśmiecać sobie głowę różnymi hasłami, które można zapomnieć. No, można je gdzieś zapisać. Gdzie? Dawno temu pewien bank rozpoczął remont jednego ze swych oddziałów. Otynkowano m.in. ściany. Wtedy do kierownictwa placówki wpadł wściekły klient z dziką awanturą. Chodziło o czysta ścianę przy bankomacie - a na niej pan ów zanotował PIN do swojej karty. Historia jest jak najbardziej autentyczna.

Cóż zatem robić? Tworzyć unikalne, trudne hasła do różnych serwisów, nie udostępniać ich nikomu i regularnie zmieniać. Brak inwencji i pamięci? Można wykorzystać słownik nowych, polskich nazw ssaków. Zapisać w notatniku "lampart morski", a hasło będzie brzmieć "amfitryta lamparcia".

Każdy chyba ma w swoim komputerze program antywirusowy. Choćby Avast. A w telefonie? Bardziej nawet niż komputer narażonym na ataki, bo noszonym cały czas ze sobą? Tak, w telefonie również należy zainstalować program antywirusowy, najlepiej uruchamiając opcje automatycznej aktualizacji.

Ale atakować można nie tylko wirusem. Niebezpieczna jest również publiczna, niezabezpieczona sieć. Korzystając za jej pośrednictwem z bankowości mobilnej naraża się własne pieniądze. Nigdy nie wiadomo, czy sieć nie jest inwigilowana przez specjalistów-oszustów. W bardzo łatwy sposób mogą oni przechwycić dane klienta banku - z loginem i hasłem do konta na czele - i wykorzystać je do wyczyszczenia konta (również z lokat) czy zaciągnięcia kredytu.

Niebezpieczny może być także niewyłączony i nieużywany bluetooth. Lepiej zamykać go zaraz po użyciu.

Wejście na stronę swojego banku niekoniecznie oznacza, że na niej jesteśmy. To może być przygotowana przez oszustów "fałszywka", bardzo niewiele różniąca się od prawdziwej. "Jeśli w systemie internetowym lub w swoim sprzęcie dostrzegłeś podejrzane zmiany albo masz jakiekolwiek inne wątpliwości w zakresie bezpieczeństwa, upewnij się w swojej instytucji finansowej, że wszystko jest w porządku. Sprawdź, czy w ostatnim czasie nie przestrzegała ona przed podejrzanymi wiadomościami rozsyłanymi drogą elektroniczną. " - ostrzega Komisja Nadzoru Finansowego. Dlatego wchodząc na stronę banku należy najpierw sprawdzić adres. Oszuści tez popełniają błędy. Klient jednego z banków otrzymał niedawno maila: Dostęp do Twojego konta został zablokowany!

W trosce o bezpieczeństwo naszych klientów zablokowaliśmy konto w systemie, powodem jest nieautoryzowany dostęp do konta.

W celu odzyskania dostępu prosimy o weryfikację właściciela rachunku, logując się na stronę www

I wszystko byłoby ładnie, gdyby nie adres, z którego przyszedł mail - ymgfjpyio@edunet.ru

Czujnie należy sprawdzić certyfikat bezpieczeństwa. Czujnym trzeba być również, wysyłając przelew - on niekoniecznie musi dojść do odbiorcy, którego wybraliśmy. Oszuści potrafią spowodować zmianę numeru konta. Będzie ono widoczne podczas potwierdzenia przelewu.

No i na zakończenie sprawa najrzadsza: utrata telefonu. Należy to w pewnych sytuacjach zgłosić na policję, a każdej natomiast - w banku, by ten go zablokował. Samemu zaś - zmienić wszystkie hasła.

Przemysław Szubański

Partnerem cyklu jest BZ WBK

OPINIA

Sławomira Szymańska - ekspert bankowości mobilnej i internetowej BZ WBK: Jesteśmy blisko naszych klientów i ich codziennych spraw udostępniając im wiele możliwości w naszej bankowości mobilnej. Dzięki aplikacji BZWBK24 mobile nasi klienci poza sprawdzeniem stanu swoich kont, mogą wykonać szybkie przelewy, płacić zbliżeniowo telefonem i wypłacać gotówkę z bankomatu za pomocą telefonu, mogą także wygodnie kupować bilety komunikacji miejskiej i opłacać parkingi. Rozwijamy zabezpieczenia bankowości mobilnej przez projektowanie bezpiecznych rozwiązań, ich testowanie i poddawanie audytom wyspecjalizowanych firm zewnętrznych. Ważnym filarem bezpieczeństwa bankowości mobilnej są użytkownicy, dlatego prowadzimy projekty edukacyjne skierowane do różnych grup odbiorców. Wiemy, że młode pokolenie ma niesamowitą łatwość w przyswajaniu nowych technologii, choć nie zawsze jest to spójne z bezpiecznym korzystaniem z internetu. Dlatego w przyjaznej formule gier prowadzimy lekcje w szkołach i warsztaty dla studentów, podczas których zwracamy uwagę na zasady bezpiecznego korzystania z internetu w telefonie. Edukujemy użytkowników bankowości mobilnej przez prezentację zaleceń bezpieczeństwa na stronach internetowych oraz w naszych usługach bankowości mobilnej i internetowej, przez publikację artykułów w prasie, czy też udostępnianie ulotek i broszur informacyjnych. Docieramy także do seniorów, aby z jednej strony przeciwdziałać ich wykluczeniu cyfrowemu, a z drugiej strony dostarczać im wiedzę, o tym jak bezpiecznie korzystać z banku w telefonie. Dbamy także o odpowiedni poziom wiedzy naszych pracowników. Do podstawowych zasad bezpiecznego korzystania z bankowości mobilnej należą: 1. Pobieraj aplikacje tylko z autoryzowanych sklepów. Nie pobieraj aplikacji z niezaufanych źródeł, z linków i wiadomości e-mail. Zawsze korzystaj z autoryzowanych sklepów z aplikacjami. 2. Chroń swoje dane do logowania. Stwórz unikalne hasła dla różnych serwisów, zmieniaj je regularnie i nie przekazuj ich nikomu. 3. Zadbaj o to, aby na Twoim telefonie był zainstalowany program antywirusowy. Zainstaluj program antywirusowy i dbaj o jego systematyczną aktualizację. 4. Korzystaj z aplikacji mobilnej w telefonie przez zaufaną sieć. Łącząc się z niezabezpieczoną siecią publiczną możesz narazić się na utratę cennych danych. Korzystaj z bankowej aplikacji mobilnej tylko poprzez zaufaną i zabezpieczoną hasłem sieć. 5. Sprawdź numer rachunku odbiorcy przed potwierdzeniem transakcji Złośliwe oprogramowanie na Twoim telefonie nie może sprawić, że na ekranie przelewu pojawi się numer rachunku przestępcy. Dlatego zawsze sprawdzaj numer rachunku przed akceptacją transakcji. 6. Po zmianie lub utracie telefonu zablokuj go w banku. W razie zagubienia lub kradzieży aparatu telefonicznego zablokuj go w banku. Zmień również hasła do logowania.
Dowiedz się więcej na temat: bankowość mobilna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »